Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XP Chemistries

Tror de vil være flinke på å informere ordre for ordre så snart de er hugd i stein🙂

Sitter i mange aksjer men denne er kanskje den jeg er mest spent på. Stort potensial slik jeg ser det.

Lastet til randen her så dette blir meget om det blir litt action

Det er jo greit å huske det er risiko i denne aksjen som i alle andre, men jeg har et inntrykk av (analytiker) at det er gjort signifikant derisking av selskapet etter godkjenningen fra EFSA / EU. Denne godkjenningen alene er verdt ett betydelige beløp da det nå en gang ikke er slik at en bare kan søke og få godkjenning. Svært mye skal faktisk klaffe for å komme gjennom ett tidkrevende og trangt nåløye.

Interessant ordrebilde.

1 Like

Det er litt kjøpsinteresse som presser litt og litt opp siste dagene og lite oppover så…kom en nyhet nå så kan det blitt litt action!

Stille her mens vi venter, jeg blir sterkt overrasket om det ikke kommer interessante tall innen utløpet av Q1-26

1 Like

Håper på noe kursdrivende ja

Kursdrivende er (for meg) mindre viktig enn det å få bekreftelse på konkurransekraft og produktrelevans.

XP har i dag en børsverdi (56 MSEK) som ikke reflekterer patenter, EU-godkjenningen (verdt ett betydelig beløp alene) samt kontantbeholdningen (18 MSEK). Axichem har gått på en liten karamell (konkurrent uten EU-godkjenning) etter emisjonsvarsel, men er fortsatt priset 50% over XP Chem.

Jeg ba AI vurdere verdien på EU-godkjenningen, og konklusjonen var interessant. Deler den ikke da en fort kan beskyldes for haussing :slight_smile:

Spørsmålet er om de får solgt produktene,det går sikkert på pris og smak om dyra liker dette ? Men det må de vel ha sjekket ut for lenge siden vil jeg tro ?

Selskapet har svar til deg på det området:

XP Chemistries ser att kombinationen av hög renhet, koncentration och låg irritation ger bolaget förutsättningar för en väsentligt lägre produktionskostnad jämfört med nuvarande formuleringar på marknaden.

Og det er to ting å bemerke seg da mtp smak:

• Lav irritasjon → dyrene tåler fôret bedre og opprettholder normalt fôropptak
  • Renere formulering → mindre uønsket lukt og smak som kan redusere appetitten

Dette er også en sannsynlig forklaring på hvorfor det tar tid før større kommersielle avtaler kommer på plass. I praksis må produktet testes i pilotprosjekter hos større distributører og sluttkunde for å dokumentere effekt, aksept hos dyrene og økonomisk gevinst. Før slike resultater foreligger, vil markedet være avventende (de større distributørene).

Bevisbyrden ligger naturligvis hos selskapet gjennom hele denne prosessen.

1 Like

Litt «kjedelig» oppdatering der ja. Ikke mye ny informasjon…

Ny oppdatering fra Mangold (dekker aksjen)

Øker kursmålet med 10% til 44 øre, bullcase 72 øre

Finansiering
XP Chemistries har inga räntebärande skulder och kassan uppgick till 15,2
miljoner kronor vid utgången av 2025. XP Chemistries burnrate är cirka -2,8
miljoner kronor i kvartalet vilket gör att de är välkapitaliserade tills större
kommersiella volymer börjar levereras.

1 Like

Må da ha med i overskriften at det er en ny distributør i Europa.

Gammelt nytt, nyheten slapp de 16.12.25 (se lenger opp i tråden) :+1:

Bullcase hadde gjort seg nå, sitter konstant og fyller på rundt 0.17

Det ser lovende ut. Jeg forventer data på distribusjon / kontrakter i Q1, men er forberedt på at det kan trekke ut.

For å løfte blikket litt på konkurransen så ser jeg at Axichem nå er på 1,25 ned fra 3,97 (siste topp) (3.3.26 - 82 MSEK mcap) Verdt å merke seg at de var oppe i mcap på 234 MSEK (september 2025) med 18 MSEK i samlet omsetning i 2025

Axichem eEmisjon nylig med utvanningsgrad på noe over 20%. De har sett lavere enn forventet omsetning på sitt syntetiske kapsaicin siste 6 mnd. (angitt i kvartalsrapport).

1 Like

Vet du driveren bak redusert etterspørsel? Marked? Pris? Annet? Dårlig prognose fra de ?

Det blir jo ren spekulering, men det er jo klart at EU-godkjenningen av XP sitt produkt har blitt notert av sluttbrukere / distributører når markedet normalt etterspør naturbasert / godkjent.

Den godkjenningen XP fikk er gull verdt kombinert med at produktet gir:

• øket vekst
  • bedre tarmhelse
  • redusert salmonella
  • øket melkeproduksjon
  • reduserte metanutslipp (ref. Bovaer brukt på kyr som er meget negativt mottatt)

Ser en bare på kylling ser en:

• 8,2% øket produksjon per m2
  • 36% lavere dødelighet!
  • øket inntak av for
  • øket vekt per dag
  • mer effekt per kilo for
  • øker lønnsomheten for de som velger for med XP Kapsaicin

Jeg tror jo at dette samlet sett gjør at XP får oppmerksomhet når også EU har gitt sitt stempel på produktene, daa for all bruk og ikke kun for f.eks. kylling.

Mange land globalt forholder seg til de godkjenninger EU gir, også innen denne sektor, og det er rimelig å tro at data gjør det av interesse å avvente / vurdere hvilken distributør / produsent en velger for sin produksjon.

1 Like