Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

WallStreetBets 💎🙌

Short er doblet til over 200% nÄ

Most Shorted Stocks | Financhill

Som forventet


Det blir galematias
 NAS x 100

Allerede i fÞrste punktet sÄ gir jo den posten ikke noe mening? Gamestop holder sÄ vidt jeg har skjÞnt det gÄende, men noen god Þkonomi har de vel ikke? Da hadde jo sÄnn sett ikke aksjekursen hatt sÄ mye Ä si heller. Aksjekursen til et selskap spiller jo ingen rolle fÞr en skal gjennomfÞre emisjoner, eller eventuelt i forbindelse med Ä definere utbytter?

GameStop er i en dÞende bransje med mÞrke fremtidsutsikter vil mange mene, inkludert disse hedgefondene. Hvorfor skal det da ikke vÊre lov Ä bette pÄ at verdsettelsen av dem skal ned? Og sÄ er det kanskje flere som har sett dette
 Men sÄ lenge det ikke har vÊrt noen collusion av noe slag sÄ er kanskje ikke dette et sÄ stort problem som veldig mange virker Ä synes at det er nÄ!?

Dette gir stor mening fordi det som skjer er:

  • Fornybar kjĂžper aksjer pĂ„ Nordnet fra en annen eier.
  • Nordnet lĂ„ner dem ut til shortaktĂžr.
  • JCP kjĂžper aksjene fra shortaktĂžr (og aner ikke at de er lĂ„nt ut).
  • ShortaktĂžr lĂ„ner aksjene til JCP og selger dem til Evilfreud (som ikke aner at de er lĂ„nt ut).
  • Evilfreuds aksjer blir lĂ„nt ut til shortaktĂžr, og 


10 000 aksjer eid av Fornybar blir til 30 000 aksjer lÄnt ut til shortaktÞr. Og spiralen kan i teorien fortsette :slight_smile:

Men i ytterste konsekvens uten statlig inngripen sÄ burde dette kunne ende med at noen stÞrre aktÞrer gÄr konkurs. Ingen krise det, vi sÄ jo det skjedde i mars. Og vÄr kjÊre krafttrader Einar Aas i Norge klarte jo Ä fucke ett marked alene han ogsÄ :slight_smile:

Men jeg mener de har shortregister i USA ogsÄ, sÄ her har folk tatt ekstrem risiko med vilje og fÄr tÄle konsekvensene.

3 Likes

Double down move, rykter om at den ble satt rett fÞr Robinhood og co stengte for kjÞp. Helt fantastisk manipulering av markedet hvis dette er sant. Derimot bÞtene de fÄr etter dette kommer Ä vÊre lang lavere enn alternativet

Jeg kjÞpte noen hundre aksjer desember 2020 pÄ YOLO kontoen, jeg kommer nÄ Ä kjÞpe enda mer.

4 Likes

Jeg tenker at jeg er MYE mer bekymret over Big Tech og deres etter hvert helt sinnsyke konsentrasjon av makt, bÄde pÄ markedene og politisk, enn jeg er av noen hedgefunds som shorter for Ä si det sÄnn


1 Like

Kontantbeholdningen dems er sÄ stor at de har rÄd til Ä dekke all utestÄende lÄn de har. De har tid til Ä omorganisere, noe som kommer Ä skje etter Ryan Cohen ble med i styret i januar

Helt enig i den graderingenđŸ‘đŸŒ

1 Like

Ja, sÄ hva er problemet da??

Problemet er manipulering av markedet, noe eliten nÄ grÄter over

Hva forskjellen pÄ float og shares short?

NĂ„ snakker du om en potensiell manipulering som du ikke har noen forutsetning for Ă„ mene noe om egentlig


God underholdning i denne trÄden :smile: Blir spennende nÄr bÞrsen Äpner :popcorn: :popcorn:

1 Like

NĂ„ skal det manipuleres tilbake, med Ă„ sende aksjer opp flere 100%


Ja. NÄ gÄr lekfolket sammen slik husene gjÞr og manipulerer markedet. Aktivisme :blush:

Helt riktig cagey2, men hva tenker du om gÄrsdagen nÄr RH stengte for kjÞp?

Utrolig fascinerende,

Nesten sÄ jeg angrer pÄ Ä ikke gÄ sosialantropologi istedet for tekniske fag.

What a time to be alive

2 Likes

Siden jeg er sÄ negativ til de som kaller dette aktivisme uten Ä definere problemet eller vite hva man vil oppnÄ sÄ skal jeg oppsummere situasjonen slik jeg som amatÞr og utenforstÄende ser den.

Situasjon 1: noen tar alt for mye risiko, og dette blir identifisert av andre aktĂžrer.

