Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Regner med at du referer til bruken av steroider i COVID-19 behandling og livstruende cytokin storm.

Klart, det meste er et spørsmål om tid for det kan/blir erstattet. Steroider har hatt sin plass i medisin for sin anti-inflammatorisk effekt siden 1940 årene. Etter den tid har det kommet mange nye og mer raffinerte anti-inflammatoriske legemidler, men for visse sykdommer og tilstander er det fremdeles steroider som har best effekt og derfor SoC. Spesifikt for COVID-19 har man forsøkt med de aller fleste anti-inflammatoriske legemidler man har tilgjengelig i klinikk ref bruken av tocilizumab, cholchicine, hydroxyklorokinin etc.

Poenget min var myntet på at hvis du tror man får noe totalt nytt på markedet for behandling mot COVID-19 som erstatter steroider så vil jeg tro du er i overkant optimistisk og naiv.

5 Likes

Hvis vi ser isolert sett på behandling av autoimmun sykdom hvor steroider har vært en stor del av behandlingen, har det kommet flere alternative former for behandling hvor man unngår steroider etter beste evne pga en lang liste med bivirkninger som er svært uheldig.

Steroide behandling er på vei ut av mange behandlings former .

Nå var det du som diskuterte COVID-19 behandling, SoC og steroider og det jeg kommenterte på.

Steroiders plass i kronisk inflammasjon og autoimmunitet er selvfølgelig endret seg etter inntok av ny mer spesifikk behandling. Det vet selv en 2-års medisinstudent (får man håpe) så dette tror jeg er en ikke-diskusjon og derfor ingen verdi å ta opp her.

2 Likes

Jeg står fortsatt på at steroide behandling er på vei ut både får covid19 behandling ,fremtidig nye virus, infeksjoner og autoimmun sykodom.

Men jeg er ferdig diskutert i denne saken. Fortsatt god helg👍

Selvfølgelig, du må så klart mene hva enn du vil. Er ferdig diskutert jeg også.

Fortsatt fin helg til deg også.

PS: regner med at du ikke skrev det slik, men bare for å få det skrevet det rett: steroider brukes ikke for behandling av virus per se (der er det kontraindisert), men det er kroppens respons med massiv inflammasjon (cytokin storm) som ved alvorlig COVID-19 hvor steroider brukes for å temme kroppens overreaksjon på virus og skade.

3 Likes

«Smitten opp over 50 prosent den siste uka: Coronasmitten i Norge har økt med hele 53 prosent på bare én uke.
Det viser en sammenstilling av smittetall som NTB har gjort.
I forrige uke ble det meldt om totalt 2187 nye smittede i Norge, en økning på 53,2 prosent fra 1428 smittede uka i forveien. NTB har tatt utgangspunkt i de nasjonale smittetallene som meldes fra registeret MSIS like etter midnatt hver dag.
I hovedstaden Oslo viser kommunale tall at smitten har økt med 86,8 prosent til 282 smittede i forrige uke, opp fra 151 uka i forveien.
Den kraftige smitteøkningen kommer i kjølvannet av at deltavarianten er blitt dominerende i Norge»

Are we creating ideal conditions for new coronavirus variants?

  • To relax COVID-19 restrictions when large numbers of individuals remain unvaccinated is inherently risky, biologists have warned.
  • They argue that it will promote the evolution of new strains that are more transmissible and more likely to evade the protection from current vaccines "
2 Likes

Bare 2 timer igjen av dagenshandel og kunn omsatt 40k aksjer, meste parten robothandel! Det blir spennende :wink:

1 Like

. In contrast, AKT/PI3K signalling pathway genes were up-regulated upon UUO, but bemcentinib largely inhibited their expression. At the functional level, ligation reduced mitochondrial biomass, which was increased upon bemcentinib treatment. Serum metabolomics analysis also showed a normalizing amino acid profile in UUO, compared with SHAM-operated mice following bemcentinib treatment. Our data suggest that mitochondria and mitochondria-related pathways are dramatically affected by UUO surgery and treatment with Axl-inhibitor bemcentinib partially reverses these effects.

