Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

Xplora Technologies AS: Monthly Subscriptions Update January 2026

Hvorfor flytte i det hele tatt? Hvilken konto har du den på nå?

Xplora kan jo ikke handles på ASK enda da den ikke er notert, så i mitt tilfellet har jeg den på en vanlig aksjekonto, dvs jeg realiserer dersom jeg selger, og må betale gevinst.

Når de blir notert så regner jeg med den kan handles på ASK. dvs jeg kan overføre den til en ASK konto, som også er realisering, men det optimale er da at GAV er lik kurs slik at jeg ikke skatter nevneverdig gevinst. Inne på ASK hadde mer stigning vært velkommen da man ikke skatter før etter uttak av ASK konto som er over innskutt beløp.

Men er det ikke bedre for deg å bare beholde den der du har, og evn kjøpe nye aksjer på ASK?

Oppdatering fra Nordea:

Expect a record quarter

Ahead of the Q4 report, we make only minor changes to our estimates but lift 2026E-27E EBITDA by 8%, owing to an expected NOK 30m in cost synergies.

Xplora continues to roll out Senior subscriptions into new regions and soon new channels, and we expect an updated timeline and new datapoints for conversion ratios. We argue that rolling out subscriptions in the Senior segment is an important element of its aim to reach one million subscribers; we forecast 960,000 subscribers for 2028 and a 2024-28 service revenue

CAGR of 34%. We adjust our a DCF- and multiples-based fair value range to

NOK 51-96 (49-101), driven mainly by cost synergies, implying 2027E EV/EBIT of 7-15x.

https://research.nordea.com/api/reportfileapi?id=3916d092-7699-480b-9e76-ba19133b66aa

6 Likes

Xplora Technologies AS: Invitation to presentation of Q4 2025 results

Gode tilbakemeldinger så langt for Xplora One, selv om mange nevner at de løpende kostnadene for abonnementet oppleves for dyrt.

Her er også en test: Test: Xplora One – Bra barnmobil för föräldrar som vill ha koll

2 Likes

Jokeren denne våren er en børsmelding om at Samsung har implementert xploras integrerte programvare for barn i deres nye a35. Tipper vi får ±10% på en slik melding. Tror den pleier bli lansert i starten av mars vanligvis.

Ikke bare det, men gjerne også hyppigere oppdateringer rundt Doro. Kanskje man etter hvert får månedstall på dette.

Det er interessant. Jeg har møtt folk som elsker klokkene, og så møtte jeg en nylig som synes det var dårlig kvalitet, lavt batteri, osv… Jeg tror ikke Xplora skal sikte på at alle synes klokkene er knall, pga det kan bety at man produserer for dyrt. Men jeg håper de eliminerer noen av klagene som har vært til nå.

3 Likes

Bra tråd om caset:
https://x.com/financeamir/status/2023463658127527993?s=20

2 Likes
1 Like

Xplora Q4 25 Exceptional quarterly revenue of NOK 606m and EBITDA of NOK 101m

Gratulerer til alle medaksjonærer med et glimrende kvartal overall. Merker meg at service rev er lavere enn hva jeg og Nordea har estimert, 91MNOK mot 98MNOK/99MNOK. ARPU under press, mye pga. vekst i DACH. Det positive er at kundene binder seg til 24mnd, og at fremtidig churn vil ligge lavt for de nye kundene. Denne oppsummerer det ganske godt:

Alt annet likt vil dermed churn rate ligge lavere enn uten binding, og akslerere fremtidig recurring revenue.

En annen ting, er det noen som klarer finne conversion rate på Doro til Doro Connect? Forventer at det oppgis ved hvert kvartal fremover for transparens. Mulig de nevner det i presentasjonen om få strakser.

3 Likes

Dette er det første jeg finner om Doro connect.

Er det en finte eller er det feil i header?

EDIT: doro unit sale er jo opp 18% i Q4, så kan vel anta dette er en gammel slide.

Har stilt spm. til Q&A, så får vi se om de velger å svare på det.

Haha, herregud. Tror du har rett. Gammel slide.

PAS:
Q4’25 first take: Consensus should come up significantly
Xplora delivered Q4’25 well above consensus expectations: 8% on revenue and 28% on net profit. The numbers were spoton us, with ‘Kids/youth’ sales a little below and ‘Senior’ proportional above. Very supportive that the gross margin ended
1/2pp ahead of consensus/us, as it is one of our main bullish points ahead of ‘26e. Overall, we might make some positive
estimate revisions based on lower cash cost. More importantly, knowing that we were ~25% above ‘26e EBITDA consensus
before today’s report, we expect consensus to come up significantly, continuing to creep closer to us. So, a strong print from Xplora today.
We might end up lifting estimates some, but more importantly, this is a strong print compared to consensus, and we expect their estimates
to come up significantly.

1 Like

Consequently, we expect the share to trade up double-digit today.

2 Likes

Fantastiske tall. Cash flow på 75 mill ex skatt og betaling for doro aksjer.
Doro salget holder seg bra nå i q1(basert på trends): Det er nå vi får løftet. Q1 blir ikke så slapt som det pleier mest sannsynlig. Jeg tror vi har cash flow her fremover(2026) som indikerer rundt 10* på dagens mcap. Ikke mange vekstselskap som prises på 10 gangen.