Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Wavefoil AS

Du er innforstått med at guiding fra et startup ikke nødvendigvis er det samme som for et modent selskap?

1 Like

Ja, men for meg er ikke det en unnskyldning å være en startup. Finnes utrolig mange gode startups der ute som alle kjemper om de samme pengene fra investorer. Hva gjelder tidligere miss på guiding gjør det bare at jeg personlig er glad jeg ikke investerte her tidligere. Spørsmålet jeg leter etter svar på nå er hvorvidt teamet her klarer å havne nærmere enn 10% av egen guiding i neste fase for selskapets vekst. Største spørsmålstegnet hva angår teamet er vell rundt hvem som tar over CEO rollen da nåværende har valgt å trekke seg tilbake fra denne rollen, noe som igjen skaper usikkerhet for fremtiden.

2 Likes

Må innrømme å si at dette gir meg også kalde føtter.

“Mr Bezos had a relatively modest income in his time at the helm of Amazon. His base salary of $81,840 has remained unchanged since 1998”.

1 Like

Det er en veldig vanlig greie at et startup innhenter en erfaren CEO i rampup-fasen

Hvis det kommer inn en ny CEO med ledererfaring og bredt nettverk innen skipsbygging ville dette være en stor milepæl for selskapet

Her er jeg helt enig med deg. Men frem til en ny er funnet og man kan se hans/hennes kompetanse er det et usikkerhetsmoment. Men det kan vippe begge veier

Det blir en høna og egget situasjon som hver enkelt må bestemme hvilken side de vil posisjonere seg på.

Er jo langt lettere for selskapet å rekruttere riktig CEO etter denne emisjonen, helt innlysende.

Men så blir det en x-faktor for de investorer som ønsker å gå inn i denne runden.

Er selvsagt ikke kun COVID-19 som gjør at de bommet på tidligere guiding, men det er jo umulig å vite for en startup når eller om de klarer å penetrere markedet, og timingen med COVID-19 gjorde det vel ikke akkurat enklere når alle lommebøker ble lukket. Nå har de likevel fått seg noen referanser som også har gitt mye verdifull data, og til og med signert kontrakt mens kampanjen her pågår, så jeg synes det lover bra!

Jeg blir også skeptisk når det guides med eksponentiell vekst, og tenker det kan ta litt lenger tid… men om de hadde vært priset etter guidingen flere år frem, så ville vi snakket om en helt annen prising. Det finnes selskaper på Euronext Growth som ikke engang har ferdig utviklet produkt som er priset til 10+ ganger mer.

600k er forøvrig lavt i den maritime bransje. Jeg har ikke fulgt så mye med på folkeinvest, men har sett mye rart av det jeg har sett, så å sammenligne med andre der kan vel fort bli litt feil?

1 Like

Synes de svarer veldig bra og ærlig på diskusjon delen på folkeinvest og de sier da selv også:
"Dersom salgsprognosen i prospektet slår til, går selskapet med overskudd fra 2022/2023.

Markedsinteressen vil jeg si er god. Skipsbransjen er relativt konservativ og vi er en liten aktør, så det tar tid å bli lagt til merke til – spesielt i utlandet."

Hei - Wavefoil framstår som et veldig spennende selskap - tenkte høre med dere som alt er aksjonærer - har dere aksjene på VPS, eller er de kun i selskapets egen aksjonærliste / register?!

Kun selskapet sin egen bok foreløpig

Men de dukker selvsagt opp i aksjemeldingen din

Husker ikke helt hvor jeg har sett det, men har de ikke sagt at de planlegger VPS-registrering om ikke så alt for lenge? Noen andre som kan bekrefte?

Takk for svar :smiley:
Har ikke tegnet gjennom Folkeinvest før - prøver å finne detaljer rundt innbetalingsfrist hvis man får tegnet seg. Noen som vet?

Den er ganske kort etter tegningsperioden er ferdig så du må ha pengene mer eller mindre klar :slight_smile:

1 Like

Innen 1-2 uker vanligvis

1 Like

Tipper de ev blir kjøpt opp av Wärtsilä eller en lignende aktør før en ev IPO.

Hvordan tar man “hensiktsmessighetstest” på Folkeinvest da? Ser i min profil at den har et rødt kryss…

Jeg fikk link til denne når jeg hadde valgt investerings beløp (altså før en investerer).

1 Like

Ok, takker!

Hvorfor tipper du det?

Btw, dere som liker slike industrielle R&D selskaper burde se på nekkar. De har en core business som går som det griner. Der er de defacto standard. I tillegg har de to satsinger som kan gjøre den til defacto standard på vesentlig større markeder. Lukkede merder og løfteløsninger til vindmøller. Pga store tilskudd fra innovasjon Norge, samt noe som for meg ser ut som ekstremt billig R&D, så går de med solid overskudd allerede i dag.

… Angrer litt på at jeg ikke gikk inn her, men foretrekker selskap på osebx. Lykke til, synes det ser bra ut. Tenker også at oppkjøp hadde vært en logisk vei videre hvis de ikke er gode på salg og da. En sjeldenhet for ingeniørfirmaer. :cowboy_hat_face:

2 Likes