12 Likes
  1. august 2021, Targeting AXL in NSCLC:

“Several studies support an expanded role of AXL in NSCLC pathogenesis and drug resistance”

Bemcentinibs positive rolle i denne sammenheng omtalt flere ganger

9 Likes
2 Likes

Takk, Rockpus. Det er nok begrenset med entusiasme her inne om vi får nyheter til fordel for mennesketen. Her dyrkes i stor grad målestokken som måler “penger til meg”.

Som aksjonær i BergenBio vil jeg nevne at jeg ikke ser noen konflikt med medisin som reduserer virusmengde, f eks ved å blokkere AXL. Fokuset er annet, og komplementært. Her skal immunforsvaret roes ned:

Vi undertrykker ikke immunsystemet, men heller gjenoppretter det til det normale ved å kontrollere mekanismen som fører til cytokinstormen, sier Arber.

3 Likes

Alt som gir en form for effekt er bra👍 Dette er mer en en utprøving en en studie , ingen placebo gruppe. Skal mellom studie som er ferdig 22.

Søkte på AXL, kreft og behandling, og fant flere spennende artikler om forskning på AXL-hemmere for forskjellige krefttyper. BGB324/Bemcentinib/R428 var nevnt i de jeg har lest til nå. Dette er en behandling som er enkel, den har ingen registrerte bivirkninger og kan dekke mange forskjellige sykdommer. Utrolig spennende aksje! Og smått utrolig at aksjekursen har hatt en langvarig glideflukt nedover. Er det på grunn av dette fokuset på covid-19 som dabber av med flere vaksinerte?

9 Likes

penger til meg har og vil nok forbli hovedgrunnen til at jeg investerer i aksjer vertfall :man_shrugging:

1 Like

Satser på at vi for en status oppdatering fra BB angående covid prosessen. I mellomtiden ser vi en litt skremmende utvikling på vaksiner

1 Like

Registrerer at det i BergenBio tråden stadig trekkes frem dårlige nyheter om vaksiner som godt nytt for BergenBio…

Etter det jeg kan se, er artikkelen i Resett misvisende. En ting er at Phizer gir dårligere beskyttelse mot smitte, noe annet er at den gir langt bedre beskyttelse mot alvorlig sykdom enn det som kommer frem i Resett.

2 Likes

Er vel naturlig ettersom behovet for Bem kan vise seg å bli en viktig brikke.

1 Like

Min òg. Men jeg ofrer gladelig de pengene jeg har investert i BergenBio om verden kommer seg ut av denne helsekrisen.

Skjønt, det trenger jeg/vi ikke. Bem. er primært et lovende middel mot kreft.

Jeg åpner ikke lenker til Resett, men som mange andre har skrevet før dem, Pfizer/Biontech har ikke lenger imponerende effekt mot Delta-varianten. Og verden har fortsatt altfor få vaksiner. Situasjonen er faktisk alvorlig. Om Bem får adgang til å hjelpe, gjenstår å se.

I det lange løp er det ikke Covid som teller for Bem.

6 Likes

Sikkert en upopulær kommentar, men la gå.

Janus Kinase (JAK) hemmeren baricitinib ble undersøkt i en placebo kontrollert randomisert studie i COVID-19, studieakronym ACCT-2 . Studien ble riktignok kjørt før steroider var SoC, så studien var JAK hemmer + Remdisivir vs placebo + Remdisivir. Selve studien kan som helhet leses i NEJM (link under), men til de som er late så oppsummerer følgende slide hovedresultater

Dette holdt ikke for å komme inn i NIH guidelines for behandling av COVID-19. Hvordan er BGBIO sine data så mye bedre og har større sjanser for å kunne utgjøre en forskjell?

3 Likes