Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

Forstår jeg det riktig at du vurderer å kjøpe leiligheter i 2023-24?
Jeg tror vi får rentesenking sensommeren neste år :slight_smile:

All makro som kommer inn er negativ atm.

. Høyere inflasjon
. Høyere usikkerhet rundt inflasjon
. Høyere renter
. Høyere volatilitet på renter
. Uforutsigbar penning politikk
. Høyere økonomisk usikkerhet
. Lavere økonomisk tilvekst

Primære tiltak mot høyere inflasjon er økt rente. Økt styringsrente vil lede til økte renter generelt, inklusive boliglånsrente. Økt økonomisk press i samfunnet vil lede til konkurser, økt arbeidsledighet og kjøpekraft, noe som med samtidig energikris og økte priser generellt vil lede til økt behov for salg av bolig. Økt mengde boliger til salgs vil lede til prispress.

Summert så vil boligpriser falla, noe som vil gi gode muligheter att kjøpe til premium. Vi står overfor en recession som vil slå ut neste år. Slik inflasjonen er idag, så vil CB måtte snarare øke rentene, ikke kutte.

Personligen regner jeg med 4-6% flytende boligrente neste år, og et generelt høyere rente nivå kommende 10-15 åren. De siste 10-15 åren har vi vært bortskjemte med lav/negativ rente. Det er ikke gunstig på noen måter. Slik at den gode økonomiske tilvekst vi begynte med, la det opp for god økonomi, økt supply chain politikk, og noe som gav oss god vekst og markedsutvikling. Sen økte man på ordentlig med kontinuerlig QE, som gav markedet hyperspeed. Det vi ser nå er konsekvensen av det. Nå ser vi snarare deflasjon, på vei mot en recession.

Ikke bra. Og de som får ta smellen er mannen på gate, med to barn, to biler og en average income. Har du levt på kanten eller over din budget dem siste 5-10 åren så får du store vansker 2023-2024.

8 Likes

Her er det jo egentlig tre scenarioer som jeg ser det:

  1. De får kontroll på inflasjonen og resesjonen blir mild og rentene 2-3%, over inflasjonen
  2. De får kontroll på inflasjonen og vi ender i resesjon og renten blir satt til 0-2% igjen
  3. De får ikke kontroll på inflasjonen og vi får høy rente i lang tid

Er det scenario 1. eller 3. du ser for deg? Eller, jeg kunne kanskje heller spurt deg hva du tenker om inflasjonen. Får de kontroll på den?

Jeg tenker at det kan godt være det blir mindre globalisering pga kniving mellom USA og Kina. I så fall tror jeg vi ender på scenario #3.

Helt enig! Huslån til 1,5% rente var drøyt. :stuck_out_tongue:

1 Like

Slik som situasjonen ser nå ligger man langt etter inflasjon mtp rente. Dvs man må betraktelig øke rente fremover. Eneste måte å få kontroll på en annen måte er å starte noen slags ny “kul grei”, dvs blåse opp en asset boble med en annen boble. Og da blir utfallet sannsynligvis verre enn hva det blir nå. Har allerede venner som tapper inn på sparepenger, og da det ikke ens begynt å bli tøft.

1.5% rente er ikke tøft, men ikke alle har låst sine renter, og når den snur til 3-4% så blir det noe annet.

1 Like

Jeg kjenner en som låste renta, så i Norge, så biter renta rimelig fort. Personlig vurderte jeg fastrente, delvis, så droppet jeg det fordi lånet mitt er på type 1,2x inntekt :stuck_out_tongue:

Ja og det er et viktig poeng. Belåningsgrad og inntekt. Den generelle befolkningen har dog average lønn med mye gjeld i forhold til inntekt. Jeg selv har kun studielån. Slik at man må vurdere dette på nasjonal nivå.

4 Likes

The Benner Cycle, 56 år.

Skummelt accurate.

Oppdatert:

Heldigvis er en grisbonde fra 1875 enig med meg om at 2023-2024 blir pene år å kjøpe billige aksjer og boliger :grimacing:

En annen “profet” William Delbert Gann beregnet også utviklingen de neste århundre.

Market cycles og cycle theory er en intressant ting.

13 Likes

Ta en kikk på David Williams også. Driver mye med sykluser. Han har noen videoer på stockcharts på YouTube.

Denne slo nå til for 2022 også. Jeg postet denne sist i 2015.

image

1 Like

Veldig spennende - takk for deling! Har selv laget meg noen bokmerker rundt disse temaene for bedtime reading fremover og tenker egentlig å lage meg en investeringsstrategi rundt syklisitet (eller hva nå det ordet blir i den formen :thinking: :slight_smile: ). Vært inne på tanken mange ganger men blitt med tanken.

