Riktig. Aksjene er i alle fall med i min aksjeoppgave.
Takk for svar. Mystisk at hos meg står antallet riktig, men 0 i verdi, og en melding om at skatteetaten ikke klarte hente inn. Kan du gi verdien for 1 aksje så jeg kan oppdatere det? Enklere enn å mase på selskapet som sikkert er mer enn busy nok med å selge foiler med de økende drivstoffprisene
Da er jeg med. Formuesverdien på unoterte aksjer for året er ikke klar før selskapet har levert skattemeldingen. Du vil få en oppdatert aksjeoppgave når skatteetaten får inn ny info. Du må så oppdatere din skattemelding, hvis de nye opplysningene fører til endringer i beskattningen. Står bare ukjent på min oppgave enn så lenge.
Det er krefter og motkrefter for selskapet akkurat nå:
-
Dyr Energi og økt fokus på å redusere avhengighet av russisk olje og gass er ekstremt positivt for wavefoil
-
Dyrt stål og usikkert fremtidsbilde reduserer vilje til å bygge nye skip.
Heldigvis vet vi at man kan retrofitte wavefoil til skip. Og for hver eneste modell de får ut i produksjon, jo mer data får de.
Er litt synd at de allerede i år nå må hente inn mer penger, det var litt uventet. Vi får håpe at de i løpet av året klarer å få inn de institusjonelle som de håpte å få allerede i forrige emisjon, og at de ikke klarer å presse prisen for langt ned.
Litt kjedelig at de må hente penger igjen i år ja. Får håpe de lykkes med å få med en eller flere industrielle aktører. Og at eksisterende aksjonærer også får muighet til å delta…
Men hvis du ser det på denne måten , så ble jo ikke forrige EMI fylt 100% opp. Så om de får inn noen flere nå til samme pris som sist så er jo egentlig ingenting forandret fra det som var utgangspunktet:)
Hm, men de nådde vel målbeløpet på Folkeinvest? Husker jeg var litt treg og var en av de siste som tegnet før den ble lukket der.
Den på folkeinvest var fulltegnet ja.
Den ble fylt opp, men de fikk ikke en større aktør innen maritime bransjen inn. Som de trenger for at EU skal komme inn på eiersiden om jeg forsto det riktig.
Tipper det blir noen samtaler med potensielle investorer i løpet av Nor shipping, som forhåpentligvis konverters til eierskap :). Bare synd man ikke får testet EU prosjektet før til neste år.
Står det noe interessant?
Starter med litt oppsummering og at de har fått og delt ut rundt 200 visittkort på Nor-shipping.
Avrunder med finansieringsbehov:
Vil hente 25 millioner
Innen året er omme regner selskapet med å ha hentet mellom 20 og 25 millioner til.
Da er planen å få med større aksjonærer, som for eksempel industrielle aktører eller venture-fond.
– Det er en håndfull aktører vi gjerne skulle hatt med. Vi ser primært etter norske aktører, selv om vi ikke har lukket døren for utenlandske, sier hun.
– Blant annet vurderer EU å gå inn med midler i forbindelse med at de har gitt oss støtte til utvikling av den største modulen vår gjennom EUs EIC Accelerator program, legger hun til.
– Når går dere tom for penger?
– Når vi sier at vi ønsker å hente penger i løpet av året, er det for å sikre at vi ikke går tom. Men litt handlefrihet har vi. Det er opp til oss hvor hardt vi vil trykke på gassen. Vi har både aksjonærer som har signalisert at de vil være med på neste emisjon og bankforbindelse som kan gi kreditt, sier hun.
Tror investeringen vår står seg greit her, selv om vi ev blir utvannet nå for en liten periode.
Spent på hvordan Flowbow vil slå ut for Wavefoil sin del. Ser ut som at deler av markedet til Wavefoil vil bli overtatt av dem
Stilig løsning! Men det må vel bli mer for nybygg? Marked stort nok i massevis for begge
Det er sant. I alle fall for en god stund. At Wavefoil kan retrofittes er en kjempefordel!
Blir nok konkurranse det ja, sto ingenting om effekt i større bølger? Modellen viser stille vann? Er dette noe som lar seg kombinere da wavefoil trekkes inn i stille farvann?.
Jeg sendte en mail til Eirik i dag tidlig for å spørre om akkurat det. Spent på svaret.
Fikk følgende svar fra Wavefoil:
Interessant løsning! Jeg ser ikke på dette som konkurrent for Wavefoil. Flowbow er en stillevannsløsning for høye (0.3 ish) Froude-tall, noe som begrenser løsningen til relativt små fartøy som går litt for fort. I så måte minner det om Hullvane. Våre baugfoiler reduserer drivstoffbehovet i bølger til fartøy fra 20 m og opp mot 200 m lengde i typiske transitthastigheter (Froude tall 0.12-0.24).
Jeg tror ikke det er noen god idé å kombinere Wavefoil og Flowbow dessverre. Kanskje vil Flowbow’en virke bevegelsesdempende i bølger for de båtene som har den, men baugen over vannlinja virket ikke som en god bølgebaug.
Har hele tiden tenkt at Wavefoil sitt bruksområde er for mindre fartøy; les trålere og nedover, men med 150-200 meter (artikkelen i FA nylig nevnte 150 m) gjør at mindre tankskip (shuttletankere, kjemikalietankere, gasskip…) etc. kan være mulig. Hva tenker dere om hva som er adresserbart marked i form av skipstyper? Er det som går i frakt på storhavene mulig?