Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

WallStreetBets 💎🙌

Det er ikke slik jeg tolker det. Verken handelsplattform eller clearing house blir på noe vis eksponert direkte mot underliggende (F.eks GME). Clearing house er slik jeg skjønner det garantist for oppgjørets beløp inntil handelen er helt sluttført med motpart. Det er jo dette som tar noen dager, og for å forhindre forsinkelser så er clearing house garantist i mellomtiden, for da kan oppgjøret brukes umiddelbart.

Hvordan definerer du “eksponert” når du mener at de ikke er eksponert når de er garantister?

Mulig vi prater litt forbi hverandre. Jeg mener “eksponeringen” eller “garantien” clearing house har i en handel er lik begge veier. Mens det virker som du mener den gjelder bare ene veien, slik jeg tolket det.

Jeg tror derfor det vil bli et issue at handelen ble begrenset bare den ene veien, og ble begrenset kun til fordel for hdegefondene som satt short.

Nei? De er selvsagt garantister begge veier?

Det jeg tror du ikke skjønner er at hvis man plutselig står der som garantist for kjøp av 10 millioner gamestop aksjer, så er det helt ok at man tillater salg så du slipper å være garantist for mer enn 9 millioner gamestop aksjer som skal kjøpes.

Si at Robinhood og clearinghouse samlet er garantister for kjøp av 10 millioner aksjer. Hvis de tillater salg, så kan de jo fikse dette internt så da faller eksponeringen totalt. Jeg skjønner ikke hvordan du tolker meg helt annerledes.

1 Like

Det er greit, men poenget er vel at det stopp i handel må gjelde alle, ikke bare retail i Robinhood et al.

Nei?

Det er jo ikke sånn at alle clearinghouse i verden er samme selskap, eller alle handelsplattformer er det samme selskapet. Det er Robinhood og deres clearinghouse som er eksponert og må begrense handel. Alle andre kan jo fint kjøre på hvis de ikke er spesielt eksponert.

1 Like

Er nok dette jeg ikke skjønner ja.
Jeg skjønner ikke hvorfor det bare måtte begrenses en vei.

1 Like

Ja, jeg er ikke uenig i det, men det faktum at en kategori investorer i effekt ble utestengt fra markedet vitner om systemisk risiko og at situasjonen som utspilte seg på grunn av kapitalkrav, clearing houses, etc er i konflikt med «et fritt marked med lik tilgjengelighet og muligheter for alle».

Reguleringer opplagt en diskusjon i etterkant fordi man må unngå at dette skjer igjen, der dette er mange aspekter i denne sagaen.

Ja selskaper kan låne penger av andre selskaper, f. eks et bankselskap.

@cagey2

Hedge risk er vel bare å kjøpe andre typer aksjer eller obligasjoner, kanskje til og med i en annen valuta, trenger ikke være mer komplisert enn som så? Når det gjelder forsikring, så burde det kun være lov å forsikre sine egne verdier.

Men det er jo ikke lik tilgjengelighet og muligheter for alle på børsen. Det er helt grunnleggende slik at man betaler for tilgang og informasjon, på ene eller andre måten. Gode kunder får spesialavtaler som gjør at kurtasjen faller så de kan selge minivolum konstant, du må betale for ordredybde og sanntid, osv. Forskjellsbehandling ved emisjoner, osv.

Børsene er stort sett privateide selskaper som skal tjene penger, og ikke på noen måte frie og åpne markeder som er tilgjengelig for alle og likebehandler aktørene. Det er jo ikke slik børsene er ment å fungere en gang.

1 Like

The original play - Gamma squeeze

7 Likes

Noen som har vært short før og er grinete :rofl:

Hold !! :raised_hands:t2:

Yolo :gem::gem::rocket:

3 Likes

Fra linken skrevet 26/1, må ha svidd litt:

  1. My friend Andrew Left of Citron Capital, who was up 155% last year, was publicly short GameStop, so I called him last night to ask for his thoughts. He had plenty – and gave me permission to share them:

The market has come to its lowest form. This is even crazier than Tilray (TLRY) [see below] and Tesla (TSLA). The Reddit crowd apparently said, “Let’s find a company that’s completely dead – and because everyone knows that, there’s a big short interest – and engineer a short squeeze.”

There’s not a five-year-old in the country who can kick my ass… but 1,000 of them probably could. That’s what happened here.

Even so, my losses have been minimal – and I’m making it back by selling ridiculously priced calls. For example, when the stock was at $75 today, I was getting paid $18 for $90 strike calls and $14 for at-the-money calls that expire on Friday ! If you’re a professional player, you adjust to the market to make money off it.

There’s no “there, there.” GameStop is toast. If they’re smart, they’ll do an equity offering, but then they’ll continue puking quarter and quarter and the Reddit traders will move on. They’re already saying, “What’s the next one we’re going to go after?” They are so crazy they wouldn’t buy a stock that would make them 40% in a year. I’ll bet most of them aren’t even aware that they’re going to have to pay taxes on their 2020 gains on April 15.

I’ve never been more bearish on the market than I am right now because of foolishness like this. The market today is a total get-rich-quick scheme. The lunatics are running the asylum.

I don’t know how it ends, but it’s not sustainable. The frenzy, the gang mentality, if you say anything negative, they go crazy on you, posting their trade tickets and bragging about their winnings… It’s nutty.

5 Likes

Thank the Fed !

Men jeg tror jo det hadde vært verre å la alt kollapse da.

Hehe, ja altså, han tror han er smartere enn alle andre men hevntrades er farlige.

1 Like

Jo det også, jeg linket mest fordi han var så fornøyd med å selge calls.

2 Likes

Hvordan man stiller seg til denne kule galskapen har med ens eget verdenssyn og kanskje til og med ens alder å gjøre. Er man en konservativ type som ikke liker rebeller, så liker man ikke denne type aktivisme. Jeg elsker den.

1 Like

Du vil bare se verden brenne, innrøm det

5 Likes

4 Likes

Vi er med på en historisk hendelse. Nyter ventingen til mandag. Kommer til å bli episk tror jeg :smiley:

8bels7zob4e61

13 Likes

Håper det smeller oppover på mandag. Tenk om jeg skulle få min første 100%eller mer med min ene hele aksje😂

Støtter oppunder!!!

3 Likes