Støtter det, men jeg blir jo mer utålvmodig men en slik godkjenning om det ikke kommer mye resultater på det i ettertid. For da har man et kommersielt større problem enn hva en godkjenning er verdt. Håper såklart dette kommer etterhvert her og blir priset inn.
Skjønte ikke helt hva du mente med den siste meldingen, men sikkert hjernen min som er på tomgang etter en lang dag 
Hva gjelder data fra selskapet så har de flagget stor internasjonal interesse, og informasjon til markedet fortløpende. Håper jo de slipper data ved hver minste positive nyhet slik at selskapet / produktet får optimalisert oppmerksomhet.
La meg si det på en annen måte. Det er x antall selskaper som viser til mye interesse uten konkrete signerte vesentlige kontrakter som klarer å ved hver anledning de har, kommunisere gang på gang at ting er positivt og interesse er så bra osv. Det er ikke noe spesielt for selskaper generelt, men poenget er at når man klarer å få EU godkjenning som en viktig milepæl, og hvis produktet er så bra som de virkelig sier så skal det være en no brainer at salget skal komme sant ?
Det er her man må utfordre selskapet på sin kommersielle virksomhet om de faktisk evner å selge det fantastiske produktet sitt eller ikke. Jeg håper bare ikke det er der selskapet bommer og at vi får noe konkret fortere enn senere hehe.
Ting tar tid, det skal man ikke undervurdere men jeg personlig har sluttet å gi for mye tid til selskaper når det gjelder investeringer. Det har rett og slett visst seg å være en feilende strategi når det kommer til vekstselskaper gitt dagens investeringssituasjon. Jeg er nok 100% ute innen Mars er over, det er for lang tid på å lykkes kommersielt for min smak.
Ja, enig i at det bør komme data i q1 på kontrakter eller progresjon med distributør.
Hva gjelder tidsforbruk frem til nå så er det formidlet at kontraktsprosesser ville ta noe mer tid da de vinklet fokus i retning av å ta del av mer av verdiskapingen:
3. desember 2025 10:03 ∙ Cision
XP Chemistries godkännande gällande användning av bolagets kapsaicin som fodertillsats för alla djurslag i EU började gälla den 30 september. I samband med detta har XP Chemistries valt att justera sin kommersiella strategi efter dialog med potentiella kunder och distributörer av kapsaicinprodukter. Bolaget avser lansera produktformuleringar anpassad för premixbolag, foderproducenter och slutkunder vilket gör att XP Chemistries kan ta del av en större andel av värdekedjan. Vi räknar med att det leder till en högre bruttomarginal men även att det kommer ta längre tid att komma upp i högre försäljningsvolymer. XP Chemistries ser att kombinationen av hög renhet, koncentration och låg irritation ger bolaget förutsättningar för en väsentligt lägre produktionskostnad jämfört med nuvarande formuleringar på marknaden.
I denne meldingen fremgikk også Mangold kursmål på 0,4, noe de nylig endret opp til 0,44. Jeg tror denne endringen i kursmål (kort sikt) tar utgangspunkt i fremskritt knyttet til distribusjonsavtalen.
Hva gjelder å sitte ut mars så gjør du rett i å følge magefølelsen din. Min sier at jeg skal sitte i ro 
Etter litt graving i ulike svenske forum samt pressemeldinger og Grok mener jeg det kan være verdt å notere seg dette:
Offisielt i XP Chemistries’ egen pressemelding (16. desember 2025) og på investor.xpchemistries.com står det fortsatt bare «prominent European distributor». Men i svenske investor-rapporter og pressemeldinger via Inderes og Cision er det eksplisitt skrevet «en fransk distributør». Selskapet har altså valgt å si det åpent i deler av kommunikasjonen, uten å navngi hvem det er.
Hvem er det mest sannsynlig?
