Slagspresset virker å ha avtatt? Det var nok Spetalen som kom seg ut her om dagen
Ledelsen har sagt at det ikke skal være et problem. De har 136 000 klokker på lager, og fått flere underleverandører. Før hadde er kun 360, nå har de 3 nye.
Vi har også kjøpt til vår førsteklassing for litt siden.
Fungerer forsåvidt ganske greit. Litt skuffet over presisjonen på lokasjon. Oppdateres også ofte tregt også når man kjører “Live” tracking.
Ser det med sletting av meldinger er noe som nå snart skal komme etter at folk vel har klaget på det veeeeldig lenge.
Burde vært mulig å lage egne forhåndsdefinerte meldinger som kan brukes også.
Er en del ting som virker litt uferdig/amatørmessig. Det med sletting av meldinger feks, og spesielt da i kombinasjon med at appen skal scrolle gjennom alle meldinger før den viser siste. Som utvikler får jeg helt mark av å se slike valg
Men alt i alt så gir den jo det viktigste med noen lunde informasjon om hvor barnet er og mulighet til kommunikasjon. Gir jo litt trygghet for både barn og foreldre. Men forbedringspotensiale er det definitivt enda.
Q1 kommer 20 mai. Ila sommer kommer Xcoin, Xmove, kredittkort og mer snacks de har jobbet med en god stund. Startskuddet med omsetning går fra august da skolestart begynner. De er over 50% flere ansatte(60+) enn sist gang det skjedde. Nå blir det spennende å se volumene fremover.
Snudd nå?
euronext stanset automatisk handelen kl 13:25 pga høy bevegelse. Opp 13% nå. Skulle aldri vært her nede spør du meg. Men vi får se. Tech er ikke så hot om dagen, men selskapet er rått.
Noen forventninger til Q1?
Xplora Technologies invitation to presentation of Q1 2021 results
Dette funnet dukket opp i annet forum:
https://www.saturn.de/de/product/_xplora-xmove-activity-band-2-2719452.html.
Jeg må ærlig innrømme at jeg har glemt at Xplora kommer med en helt ny type klokke mot et nytt segment for voksne med Xmove.
Får se om det kommer nyheter i morgen.
Har vært såpass opptatt av xplora “kids”, telekom/mobile oppkjøpet og fremtiden mot xplora GoPlay, arcade, xplora coins og utviklingen av software-delen.
Hvis dette er riktig så ser designet ut som en decent klokke. Bra for selskapet å øke total kundemasse, og da inn mot voksne. Selv om dette markedet er svært trangt så er det en smart måte å snike seg inn på retail markedet til en konkurransedyktig pris.
Fordelen til xplora er flere, men nøkkelen her er 2 keys som jeg ser det:
Har xplora fått såpass fotavtrykk i markedet med 400-450k solgte slik at de kan dra synergier av merkevaren?
Klarer man å connecte barna med de voksne slik at man kan engasjeres sammen når Arcade(spill/læring) og GoPlay utviklingen kommer?
Regner med klokken har en enkel funksjon for å “pinge” kidsa når du ligger på solsengen i syden, det hadde vært litt digg.
Takk for update!
Denne må sjekkes ut
Resolution to increase the share capital
Nå hevder vel Xplora seg greit i barnesegmentet (utvalget er dårlig slik jeg ser det) men kvaliteten på produktet er ikke noe som gjør at jeg ville vurdert å kjøpe Xplora klokke til meg selv (heller motsatt dessverre).
Føler vel mer at Xplora-nivået er det vi foreldre må ta til takke med for barna våre. Så personlig tror jeg det er veldig liten synergieffekt der.
Xplora tech = revenue 53 millioner +153%
Xplora mobile = revenue 32 millioner +50%. Mobile er nå lønnsom fremover grunnet en høy base på 80k subsribers.
Syntes dette er gode tall.
Svakeste kvartalet ila året = 85 millioner revenue…
Mobile assets 41 mill
Tech assets 335 mill.
Nå begynner avstanden mellom kurs og selskap å bli latterlig stor for et tech selskap med p/s, balance sheet, og stor vekst og høye ebitda marginer, som kommer med nye produktlinjer og ganske unik plattformlansering osv. Knallsterkt Q1.
Given sales traction YTD and expectations for
Q2 21 the company reiterates its aim to sell 0.5m
smartwatches in 2021. Further, a key part of our
expansion strategy is to widen our revenue base
through the introduction of a variety of recurring
service revenue streams and licensing, driving
further scalability in sales and operations. Xplora is
on track to launch these new value added services
late Q2 21 for commercial release in H2 21, as
previously targeted.
Jeg er enig i at utvalget av barneklokker er dårlig, spesielt i norden. Men xplora er first-movers, og de begynner å bli såpass store at jeg regner med at neste klokke blir up i kvalitet. I presentasjonen ble det nevnt at neste modell(2022’) er snakk om en helt ny type klokke med annen skjerm, oppløsning og blir lettere å spille med, kan brukes til å betale med, osv. Og det kan komme konkurrenter når som helst, men det er utviklingen av plattformen som da jeg mener er unik i dette selskapet. Dimensjonen rundt softwaren blir ganske unik når de får implementert disse innovative endringene i sommer.
Samtidig er ikke Xmove en dyr klokke, så det kan være et billigere alternativ til en dyrere polar/garmin hvor man forventer mindre også. Men det er det at de kommer inn hos retailerne som er nøkkelen. Er ikke bare å lansere en smartklokke i det segmentet å komme seg inn hos retailerne, for det er drit vanskelig marked. Det måtte ha blitt solgt inn via noe annet. Dra feks til xxl eller liknende, du finner ikke mange merker der.
