Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Wavefoil AS

Veldig spennende selskap.
Jeg er litt avventende i denne runde ettersom det vel blir en rask utvanning ettersom det er en rell mulighet for investering fra EIC Fund gitt at de får på plass en lead-investor.
Får de på pass 20mill her utgjør jo det en drøy utvanning av eksisterende aksjonærer.
Eller tenker jeg helt feil her?

Det kan jo umulig være sånn at de pengene kommer inn på særlig lavere kurs enn emisjonen nå.

Og selskapet vil jo da ha helt elleville muskler til å oppnå raskere vekst.

2 Likes

Var en som sa til meg “Det er bedre å eie litt av noe stort enn å eie mye av ingenting”
Så ikke vær så redd for utvanning, midlene vil som @Savepig sier bare akselerere vekst

1 Like

Har forøvrig ikke satt så store summer selv, ønsker ikke å låse for mye midler da det er flere år før det er lett å komme seg ut igjen…

Til gjengjeld slipper man å gå på tullete stoplosser :smiley:

4 Likes

Var allerede innstilt på å sitte 5 til 10 år :sweat_smile: Men så mye lettere å være posisjonert i en startup uten å se kursen svaie 5 til 10% daglig.

Tror dere energiprisen holder seg på et høyt nivå framover?
Dette bildet viser prisen på MGO fuel og hvor mye den grønne premium prisen er for grønnere alternative til skipsbransjen. Legg merke til rødt område, de prisene er vel 2x nå ? og det skaper store intensiver til å bestille drivstoff besparende tech.

5 Likes

Herlighet så glad jeg er for å ha kommet over denne emisjonen.
30%+/- Bedre stabilitet, 10%+/- lavere drivstofforbruk, relativt enkelt å implementere for eksisterende fartøy samt nybygg. Hva mer kan en ønske seg? Dette er jo helt rått!
Startet med å tegne meg opp for en beskjeden sum. Etter å ha lest gjennom det jeg finner av info har jeg nå firdoblet den opprinnelige tegningen og Wavefoil utgjørnå ca 8% av min totale aksjeportefølje.
Bemerker meg også at nye tegninger er oppe i 431stk! Antallet aksjonærer fra før mener jeg var 176stk. Det er sikkert noen som fyller på beholdningen, men interessen ser ut til å være meget bra. Make it or break it!

6 Likes

Må si at emisjon holder et imponerende tempo. Den her bli nok fulltegnet før tiden.

Minker jevnt og trutt!

Lukkes den ved fulltegning, eller kan det overtegnes?

Ingen overtegning når max på folkeinvest nås.

Så folk må nok snart bestemme seg, spesielt om de ønsker litt posisjonsstørrelse!

Så rart. De hentet 4mill i emisjon i 2018. Deretter 9millioner i 2019. Et selskap hvor gründer og sjefen selv tar ut 600k i lønn hvert år samtidig styret gir seg selv opsjoner til nærmere 50% rabatt av tegningskurs i en periode hvor selskapet taper totalt 7mill (2019+2020) og har 12 millioner i gjeld per utgangen av 2020.
Fra selskapets start har de altså generert 1,1mill i salgsinntekt. Hentet per 18.09.2021 27,6 millioner gjennom folkeinvest og har 12 mill i gjeld og en gründer med godt over snittet av en årslønn. Satt advokater til å utarbeide opsjonsavtaler for sjefene med sterkt rabatterte aksjer hele 3 ganger (2019,2020,2021)
Kan godt hende de lykkes, men starten vitner for meg ikke om et gründer-team med de verdiene og arbeidsånd som jeg ville puttet pengene mine på.

1 Like

Er vel ikke så rart at et forskningsbaset selskap ikke har omsetning? :see_no_evil:

600k lønn er mindre enn du får med en 3 årig ingeniørutdannelse. Det er vel heller forsiktig? Rabatt på opsjoner er greit, kommer litt an på mengden.

1 Like

Joda, men går du tilbake og ser på folkeinvest kampanjen i 2018 så skulle de ha oppnådd mer enn som så 10mill salgsinntekter i 2020 og 15mill i 2021 (ref link). For meg handler en investering om tillit til teamet bak. Angående lønn så bare sammenligner jeg med endel andre oppstartet jeg kjenner til samt andre på folkeinvest der gründer CEO tar ut mellom 300-400k i året tiltross for både ingeniørmaster samt dobbelmaster. Sier litt om hvor mye noen brenner for «babyen» sin. Men for all del regner med de som har puttet penger her har gravd i selskapet og sett tidligere info kommunisert av de.

Hvor mange millioner i funding har selskapet oppnådd fra støtteordninger siden oppstart? Mange

Hvor mange år av NTNU-løpene til de to grunderene inngår i verdigrunnlaget for selskapet? Mange

Hvor mange dager har produktene til selskapet vært i drift og blitt validert? Mange

Jeg har satt meg grundig inn i alle dokumenter jeg har mottatt siden første emisjon ble publisert og er mer enn komfortabel med hva jeg ser.

Selskapet hadde nok et veldig stort håp om at høsten 2021 skulle de være veldig nær å levere foilmoduler til havila kystruten, men det selskapet har jo blitt voldsomt forsinket av grunner som har null med Wavefoil å gjøre

Når noen kan slå i bordet med resultater som er bomsterke så kan de få ok lønner fra sine eiere. Vil du betale peanøtter så kan du forvente å ansette apekatter.

3 Likes

Det er bra, evnen til å se potensiale der andre ikke ser det er det som gir grunnlag for en potensiell meravkastning. For min del savner jeg litt info rundt hvorfor tidligere guiding har bommet såpass, har de sendt ut noe skriv til dere tidligere investorer om dette? Håper såklart det blir en suksess, og ønsker gjerne å bli overbevist innen fristen går ut. Foreløpig, jo mer jeg leter rundt selskapet jo mer «feil»finner jeg rundt ledelse og måloppnåelse som gjør at jeg holder litt tilbake enn så lenge.

Nå kommer ikke jeg til å gjøre det, men hvis noen som leser denne tråden blir bekymret er det jo bare å poste innleggene over her verbatum inn i diskusjonfunksjonen på folkeinvest, er jo helt legitime spørsmål som man bør ta stilling til når man investerer

Så kan man se hva selskapet selv tenker

Hørt om COVID-19? :wink: mye som ble stoppet av prosjekter innen shipping pga det…

Som de fleste andre så har jeg hørt om det ja, og burde ikke være noen grunn til at de ikke også kan kommunisere det utad om det er tilfelle istedenfor å legge lokk på det og presentere nye verdivurderinger med 500mill + i salgsinntekt mange år frem i tid som som puttes inn i en modell og diskonteres slik at selskapet idag har stor verdi. Om covid er grunnen til at de genererte 1,1million salgsinntekt i 2020 kontra 10 mill som var guidet ville jeg vært noe skeptisk da covid fortsatt er langt fra ferdig ute i verden. Jeg leter etter hvordan de skal oppnå tallene de putter i modellen og da er historiske tall viktige og man blir veldig naken når tidligere guiding ligger ute og man kan sammenligne mot faktisk oppnådde resultater.

4 Likes