Bli kvitt dette VC fondet så blir det nok oppgang 
![]()
Hyggelig å være Xplora aksjonær!
Hva legger folk til grunn i årlige inntekter når Xplora når 10 000 kunder for Doro?
Det er vanskelig å forstå gårsdagens svake oppgang. Er det så lett å finne bedre caser altså? Jeg lurer veldig på hva det er selgerne setter fingeren på? For det kan ikke være noe med vekst eller cash flow(sett opp mot mcap)ei heller performance samt ledelse. Så hva da? Jeg har vanskelig for å se noe annet enn at selgerne har gjort en feil igår som de har gjort foregående par åra. Det er ingenting som tyder på at vekst vil stoppe. Cash generering i q4 burde vært som medisin for sarte sjeler. Men vi ble stående omtrent på stedet hvil,sånn ca.
Det handler vel gjerne om at økt volum blir en salgsmagnet i seg selv for å kunne få ut større mengder i en aksje som har begrenset volum når hverdagene inntreffer på nytt. Så kan man alltids reagere på at noen i det hele tatt vil selge, men sånn er det. Finnes som vi alle vet, på generelt grunnlag, flust med grunner til å selge og kun én grunn til å kjøpe.
Det stemmer Aaleby. Det er kanskje tre årsaker i tillegg til de du nevner.
- info om bare 1% andel websalg(doro)
- Jeg tenker doro connect for retail ble skyvd litt frem i tid i forhold til forventninger.
- Usikkerhet om fremtidig doro device salg vil holde seg sterkt(pga mulig enganseffekt av overgang fra 2G til 4G).
Kan det være Commerzbank som benyttet muligheten til å selge rikelig?
sånn har det vært hvert kvartal i det siste,
se på mønteret, sit rapport var det også slik, da gikk kursen etter noen dager. Så en liten dipp i midten av kvartalet før oppgang før presentasjon . Men i det lange bildet ser man trenden og den er opp. Xplora leverer. Nå får vi sikkert noen prosenter på samsung avtale snart. så før neste presentasjon er vi på 65 kr +
når jeg hører på presentasjonenen til xplora er de i en egen klasse ift andre presentasjoner jeg hører. Sten Kirkbak virker som en utrolig flink solid leder og samme emd Fennefoss. Her får man kvalitet og vekst i samme pakke. Det kommer en del nye produkter framover også. Det er rett og slett en vledig spennende tid for selskapet.
Jeg er veldig fornøyd med tallene. Og som mange andre sier, får et solid inntrykk av CEO og resten av ledelsen. De er tydelige og virker veldig dedikert til å levere på det de sier. Slettes ingen haussere.
Tror aksjen ikke gikk mer fordi noen tar gevinst når det er en sjanse til å selge på mye volum. Det tyske fondet har solgt via Commerzbank i lang tid og er kanskje ute nå for alt vi vet. Uansett, fortsetter de å levere slik kommer aksjen til å gå videre.
Et hovedpoeng i caset er hvor sterk kontantstrømmen er. Gjelden vil neste år være på så behagelige nivåer at de allerede kan gjøre mer M&A.
Denne må muligens sees i sammenheng med denne.
Ser at de har kjøpt og solgt nesten parvis de siste ukene.
Her er mine tanker på en lørdagskveld.
Xplora er blitt et fantastisk bra drevet selskap. De gjorde de nødvendige kostnadsreduksjonstiltakene i 2023 og har lykkes i å få en god subscription base. De dro ned utviklingskostnadene betraktelig, noe jeg mente var nødvendig på det tidspunktet. Produktene til Xplora er «good enough», men det er nødvendig at det investeres mer i produktene, som forgreiner seg over tre vertikaler nå, som vil gå på bekostning av bunnlinjen.
Et annet moment er at aksjen har gått 650% på tre år og har nå Equity Value på 2.6mrd. Aksjer som har gått mye har en tendens til å falle tilbake ved turbulente tider. Senest i april i fjor var aksjen langt nede på 20-tallet. Jeg har vært med lenge, ned til ATL, og har solgt litt og litt på veien opp for diversifiseringen sin del. Consumer goods i en late cycle kan også være krevende.
Doro Connect konverteringen tror jeg også vil ta lenger tid. Hadde forventet at de nå skulle ha nærmet seg 10k. Det at de ikke gikk ut med hva konverteringsraten var i Q4, gjorde jeg meg umiddelbart opp noen tanker om at denne raten var lavere enn i Q3. Det har gjerne ikke så mye å si når tallet på konverteringer fortsatt er lavt. Jeg tror også 2G/3G sunset inflaterer salgstallene til Doro. Det sagt, tror jeg Xplora er mye bedre på salgskanaler og branding, og at det kan gi høyere salgstall enn før oppkjøpet.