I fjor og rundt nyttÄr tas det store shortposisjoner i Gamestock (pun intended). AktÞrene er sikre pÄ at kursen skal ned. SÄ sikre er de at de lÄner aksjer, selger dem, lÄner aksjene til de nye kjÞperne, og selger dem, og lÄner disse aksjene igjen, og selger dem igjen, med det resultat at de til slutt er short over 100% av selskapets aksjer.

Dette identifiseres av andre aktĂžrer i markedet som ser potensialet for en shortsqueeze. De tar posisjoner, og begynner Ă„ snakke om muligheten. Årsaken er at de er fullstendig avhengig av Ăžkt fokus pĂ„ aksjen, og at flere andre ogsĂ„ tar posisjoner for Ă„ kunne profittere maksimalt.

Mange smÄaktÞrer begynner Ä ta posisjoner ogsÄ. Ikke bare ved Ä kjÞpe aksjer, men med opsjoner og andre gearede produkter. Og kursen begynner Ä gÄ opp, uten noen lett mulighet for shortaktÞrer Ä dekke seg inn.

Potensielle lĂžsninger for Ă„ forhindre situasjonen:

  • Forby opsjoner i enkeltaksjer.
  • Forby gearede produkter.
  • Forby at shortposisjoner kan tas nĂ„r en aksje har mer enn X % av totale aksjer shortet (20% ? 50% ? Halvparten av eksisterende aksjer lĂ„nt ut bĂžr da holde i alle normale sammenhenger?).

Situasjon 2: Kursen gÄr til himmels, og Robinhood (og andre) stenger for handel.

NÄr kursen gÄr til himmels sÄ skjer spesielle ting som de fleste ikke tenker pÄ. Det fÞrste man mÄ huske pÄ er at handler ikke utfÞres umiddelbart, de skjer over flere dager. Det er derfor aksjonÊrregisteret ikke oppdateres umiddelbart blant annet. Her kommer aktÞrer som er garantister (clearinghouse) mellom banker og andre finansielle aktÞrer inn. De sÞrger for likviditeten i perioden fra en aksje utfÞres fra brukers stÄsted til den er klarert og har gÄtt gjennom og blitt registrert noen dager senere.

For Ä fÄ til dette sÄ kreves likviditet. Robinhood hadde ikke nok penger til Ä fortsette galskapen, og garantere for den, samtidig som de mÄ overholde reguleringen fra staten.

Dette er veldig viktig Ä lese for Ä forstÄ problemet:

That wariness of regulators showed up in Robinhood’s statement Thursday afternoon. “As a brokerage firm, we have many financial requirements, including SEC net capital obligations and clearinghouse deposits,” the company wrote. “Some of these requirements fluctuate based on volatility in the markets and can be substantial in the current environment.” Bloomberg reported Thursday that Robinhood had tapped into hundreds of millions of dollars of its credit lines recently, implying it did not have enough collateral on hand to satisfy regulators as it executed its customers’ trades. The New York Times reported early Friday that Robinhood was raising an additional billion dollars from investor in hopes of not having to further restrict trades.

SÄ problemet her er faktisk ett likviditetsproblem, og ett problem med handel pÄ marginer og med lÄnte midler, da finansielle transaksjoner ikke skjer umiddelbart men tar tid Ä hÄndtere.

Potensielle lÞsninger for Ä hÄndtere situasjonen:

  • SĂžrge for at marginhandel forbys (smĂ„aktĂžrer fĂ„r ikke handle gearede produkter, eller fĂžr alle tidligere handler er korrekt registrert. Det vil si at nĂ„r du selger en aksje og fĂ„r penger mĂ„ du vente noen dager med Ă„ kjĂžpe en annen aksje.
  • SĂžrge for at dette er unĂždvendig ved Ă„ sĂžrge for at slike ting skjer umiddelbart, og ikke over flere dager. Noe som vil gjĂžre clearinghouses unĂždvendig, men ogsĂ„ ha store konsekvenser for kriminalitet antar jeg. Her er jeg pĂ„ tynn is.
  • SĂžrge for at man aggressivt advarer brukerne sine om at dette kan skje, ikke gjemmer det bort sĂ„ godt man kan.

Situasjon 3: Folk har for mye penger og gambler pÄ nett.

Jeg ser ikke problemet. Bare Ä gamble. Og det bryr ikke meg om ett hedgefond eller tre gÄr konkurs. Det var de som var dumme nok til Ä ta disse posisjonene. Og helt fint at andre gamblere tjener pÄ det.

Situasjon 4: Rike folk er for rike og vi protesterer urettferdigheten


Dude, the world sucks man


8 Likes

Jeg tror du fĂ„r forklaring pĂ„ “aktivisme” delen i dette klippet.
Bare se for deg at Jokeren er en del av WSB (og du kan fÄ lov Ä vÊre Batman, sÄ er jeg Alfred).

4 Likes

Prosentandelen av selskapets aksjer som har blitt shorta sammenligna med antall aksjer i selskapet som er offentlig tilgjengelig for handel.