Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Wavefoil AS

Minimumsbemanningen på 2 stk er estimert å koste aksjonærene 2,5 mill i 2024, i 2023 er de estimerte lønnskostnadene 7 mil.

Er det et fornuftig lønnsnivå?

Dette er stablisatorfiner og ikke baug foiler sånn som Wavefoil. Med andre ord ikke en konkurent

1 Like

Må si folk her inne tar denne nyheten pent. Hva skjedde egentlig!? Dagen Bente satt seg i sjefsstolen ble det full stopp i salget og selskapet bare døde ut? Spar meg pisspreiket om at dette skyldes krigen i Ukraina og et tøft marked. Hvis disse foilene er så fantastiske og skipene sparer så store summer på fuel, burde de fint klare å fylle ordrebøkene i dagens marked også. Tegningskurs på 1kr?! Aksjene våre blir fullstendig verdiløse med denne emisjonen, så jeg stemmer i mot. De får heller gå konkurs.

1 Like

Er det 2 heltidstjenser før litt mer avancerte oppgaver så er 2,5 miljoner i lønnskostnad hva man kan regne med. Husk at det skall betales arbeidsgiveravgift, pensionsinnbetalning og forsikring.

veldig ca tommelfingerregel ( timelønn * 1,37 ) dekker direkte skattlegging, forsikring, pensjon feriepenger.

1 Like

Tja, skulle vel tro gründerne er de som er ansatt. At de skal ha nesten en million i året det neste året er vel litt merkelig når det handler om selskapets overlevelse?

Bare jeg som reagerer på det?

1 Like

Ja, enig i det. Men for de fleste er det vel en liten del av porteføljen, samt at man har vært klar over den høye risikoen. For min del både var og er (:sweat_smile:) Wavefoil under 1% av aksjeporteføljen min.

Ja, det blir jo nesten det. Jeg kommer ikke til å kaste gode penger etter dårlig og står over emisjonen. Men jeg stemmer for. Det er tross alt bedre å eie veldig lite av noe, istedenfor mye mye av ingenting :crazy_face:

Praktisk å ha høy lønn før du går over i Nav sine rekker?

1 Like

Aksjeposten min i Wavefoil var også liten. Er bare drittlei små norske selskaper hvor alt tilsynelatende går på skinner, før det plutselig kollapser fullstendig på under ett år. Gründerne har tjent seg rike, men aksjonærene sitter ribba igjen.

1 Like

Jeg er enda dypere investert i Wavefoil emosjonelt, enn finansielt😍

Hvis det blir avviklet, hva vil patentrettigheter være verdt?

De går vel over til konkursboet, og så kan noen kjøpe det?

Ganske sterke påstander her.

Hvis du ser på de lønnsutgifter selskapet har hatt siden det ble dannet (altså lenge før første emisjon), så har det vært temmelig moderat grunderene kunne ta ut i lønn. Deres sjanse til å bli rike var om de underkant 40% de eier av wavefoil kunne bli noe stort.

Det er et faktum at krigen i Ukraina og rød norsk regjering har strupet enormt mengden kapital som finnes tilgjengelig

September i fjor:
https://www.intrafish.no/finans/rostein-stanser-bestillinger-av-nye-bronnbater-i-norge-vi-ma-trykke-pa-bremsen-na/2-1-1322654

I dag:

1 Like

Dette er vel en helt grei måte å gjøre det på, hvis de har alvorlige likviditetsproblemer? Så fremt at emisjonen kun rettes mot eksisterende aksjonærer, så har det ikke noe å si hva tegningskursen blir, annet enn at jo lavere den er, jo sterkere press blir det på alle om å bidra med sin andel eller å bli utvannet. Det er vel ingen småaksjonærer som har mer enn 0.5-1% av selskapet, så da er det snakk om maks 61000 for å dekke sin andel.

Gitt at man har troen på at selskapet kommer seg igjennom og gjør det bra etter hvert, så er dette en kjempemulighet. :slight_smile:

Verdien på aksjene dine har 0 å si i nåværende situasjonen. Kun eierandel og om selskapet overlever.

Stemte i dag, stemte for alt.
Har vi en mulighet til å drive dette litt videre, mener jeg vi bør da den framfor at noen bare kan snappe disse patentene opp fra konkursboet for lommerusk.

1 Like

Fint, gjorde det samme :slight_smile:

Jeg har stemt for jeg også :slight_smile:

Men jeg kommer ikke til å bidra med noe i emisjonen, siden det er beregnet at to ansatte skal belaste selskapet med en lønnskostnad på 2,5 mill. Det betaler ikke jeg for :slight_smile:

Synes ikke den lønnen er så ille.
Nå vet ikke jeg deres erfaring og utdanning, men vil tro at de lett kan matche den lønnen et annet sted.

Jeg tenker at det et gründerene og da forventer jeg at de går for lut og kaldt vann gitt at selskapet står på konkursens rand.

Enig med prinsippet, men tror ikke det er sånn det funker. Jeg krever ikke en absolutt lojalitet fra dem, videre har de vist at de har gode ideer, og da mener jeg at vi kan betale dem litt for å bli. Det er også en alternativ kostnad oppi her for dem.

3 Likes