Når det gjelder smart watches er jeg litt usikker på markedet i Norden. Virker å være ganske mettet. Betalingsvillighet/konkurranse virker tøffere lenger sør i Europa. Tyskland og Spania virker de å få godt fotfeste og her er det store markeder. Viktig å lykkes her.
Management er top notch, valgene de har gjort mener jeg er strategisk viktige. De har tonet ned satsingen «Xplora universet» der barn skulle tillegge tid på spill og premier osv, og fokuserer på gode trygge produkter som reduserer barns avhengighet. Her treffer de spikeren.
Jeg er usikker på hvordan det vil slå ut med mobilforbud og lignende i skole osv. Det kan slå begge veier. Jeg har hørt foreldre som tenker det samme om klokken som mobiltelefon, selv om jeg er kraftig uenig i det, så kan pendelen gå begge veier.
Selskapet utgjør fortsatt over en tredjedel av min portefølje, så jeg har fortsatt tro på selskapet (Selv etter siste salg på 60).
Fortsatt fin kveld.
Fra PAS:
Xplora Technologies - Consensus should catch on
Xplora beat consensus expectations by 8% on the top-line and 28% on the bottom-line. The print was spot-on us, and despite FX lowering our EPS by ~7%, lower capex estimates keep EBITDA adj. – capex unchanged. As such, we remain ~30% ahead of ’26e EBITDA adj. – capex consensus, expecting them to come up towards us. Also, with yet another solid print and the share trading at significant discounts to telecom and SaaS peers, the share offers favorable risk/reward. We reiterate our BUY recommendation and increase our target price to NOK 75/share (70) – Implying 13/10x ‘27/28e P/E.
Noen momenter jeg savner fra selskapets kommunikasjon til markedet:
-
Hvor mange HMD Fusion X1 er solgt, og hvor mange abonnementer har vi på dette produktet? Er det nevnt med ett eneste ord siste 2 kvartalsrapportene? HMD er ikke nevnt i Q4-rapporten feks, rart? Nærme null i salg må vel antas da.
-
Hvor mange Doro-abonnenter har vi, uavhengig om det er mindre enn 10 000? Er det under 1000? Og har selskapet vært tydelige på at vi vil informeres bedre etter vi når 10 000? Sist jeg sjekket lovet Xplora skikkelig oppdatering ved Q4, nå fremstår det som utsatt på ubestemt tid helt uten videre. Hater vinglete kommunikasjon.
-
Hva skjedde med seniorklokken? Står det konkret noe sted at den ikke skal lanseres, og i såfall, vet noen når dette ble kommunisert til markedet? Jeg antar Doro-kjøpet erstattet seniorklokken, men kan ikke huske å sett tydelig kommunikasjon på at dette gjelder.
Angående doro abonnenter så er jo det helt ubetydelig under 1000 vil jeg tro. Vi fikk jo info om bare 1% websalg og da er det jo ikke alle land som har vært med heller. Si de selger 1000 tlf på egen web. Si 15% av disse blir abonnenter pga flere land ikke er oppe og går enda. Amazon er vel igang i Sverige. Si vi får 200 stk/mnd nå. Vet ikke,bare gjetter. De må få igang premium abonnement for doro. Det blir nok viktig for å få satt fart.
Kunne vært fint med mer info ja. Men har for egen del tenkt at fokuset deres og det de ønsker å bli målt på er disse tre parameter:
- gross profit
- ebitda - capex
- ant abonnement.
Så med god utvikling på dette,så bør det gå rette veien. Skal være greit å vurdere en riktig prising av aksjen på dette.
Blitt oppdatert med nye, interessante innspill etter kvartalsrapporten
https://x.com/i/status/2027748513614799348
Syns det ser litt ut som commerzbank nærmer seg ferdig. Dette har vært en betydelig aktør på selgersiden fra jul og frem til nå. Litt over 1 mill aksjer som er solgt gradvis på daglig basis.
Fra Shareville
Pareto øker target til 75
Xplora Technologies - Consensus should catch on
Xplora beat consensus expectations by 8% on the top-line and 28% on the bottom-line. The print was spot-on us, and despite FX lowering our EPS by ~7%, lower capex estimates keep EBITDA adj. – capex unchanged. As such, we remain ~30% ahead of ’26e EBITDA adj. – capex consensus, expecting them to come up towards us. Also, with yet another solid print and the share trading at significant discounts to telecom and SaaS peers, the share offers favorable risk/reward. We reiterate our BUY recommendation and increase our target price to NOK 75/share (70) – Implying 13/10x ‘27/28e P/E.