Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

Ja tror ikke det er noen umiddelbar fare for emisjon her, dersom ikke verden stopper fullstendig opp. Ser på google trends at salget “skal” være på ath, selv om man må ta det med en klype salt.

2 Likes

Xplora Technologies AS: Trading update Q3 22

Profit Warning :sob:

Ja, men hva som egentlig er priset inn er en annen sak. Er fortsatt 27% vekst yoy, ARR vokser godt, og ennå begynner ikke USA å kaste av seg i noen merkverdige volumer. Ikke helt supert, vil nok falle, men kunne også vært endel værre.

1 Like

Financial calendar

Den ligger jo rett over her :sweat_smile:

1 Like

:point_up_2:

1 Like

Subs:

Q2 21: 94.000
Q3 21: 110.700 (+15.000)
Q4 21: 123.000 (+12.300)
Q1 22: 124.300 (+1.300)
Q2 22: 134.400 (+9.900)
Q3 22: 147.400 (+13.000)
Q4 22: ~160 000(+12.600)

Hvilke kunder som er nye og hvem som er gamle?

2021:
IB(inng. balanse) =77ksubs.
UB = 123k subs. Q4 viste årets churn på -28k. (avg 2,5%)
Ergo nye kunder i 2021 var +74 000
Gamle kunder som forsvant -28 000

2022(som betyr noe):
IB 123k subs.
UB 2022 ~160k subs.
Snitt 2022 på 141.500 subs.
Med 2,5% avg churn(2021 churn rate)
Ergo nye kunder=+79.000
Gamle kunder som forsvant = -42.000

ARR Q4 runrate 160-170mnok. Gir en god base for 2022 dersom året kommer ut dårlig.

Trekk ut COGS på p&l og fokuser på lønn + other opex = 240 mill (H1 22’ runrate). Dvs at subinntekter dekker 65% av alle driftskostnader som ikke er direkte elatert til klokkesalget. (+indirekte lønnskost som skulle vært der). Dvs får man til en grei lansering av x6, øke marginer på x6pro uten for stor kostnadsøkning kan man få til et lønnsomt 2023.

Dersom markedet blir ekstremt surt, så blir ikke 23 et lønnsom år, men du har et Q4 nå inn mot julen som er det viktigste, dvs churnen vil også være størst i dette kvartalet. Dersom 23 blir et utfordrende makroår, vil subs som ofte låses inn på 12 mnd binding holde selskapet gjennom stormen ganske greit. Derfor er det fint at det ikke går helt skeis før julen.

Dette har ingenting med prising å gjøre, men med soliditet å gjøre. Underliggende driften har forbedret seg kraftig til et potensielt uvær. Hadde dette kun vært hardware nå, så hadde jeg aldri eid xplora, og emisjon vil være forestående. Dette kan komme uansett, men jeg ser ikke på dette som noe negativt i dette caset. US/UK osv er kun oppside, jeg ser ikke noe særlig vekst her. Fokuserer på kjernemarkedene.

Total inntektsvekst

Q4 21: +62%
Q1 22: +37%
Q2 22: +19%
Q3 22: +27%

4 Likes

Emisjon på prising 350mill er ganske krise for caset spørr du meg.

Håper de ordner bankfinansiering dersom likviditeten skvises.

Jeg forstår hvorfor du tenker sånn, men det forandrer caset egentlig ingenting . Det kommer an på hvor investoren kommer fra(nivå).

La oss først og fremst påpeke at emisjon ikke er diskusjon. Jeg snakker om dersom finansmarkedet sliter ordentlig hardt i 2023 eller 2024. Xplora trenger ikke noe kapital enda, selv om de kjøper inn til x6/x6 pro som forverrer arbeidskapitalen. En slik overgang med stor økning i varelager krever kapital, selv om de selv sier at de ikke trenger det foreløpig. Eierne vil ikke gjøre dette med mindre det blir en god deal, eller bankfinansiering gir mening og man klarer å dekke kost i opex.

La oss spole tilbake nøyaktig 1 måned i tid. Xplora verdi 503 mill. Nå 350 mill.

Så hva har skjedd? Egentlig ingenting. Så om verdien går krone for krone(1 kr emisjon = 1 krone på balansen). Dvs måten og nivået emisjonen skjer på er det som betyr noe. Det er indiffirent om du tar Xplora til mcap 350mnok med 80 mill cash(exit Q2) eller Xplora 500 mill med 230 mill cash. Krone for krone verdivurdering. Hvertfall for et effisient marked. Noe det heller ikke er, men poenget står.
For eksisterende aksjonærer som kjøpte på høye kurser er det en annen sak. Da blir du vannet ut kraftig basert på andelen din. Men hvis man har muligheten til å kjøpe på dagens kurser så blir man ikke vannet ut. Det er forskjellen. Og med tanke på kursutviklingen, og man har troen på markedet eller caset så vil det ikke bli noe særlig utvanning om man får tak i en stor andel her nede.

1 Like

Et lite selskap som dette kjører vel neppe en emisjon mot eksisterende aksjonærer. For risky. Mer sannsynlig en godt rabattert emisjon mot 1-2 større parter og så liten rep emi etterpå. Denne er det ofte ikke vits å bli med på, du får kjøpt aksjene like billig på børs.

Har ikke sett på emi risk, bare så det er sagt.

Det over er i hvert fall min erfaring med små selskaper med cash burn.

Det eneste lav mcap selskapet jeg har vært med på som har kjørt en bra emi er Reach Subsea. De var dog cash positive.

Veldig bra innlegg @havana12 ! Mange gode poenger.
Jeg tviler på Xplora velger emisjon, dersom det viser seg at de “burde” ha noen 10-talls m til. Det skal vell litt til for at de skal trenge det også.
Det blir spennende å se rapporten når den kommer!

1 Like

Hmm… Xplora guider nå rundt 216 MNOK omsetning i Q4, synes det høres ganske bra ut? Q4 i fjor vs Q4 i år er da på rundt +23% omsetning.

1 Like

Jeg trodde satsingen i USA ville gi store utslag… Ikke foreløpig virker det som. Noen som har innsikt?

Tar en god stund før man begynner å få penetrasjon i et marked. Så er ikke USA helt lik marked som Norden heller. Samtidig har vi en makrosituasjon som gjør at en del holder litt igjen på “unødvendige” kjøp, som kanskje gjør at det går litt lenger tid før man begynner å se bidrag fra USA. Det viktigste nå er nok å få subs fra Tyskland der de har landet mvno avtaler, og vekst Sverige, Danmark, Finland og UK, samtidig som ting utvikler seg i USA og distribusjonskanaler blir til.

Xplora is live as Mobile Service Provider in Germany

1 Like

Just in time for christmas :santa:

1 Like

Bør komme meldinger på rekke og rad utover året nå. Står foran product launch og blackweek, jul osv. topper vi dette med en melding fra UK/USA så blir det ordentlig moro. Dagens oppgang er jo peanuts

2 Likes

Forstår det rikker i salgsfingeren, men husk at aksjen dukker opp på radaren til mange nå. Ikke sikkert dette er et blaff… Har ventet på at noe skulle skje ref perioden vi er på vei inn i.

1 Like

Før jul er uansett fantastisk, dersom de kan få solgt litt i desember:)

Her gjelder det jo også å få nye og fornøyde kunder, med solide produkter. Har jo vært en del å påpeke med nåværende modeller, og ikke minst generasjonen før dette.

3 Likes