Dette er en no-brainer deal! Xplora har 24% av sine 470k unit sales i året på egne simkort. Doro selger 1.5m units i året!! Klarer Xplora å kun få 5% av disse på egne simkort, altså langt under 24% som de har nå på klokkene, så vil det gi massiv økning i EBITDA. I tillegg har jo Doro positiv EBITDA i seg selv på disse 1.5m unit sales.
Om doro fortsetter som i q2 har de 80 mill sek ebitda.
Bare det forsvarer oppkjøpet.
Doros ansatte og styret bør være veldig glad for dette oppkjøpet. Det vil styrke doro like mye som xplora. Fantastisk plan. Nesten rart at ikke Apple Samsung osv gjør det samme.
Video ift Doro oppkjøpet. Vel verdt å få med seg for eksisterende og evt nye aksjonærer.
Alt her ligger an til opptur fremover.
Xplora Technologies AS has entered into an agreement regarding the acquisition of 1,230,000 shares in DORO AB
De kjøper gjennom denne clearingbanken, ser det ut til.
Spennende dager dette her. Får ta fram popcornet til oppkjøpspresentasjonen senere i kveld.
Anbefaler alle å regne på oppkjøpet her! På mine estimater handler nå Xplora på EV/EBITDA ca 7x for 2025, UTEN å hensyn ta incrementell EBITDA fra konvertering av Doro-kunder til Xplora sin…!!
De har en slide hvor de viser incrementell EBITDA gitt ulike antagelser om konvertering… Selv med kun 5% konvertering (24% av alle Xplora telefoner selges nå med Xplora simkort…) så handler aksjen veldig lavt < 6x EV/EBITDA for 2025… Jeg tror konverteringen blir langt høyere og nærmere Xplora sitt snitt på 24%.
Og hvilken EV/EBITDA får du dersom de klarer 24%? Har du laget en sensitivitetanalyse du kan dele?
Fin oppgang i det siste. Får håpe de klarer å få Doro til en god pris.
Vanskelig å ikke være Bull de neste 12 månedene.
På 20% kommer jeg til 3.8x EV/EBITDA 2025. Xplora oppgave ikke 25%, som er andelen egne simkort de har på sine telefoner, men jeg vil tippe vi da er på ca 3.0x
Deler en slide fra SB1 som sin oppdatering. På 20% konversjon så regner de ut 576m økt EBITDA vs det Doro og Xplora allerede har fra eksisterende business…
Dersom vi antar at Doro oppkjøpet går i boks er min gjetning at vi rett og slett vil få et seigt langdrygt,men svært solid vekstcase. Som har et sykt potensiale.
Dersom vi ser på Xplora historien så langt har konverteringsgraden vært økende siste året selv om de nå har hatt XMH i hende en stund. For q2-24 havner jeg på ca 32,5% konvertering.
Jeg tror ting vil gå noe raskere med Doro,men likevel ta tid. Men vekstpotensialet for Xplora selv vil være solid fremover. Jeg har feks god tro på H2-24.
Så forhåpentligvis går oppkjøpet i boks,Xplora kan starte arbeidet med sim implementering og ta det steg for steg i etablerte MVNO marked. Som for smartklokkene tipper jeg konverteringsgrad vil øke med tida,samt at kundene vil være langt mer stabile(Xplora antar dobbelt så lenge vs smartklokke for barn). Så derav min antagelse om et kjempepotensial over flere år(lav churn lenge).
Dernest er i mine øyne risken tatt betydelig ned. Xplora vil ikke lenger bare være smartklokke for barn. Doro har solgt stabilt over langen. Og det samme kan sies om Tyskland og Norge for smartklokkene. Det har rullet og gått over flere år.
Tror du er inne på noe her.
Det som gjerne ikke er belyst så godt i oppkjøpspresentasjonen, som kan overraske på nedsiden er redusert salg av Doro-telefoner. Det er vanskelig å vite hvordan andre salgskanaler vil påvirkes av Xplora sitt oppkjøp av Doro. Det kan tenkes at de salgskanalene som selger Doro i dag, som lever av abonnementtjenester vil se seg om etter andre alternativer og kutte ut salg av Doro, slik som Telenor.
Mulig dette blir mer teoretisk problemstilling, og at Doro har så stor tilstedeværelse at dette ikke får noen praktisk betydning. Som alltid i slike oppkjøpscase blir det fokusert på positive synergier, men blir ofte utelatt å ta med de negative effektene.
