Tviler på at de tar med Doro i barneklokke talla enda? Det er kun Sverige foreløbig… Så det er små tall. Men kanskje ett par tusen…
Håper at vi klarer å få omtrent det samme antallet nye subscribers som i fjor, 20k. Med en monthly churn rate på 2.4% (forrige måned hadde vi 2.5% churn rate), skulle det tilsvare en økning på 11k net subscribers.
Tendensen er at churn rate var høyere i fjor enn i år. Så det vil si at vi ligger relativt stabilt på oppsigelser, med en større base. Det vitner om at de gjør aktive grep for å redusere churn.
Håper at de oppgir konverteringsrate for Doro fremover. Hvis jeg husker rett kommer de bare til å rapportere samlede subscriptions. Forventer ikke noe særlig bidrag fra Doro før Q3, med full fart fra Q4.
Hva kan være et rough estimat på snitt inntekts-, bruttmargin- og EBITDA-verdi på en ny subscriber?
For den marginale subscriber vil jeg si det er tett opp mot 100% margin. Det jeg finner av info angående kostnader for mobiloperatører for leie av nett fra nettverksoperatør er at kostnadene er forsvinnende små for normalt bruk av data og sms/tale, som vi kan anta seniorer og småbarn har. Ungdom gjerne litt høyere, men tanken er jo å redusere skjermtid, så det vil vel også ligge lavt. Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil angående kostnadene😉
Så kan man jo argumentere for at noe systemkost, markedsføringskostnader, admin-kost for å fakturere og inndrive betaling. Dette skal fordeles utover alle subs, men velger å holde det utenfor. Antar de har gode systemer på plass allerede. Skal snart bestille klokke til guttungen, så vet ikke om det er kortbetaling up front for abonnementet. I så tilfellet er det nok en liten fee for denne løsningen, men den bør være lavere enn å fakturere og inndrive selv tenker jeg.
Jeg betaler månedspris upfront og får kravet tilsendt på Vipps. Kroner 161 per måned, og som du sier, latterlig lite trafikk.
Blir spennende å se hvem som tar over COO ansvaret i Xplora. Veldig tro på Fennefoss etter å gjort en svært dyktig jobb i Xplora siden han kom inn. Han går nok inn her med tanke på hva han har fått til i Xplora. Dette betrygger meg og mer sikker på at de vil lykkes med Xplora tilnærmingen.
Dette må da være smart fantastiske tall??
Over mine forventninger i så fall. Alt over 10k net må ansees å være gode tall. Monthly churn rate 2.6%, marginalt over det jeg så for meg, men fortsatt bedre enn i fjor (3.3%). Annualised churn 32% mot 40%.
Q2 blir solid, men forventer at Q3 blir mer en solid, med høy fart inn mot juli og trolig mange aktiveringer i starten av juli. Juli, august og september var gode måneder i fjor og jeg tror trenden fortsetter. September blir gjerne sterkere med den sene ferieavvikling i Tyskland og Spania (Usikker på hvor mye sistnevnte drar). Tenker utelukkende på barneklokken nå.
De hadde jo 15 000 netto nye abonnenter, som er veldig sterkt. Gitt at disse forblir abonnenter et helt år, hva antar folk at kroneverdien blir i inntekter, bruttogevinst og EBITDA? Jeg gjorde et rask regnestykke; antok 129/mnd (som er det billigste abonnentet btw!), 12 mnd, 15 000 netto nye abonnenter og 80% margin: Dette tilsvarer at de netto 15 000 nye abonnentene i juni har gitt nesten 19m NOK i økt bruttogevinst årlig.
Men hvordan komme til EBITDA-bidraget, er jo vanskelig å vite hvordan kostnader fordeles…
Tallene gjelder alle abonnement. Også premium som er mye billigere.
hva mener du?
Jeg mener dette fra meldingen:
Subscriptions include connectivity plans (mobile subscriptions), premium
services, B2B service revenues, and service fees for Xplora smartwatches
without Xplora mobile subscriptions (Nordics).
[/quote]
Her er det så mange utelatte variabler at det i beste fall blir synsing, som Riskypick er inne på. Forskjellig prising i de ulike markedene uten en breakdown på subs per land vil også gjøre dette utfordrende.
La merke til at bruttomarginen styrket seg på forrige kvartalsrapport opp fra 83% til 84%, derav kan man nok konkludere med at marginale bruttomargin for en ny subscriber er over 90%
.
Når det gjelder å ha en slik analyse på EBITDA-nivå krever det allokering FTEs og fully loaded cost til devices og services, allokering av personell, både direkte allokerering, men også indirekte ressurser, admin, R&D osv. Fordeling av husleie og marketing kostnader, reisekostnader osv. Altså mange antakelser, da vi mangler innsikt. Har selv foretatt en slik analyse i eget selskap. Fort gjort å lande feil om man allokerer delte hoder feil også.
Har de tatt ferie i Xplora? Forventet en melding om over 400k subscribers rundt denne tid. Lå jo på 393k i slutten av juni. Google trends ser veldig lovende ut i de fleste markeder. Så vil tro vi er over dette nivået nå.
Du mener 393k tenker jeg?
De melder vel abonnement tall en gang om måneden så tenker 6-8 august for juli tall.
Takk, en liten typo. De børsmeldte over 200k i aug 2023 og 300k i aug 2024, i tillegg til den månedlige update. I fjor hadde man et markant løft i aksjeprisen etter denne meldingen, så forventer at de fortsetter med praksisen.
Får han rett ?
Gode vekstutsikter
Xplora er en gammel favoritt, og Astrup holder på aksjen, selv om den har gjort tregangeren det seneste året.
– Dette er trolig bare begynnelsen, dersom de klarer å få samme lønnsomhet på telefoner til eldre og ungdom som for klokker til barn, forklarer han.
– Selskapet gikk fra minus til pluss i fjor og vil med kjøpet av Doro øke volumet fra mindre enn 400.000 til 2 millioner enheter.
Astrup påpeker at Doro ikke tidligere har solgt telefoner med SIM-kort, som står for en stor del av Xploras inntjening.