For fremtiden (2023+) kommer jeg til å bruke vesentlig mindre tid på investeringer på dag til dag-basis og heller legge opp løp som handler mer om maksimering av pensjonssparing osv. - type fond / indeks basert. Dvs. vesentlig mindre aksjeplukking enn før - vil si fra 80/20 til 20/80 fordeling. Eller noe sånt. Vi får se.

2 Likes

Mye av det avhenger av alder og intresse da. Pensjonsfokus bør alle tilstrebe tidlig.

Selv er jeg en “momentum swing trader”.

Alt avhenger av hva som passer deg som person - og din livsstil.

Finn en strategi som passer deg, og bli expert på akkurat den. Finnes ingen one size fits all.

2 Likes

Kunne ikke sagt det bedre selv. Har de siste5-10 årene prøvd flere ting og føler jeg vet litt bedre hva som kommer til å passe meg best de neste type 5-10-20 årene. Dvs. planlegge og handle langsiktig og gjøre endringer / check-up mer på månedlig basis. Justere graden av aktiv/passiv tilnærming avhengig av hvordan sjekkpunkter / kontroller osv. slår til og hvilken fase vi er i. Så får vi se da :slight_smile:

Legger nok ut noen posts her på forumet om evt når jeg har noen eureka øyeblikk / funn :innocent: :hugs:

3 Likes

Jeg har gjort denne overgangen selv, har nå betydelig mer i fond enn aksjer. Spesielt om jeg også regner med xact bear som jo er en ETF. Når spekuleringsvillig kapital kommer tilbake til børsene igjen blir det nok å bygge opp igjen noen av aksjepostene…

1 Like

Xact bear har vært den enda relevanta posisjonen siden Desember -21 :shushing_face::grimacing: og bedre blir det.

3 Likes

Denne utvikles godt siden Okt/Nov -21. Foreløpig utvikles makro og det fundamentale som forventet. Stigende inflasjon, renter og supply chain issues. Tillegget er energikrisen, som på ingen måter bedrer situasjonen. Spot on vedrørende boligmarkedet, som fortsetter å falle i noe lavere takt enn ønsket, (Sverige -15%). Men bør fortsatte falle noe neste år, dog usikkert om jeg får mine -30% her i Norge. Forventes fortsatt et høy rente miljø kommende 10-15 åren, og inflasjonen og rentene bør være relativt høye videre inn mot 2023-2024.

Lykke til, og vær forsiktige. Jeg sjekker ut og sier god jul fellow tekinvestors. Må børsgudene være med dere. :evergreen_tree::santa:

Porteføljen består idag kun av Hamlet Pharma som eneste långe posisjon (planlegger holde igjennom krisen), og korte posisjoner. Håper kunne få oljen opp mot $200, men det er et skummelt bet.

7 Likes

Nei, ja, nei?

  • Inflasjonen ser ut til å ha toppet? (fortsatt skyhøy, men ikke stigende?)
  • Renter er på vei opp.
  • Det er vesentlig lettere å få fraktet ting og det har stort sett løsnet på chip-markedet. Selskaper som Kitron melder om at nå får de tak i det de skal.

Oljeprisen har snudd mye ned, hvis den går opp igjen nå, så vil inflasjonen peke opp igjen tenker jeg.

1 Like

ECB meldte idag ytterligare 150 bps kommende år. Det verste har ikke kommet ennå. Neste år slås vinsten ut til selskapene.

Tror vi er langt ifra en rente og inflasjons topp.

Den som lever får se. Be adaptable. Foreløpig går ting som forventet. Bare justere om noe annet vises, finnes ingen rett eller feil.

Long børsen tror jeg dog kommer straffe seg. Jeg tørr ikke. Har en liten hedge i en posisjon. Er heller sen til festen :speak_no_evil::see_no_evil:

2 Likes

https://www.isl.org/en/containerindex/october-2022

The essence in a nutshell:

  • The Container Throughput Index of RWI – Leibniz Institute for Economic Research and the Institute for Shipping Economics and Logistics (ISL) recorded a seasonally adjusted significant decrease in October from 124.2 (revised) to 120.8 points .
  • The decrease of container throughput in Chinese ports was less severe than in other parts of the world. The index for Chinese ports decreased from 130.8 to 129.3 points.
  • The North Range Index , an indicator for economic development in northern Europe and Germany, recorded a much more significant decrease in October from 115.0 to 108.4 points .
  • The RWI/ISL Container Throughput Index for the month of November 2022 will be published on December 22nd, 2022 .

Commenting on the development of the Container Throughput Index, RWI’s head of economic research Torsten Schmidt says : “The rather distinct decrease in container throughput during the month of October could indicate the beginning of a globally weak economic phase in the winter semester. The increased energy costs are having their toll on worldwide production and also begin to impact global trade.”

Verdt å legge merke til denne setningen spesielt:

The rather distinct decrease in container throughput during the month of October could indicate the beginning of a globally weak economic phase in the winter semester.

Som forsåvidt støtter det du sier. :slight_smile:

4 Likes

:see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

3 Likes