Men hvorfor er det bare jeg som ser på dette som helt latterlig prising? Jeg håper for guds skyld at ingen snapper opp selskapet før man har fått den prisingen dette fortjener.
Q1 står historisk sett for 10-11%, og er helt elendig sammenliknet med hele året, allikevel så vokser de 150%, selger 62 000 klokker(688 klokker dagen vs snitt 580 i 2020, og igjen i dårligste kvartalet), 0 i EBITDA, øker assets betraktelig og kommer med en sterk produktlinje. På sosiale medier vokser de stort og har stadig nye følgere som bygger profilene i de ulike markedene.
EBITDA tech(justert for opsjonskost, emisjonskost osv som one-off) var på -4,1 mnok.
EBITDA mobile var +4,1(morsomt at de er helt like) og net profit på +1,5mnok. Dvs denne har nådd en base(83k) som gir lønnsomhet. I tillegg fant man ut at de hadde en 7% prisøkning i april, som med stadig økende base gir en svært gunstig ARR.
Q1 = 0 EBITDA.
Fra første kvartal: 32(mobile)+54 mill = 86 mill omsetning.
POST COVID vinner: Q3 men spesielt Q4 som er det store kvartalet, og sist man hadde det uten covid( i 2019) stod retail for 50% av salg før covid inntraff. Det er ikke sammenliknbart med dagens marked fordi det er en annen sammensetning hvor salg er 85% gjennom telco. Men jeg ser xplora på som post-covid vinner, når alle retailbutikkene de har lagd avtaler med skal makse lagerbeholdningene sine med eksisterende og nye produkter. Store deler av europa har fortsatt strenge tiltak. Hva skjer med etterspørselen når butikkene flyter som de skal og folk får normale kjøpsvaner igjen? Jeg tviler på at det blir dårligere vekst enn det som var i 2020, da store deler av året i tyskland og norden var stengt(94% av salget)
Denne med kursmål på 60 KR/SH er uten oppkjøpet av xplora mobile, og cash beholdningen etter emisjonene, og kursen er innvannende etter 2x emisjon(oppkjøp) som lå på 43 og 46 kr. Denne er heller ikke justert for antall aksjer som er utvidet, fra 33m til 39,5m aksjer, noe som også må justeres for. Men ettersom multipler i tech er svært høye så er det helt naturlig at multiplene skal være høye i xplora, og det er ikke i nææææærheten priset inn at denne veksten skal fortsette. Som jeg ser det er det priset på 1,4 at xplora ikke får til det de prøver på, men at de kan ligge på det salgsnivået de er nå.
Største trussel? Konkurrenter. Men xplora har allerede et godt feste i et stort marked og det er igjen gjentakende inntekter gjennom xplora pay, arcade(gaming/læringsportal), Go, connect(sim, e-sim, VOIP), ARR i mobile som stiger med stadig økende antall brukere som gjør at dette ikke handler om klokkene, men hva klokkene kan tilby. Der mener jeg xplora er enestående i sin utvikling, og de er med mobile og tech over 80 ansatte som er en ganske stor størrelse. I tillegg så er utviklerne av software insourca, bla.a med et asiatisk team på 5, med 3 selskaper på produksjonssiden, nylig fikset avtale med frakt sjøs i stedet for fly for redusering av kostnad, samarbeid med unicef, united nations,
Ankepunktet er at de har 94% av salget i norden og tyskland, og har ikke fått til penetrering i de markedene uten at retail har vært åpent. Så det gjenstår å se om de klarer å komme seg inn, men retail-avtalene tilsier at de store distributørene er interesserte i å selge produktet når samfunnet åpner.
Fordi det virker som du har brutt regel nummer 1 i aksjemarkedet: Ikke forelsk deg i en aksje
Helt enig, men jeg har vært i markedet i mange år, og har en bred portefølje så det stemmer ikke dessverre. Men denne forstår jeg meg ikke på.
Xplora Technologies AS - investor presentation
Kun den nye informasjonen trukket ut fra dagens investor presentasjon. Nå blir det trykk fremover.
71 ansatte - mål om 100 ila året.
Bekreftet lansering juli: Xplora Pay - sparing og betaling gjennom kredittkort/virtuell valuta. Eksempel er å gi barna poeng eller kreditt for husarbeid, antall skritt i løpet av en dag, gjennomføre skolearbeid osv. Bruke plattformen som en oversiktskanal for både barnet og forelder. Rewards for barna kan brukes i Xplora Arcade som lanseres tidlig Q3, spilldimensjon) og et debet kort for kjøp av div småting på butikken eller produkter xplora selger som tredjepart.
Bekreftet lansering juli: Xplora Connectivity. Tradisisjonelt sim-kort, e-sim og VOIP som skal connecte thirdparty, programvarer mot xplora plattformen, eller egne produkter.
Bekreftet lansering i juli: Xmove klokken som er for eldre barn/voksne skal lanseres rundt overgangen mellom Q2/Q3. BT.
Bekreftet lansering tidlig Q3: Xplora Arcade.
Finansavisen;
Dagens anbefaling fra Vibrand Kapitalforvaltning:
5 anbefalinger:
Xplora
Lerøy
Stolt nielsen
Hafnia
Flex lng
I godt selskap! Godt det viser seg å være flere potente analytikere der ute. Nå anbefales denne av:
- Sparebank1 markets
- DnB small cap Norden
- Vibrand kapitalforvaltning