I investorforum som Placera (og flere analytikermiljøer) er det bred enighet om at det er NUQO (NUQO feed additives, hovedkontor i Bruz utenfor Rennes, Frankrike). Det er aldri bekreftet offisielt av XP eller NUQO, men forumene refererer til det som «widely understood» og «great partner» – sannsynligvis fordi det er kjent i bransjen eller via kontakter. Ingen andre franske aktører har blitt nevnt i samme kontekst.
Hva slags selskap er NUQO, og hvor «stort» er det?
Grunnlagt: 2019 (ganske ungt selskap).
Størrelse: 11–50 ansatte (LinkedIn-data).
Lokasjon: Hovedkontor i Frankrike + kontorer i Nederland og Thailand. 3 egne produksjonsanlegg i Europa.
Spesialisering: Naturlige, plantebaserte fôrtilsetninger (phytogenics / botanicals) – ting som ytelsesforbedrere, antioksidanter, toxinbindere og palatabilitetsmidler til fjørfe, gris og drøvtyggere. De markedsfører seg som «alternative performance enhancers» og er kjent for å være agile og bærekraftige.
Tidligere partnerskap: Har bl.a. inngått avtale med store distributører som Barentz Animal Nutrition allerede i 2021.
Med andre ord: Ikke en global gigant (som Cargill, DSM eller Adisseo), men en velkjent og respektert nisjeaktør innen nettopp det segmentet XP’s capsaicin passer perfekt inn i (naturlig, EU-godkjent fôrtilsetning). De har allerede nettverk, produksjon og markedsføringskanaler i Europa + Asia – akkurat det XP trenger for å skalere etter EFSA-godkjenningen.
Hvilken størrelse på aktiviteten kan vi forvente?
LoI-en handler om salg, markedsføring og distribusjon av XP’s kapsaicin til dyrefôr i Europa (og muligens videre).
Kort sikt: Pilotvolumer og lansering. Ingen offentlig kontraktverdi eller forventet omsetning er oppgitt – typisk for en LoI.
Middels/lang sikt: NUQO’s nettverk kan gi rask distribusjon til fôrprodusenter i Frankrike, Benelux, Norden og videre. Capsaicin er et nisjeprodukt, men hvis det funker hos kunder (bedre fôreffektivitet, naturlig alternativ til antibiotika etc.), kan det bli flere millioner kroner i årlig omsetning for XP relativt raskt. NUQO har allerede distribusjonspartnere og kundekontakt i akkurat de markedene.
Det er med andre ord et sterkt, men fortsatt tidlig signal – perfekt match for en liten svensk biotech som XP Chemistries.
Hovedkontor: Bruz (nær Rennes), Frankrike.
Andre kontorer / affiliates:
Nederland
Thailand (åpnet tidlig, rundt 2020, som første i Asia)
India (nyere affiliate i Bangalore, åpnet 2024, med dedikert regional salgsmanager)
Mexico (NUQO Feed Additives MEXICO, affiliate åpnet i 2023 for Latin-Amerika-fokus)
De har også 3 produksjonsanlegg i Europa (bl.a. Sveits og Polen nevnt i noen kilder).
Sør-Amerika / Latin-Amerika
De har ingen direkte kontor i Sør-Amerika (f.eks. Brasil, Argentina, Chile) per nå.
Men de har sterk regional tilstedeværelse via affiliates og partnere:
Mexico-affiliate (2023) fungerer som hub for Latin-Amerika.
Strategisk distribusjonspartner i Brasil (Salmix, avtale fra 2022) – dette dekker Sør-Amerika-markedet for deres produkter.
Flere kilder beskriver NUQO som aktiv i “Latin America” og “other continents” gjennom partnerskap og ekspansjon, men det er ikke egne kontorer sørover for ekvator ennå. De markedsfører seg som “agile international company” med “staff across the globe” og ekspansjon i gang på flere kontinenter.
Link til hjemmesiden:
Disclaimer:
Dette er ikke kjøps eller investeringsråd. Gjør alltid opp din egen mening før du investerer.