Setter også noen spørsmålstegn ved SB1, som har vært utelukkende positive før IPO og etter IPO, for deretter å endre syn. Noen uker før annonsering og tilrettelegging av oppkjøp blir annonsert får pipen en annen lyd. Bare jeg som blir litt betenkelig på timingen? Skal sies at antall nye subscribers har økt signifikant i det siste, men synes det er rart at dekningen har vært laber i lang tid før det.
Doro skal jo fortsatt operere selvstendig. De skal jo heller selge Doro telefon uten Xplora simkort,
enn å ikke selge i det hele tatt. 25% av Xplora klokkene selges med egen sim, det sier seg jo selv at det er mange andre som ønsker å sitte på den biten. Men poenget her er jo at man ikke trenger å få til mer enn 5% konvertering før oppsiden er enorm. Doro har jo aldri forsøkt å selge egen sim, mens Xplora har lykkes med dette på kort tid på egne klokker. Ser på det som veldig sannsynlig at de vil klare det også med Doro. Husk at Xplora også jobber sammen med andre telecomselskaper.
Tror SB1 rett og slett nedprioriterte aksjen en stund pga den hadde falt så mye og knapt handlet… Vi før heller være glade for at de har tatt opp dekning igjen… med økt mcap så kommer det til å komme mer analysedekning her fremover!
Hvad sker der
Stop i handel ??
Pga 180 aksjer som ble dumpa på open.
Forstå meg rett. Sitter godt loaded og ser lyst på fremtiden. Selvsagt glad for en oppdatert og svært positiv analyse. Har fortsatt betenkeligheter rundt timing og redd for at det kan snu ved neste korsvei om ting tar litt lengre tid.
Dog viktig også å belyse negative effekter ellers er det lite poeng med et diskusjonsforum.
Det sier seg jo selv at en økt penetrasjon av et marked kan få effekter for salget gjennom andre mobiltilbydere. Hadde jeg vært en aktør som satt på store markedsandeler i et marked og sett at markedsandelen svekket seg fordi en annen aktør etablerte seg, i tillegg til at jeg var delvis skyld i det, hadde jeg ikke nølt med å strupe salget som førte til at den andre aktøren etablerte seg. Isolert sett er dette en potensiell negativ effekt.
Enig i at det med stor sannsynlighet vil bli tilbudt doro gjennom andre aktører som Xplora allerede har avtaler med for klokker, og revenue share modeller. Dette er dog neste fase ifølge, Sten. Her har Xplora etter min mening vært virkelig gode, så mulig det går fortere enn først antatt.
Til nå er markedsandelene på selve mobilabonnement av hele mobilabonnementsmarkedet i de ulike landene begrenset. Klokken er dessuten et produkt som det er begrenset med gode alternativer til, men ikke sammenlignbart med markedet for mobiltelefoner.
Når Xplora nå går inn i markedet for seniortelefoner og forsøker ta markedet for mobilinntekter kan markedstrusselen endres. Dessuten er det flere alternativer av mobiler og aktører, slik at eksisterende mobilselskap sitter på mer markedsmakt.
Hmmm-- dårligt forsøg på at komme billigere ind med forsøg på at dumpe aktien.
Lidt mærkeligt at adm. stopper handlen ved 180 aktier, der bør være et filter eller minimum handels beløb som slår alarmklokker til
Ser frem til månedlig up-date incl US i morgen
DK
Jeg ser ikke helt de negative sidene du snakker om Foso. Doro selger mye i mange land. Ingen enkeltaktør som vil merke at Xplora vil ta bittelitt marked. Dette vil bli som for klokkene tror jeg. Salget her har bare økt til tross for stadig fler Xplora abonnement. Doro vil selvsagt fortsette sitt salg til telco akkurat som før og akkurat som Xplora selv gjør. Disse er ikke tilgjengelig for Xplora abb dessverre.
Angående kurs fremover,tipper jeg den vil holde seg over 20kr. Dessverre,for de som måtte ha håpt å komme inn under dette. Snart får vi sterk sep update og sb1 har nok bommet ganske mye på sitt q3-est. Jeg tipper på 160k solgte klokker samt økt service rev vs q2 nå i q3. Ebitda vil ligge mellom 25-30 mill og markedet vil se at 23kr er mer riktig kurs uten at Doro er tatt med i regnestykket. At det er satt av bonusutbetaling alt i q2(første gang dette har skjedd),tyder også på økt salg.