Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Noen som har oversikt over hva han sitter på av opsjoner, og hva som skjer med disse når han slutter?

Det lukter godt av dette.
Mohn står garantert bak ny ceo, og han gjør ikke noe overilt.
Olin var ceo for Symphogen til juni 2020 ( ca 4 år).
April 2020 ble Symphogen solgt.

Ser man på LinkedIn profilen til Olin, så fremstår han som en solid kar med styrke på mange faktorer som behøves inn i det kommersielle løpet.
Og på det området har ikke Godfrey glitret.
Han har vært enormt sterk på grundig og robust gjennomføring av studier. Grunnmuren for det kommende slottet er solid.
Godfrey har fremstått mer enn normalt avventende de siste månedene. Det KAN være at han har vært godt kjent med prosess for ny ceo over tid, og derfor har holdt igjen endel strategiske grep av respekt.

Bergenbio er på vei over fra en forskningsfase til et kommersielt fokus. Man kan hevde at Bergenbio nå er i oppløpet for kommersiell suksess.
Mål skal scores, og da trenger man en som er mer ivrig på det, enn stor akademisk interesse for forskningens mangfold av detaljer og nivå.

11 Likes

Om det er CEO som forlater selskapet, eller styret som sparker CEO, så ville man uansett ordlagt seg noenlunde i samme ordelag så lenge ingen har interesse av å kritisere hverandre og situasjonen de er i.

En adm dir som forlater ett selskap ønsker ikke å snakke negativt om det. Gjør personen det så må nye arbeidsgivere ta med i betraktningen at dette er en løs kanon som kan komme med kritikk av ny arbeidsgiver på ugunstig tidspunkt i framtiden

Ett selskap som sparker en adm dir har heller ingen interesse av å snakke negativt om personen De ønsker ikke å gi personen motivasjon for å kritisere tilbake, eller lage dårlig klima for den nyansatte ut fra samme logikk som over

Når det kommer til “går på dagen” så må man ta med i betraktning at personen faktisk ikke har forlatt skuta umiddelbart etter at noe har skjedd, men ventet på at en erstatter er klar og skal ta over på en spesifikk dag. Og dette annonseres samtidig. Så mindre grunn til å spekulere i noe drama. Skulle personen være arbeidssøkende og i kommunikasjon med potensielle konkurrenter er det enda mer ryddig at man går umiddelbart (uansett om selskapet eller personen selv tok initiativ til å avslutte arbeidsforholdet).

Det ville kanskje vært mer ryddig om samme melding kom samtidig som ny adm dir tok over eller ved ett månedsskiftet, men så lenge selskapet har tatt tiden til bruk for å finne ny adm dir, så er dette omtrent så ryddig som det kan være

13 Likes

Er vel lenge til et kommersielt løp for BGBIO og en kommersialisering alene er i mine øyne et worse case scenario. Får vel håpe og regne med at de får en partner. Symphogene har ikke kommersialisert noe alene så ny CEO har neppe noe mer erfaring i å kommersialisere enn utgående.

Spennende å se hvordan ny CEO vil sette sitt preg på selskapet og strategien. Personlig føler jeg Godfrey var i overkant positiv i kommunikasjonen sin. Å vinkle covid studien såpass slik han gjorde synes jeg var uprofesjonelt.

2 Likes

Ser ut som markedet tar dette veldig behersket

15 Likes

Reaksjon fra markedet gjorde at kursen endte på lik som fredag. Bye bye Godfrey. Takk for turen.

1 Like

Der har «noen» innløst 27k opsjoner. Lurer på om Godfrey fremdeles er innsider når han så selger dem i morgen. Det må han vel være?

The Board of Directors in BerGenBio ASA (the “Company”) (OSE: BGBIO) have, to fulfil the Company’s obligations under the share option agreements and in accordance with the authorization granted by the general meeting on 19 March 2021, resolved to increase the Company’s share capital by NOK 27,000 by issuance of 270,000 new shares.

Dine ord at han selger sine 270k nye aksjer imorgen.

Rekti det. Han har solgt før, og det er Påfallende tidspunkt å gjøre det på ellers. Eventuelt er det noen som er ute i siste liten for å betale fjorårets baksmell :sweat_smile:

Syntes det er litt snålt at han plutselig skulle få så «bråttom» med sine 80% Vi får se om han selger seg eller har trua utenfor.

Det er mulig det ligger i ansettelsesavtalen at opsjoner innløses ved avslutning av arbeidsforholdet.

Uansett greit å bare rydde opp & bli ferdig med utgående ceo.

Godfrey selger nok noe for å finansiere kjøpet og skatt. Mer interessant er det om han blir sittende igjen med endel av aksjene.

4 Likes

Hva skjer, har alle SOLGT? Har selv økt BB portisen i dag.

Lukket skuffen igjen, i påvente av news av betydning. Nå har det vært store ord, mye røyk og lite fart over lang tid. Godfrey sin avgang er en direkte konsekvens. Enten det var styret eller han selv som innså at endringer måtte gjøres.

Bare å vente på Fase III AML og covid som siger stille ut i sanden.

2 Likes

Jeg mener oppriktig at Godfrey har gjort mange svært lunken til BergenBio. Dette med bakgrunn
i hvordan han hausset opp markedet med Covid satsingen. Spesielt de stakkarne som var med på emisjonen på rundt 38 tallet. Jeg selv er long gone fra denne og slapp unna i null og med skrekken. Value for shareholders har det blitt dårlig med. Særlig med tanke på hvordan Oslo Børs index har hentet seg inn fra fallet da Norge og verden stengte ned i mars/april 2020.

1 Like

Jeg mener å ha kjøpt BGBIO for ca 11 kr på det tidspkt ( feb. / mars 2020), så oppturen har vi vært med på, men ikke opptur for covid- satsing den er uteblitt.

Jeg kjøpte meg inn tidlig 2016 og har hatt litt av en berg og dalbane. Jeg ønsket å sitte long fordi jeg visste jeg ikke hadde mye tid til å følge med, men med årene har jeg funnet rutiner som gjør at jeg nå vil selge meg ut ved ny oppgang. Tross at jeg har stor tro på det de sikter mot.

6% opp uten nyheter, noe jeg ikke har fått med meg her?

1 Like

Tipper økning i BB og PHO har noe sammenheng med nedgang i PciB. Flere som skifter skute :thinking:

1 Like

Ja, men oppgangen i PHO kan knyttes til gode nyheter tidligere i dag.

1 Like

Hovedinntektene til BGBIO vil komme fra kreftbehandling, men kan det være at det er covid som trekker BGBIO oppover igjen? Det begynner vel nå å gå opp for folk at vi må regne med å leve med covid, på samme måte som bl.a. influensa og RSV, og at det kommer til å være behov for behandling til tross for vaksinering.

I tillegg til at et stort antall barn kommer til å smittes med covid fremover, så ventes det også en økning i RSV-infeksjoner. I den sammenheng er Shibatas arbeider med AXL interessant: Bemcentinib for å motvirke den bakterielle superinfeksjonen og forverring av astma som følge av RSV-infeksjon.

Fra FHI: RS-viruset er hovedårsaken til bronkopulmonal obstruksjon hos barn under toårs-alder. I Norge utvikler kun et fåtall alvorlige symptomer og må hospitaliseres, men utgjør likevel en viktig grunn til innleggelse blant små barn. Tall fra USA har vist at 1,7 % av barn under 6 måneder blir innlagt på sykehus grunnet RS-virus.

Fra Respiratory Syncytial Virus Infection - StatPearls - NCBI Bookshelf :
RSV is a widespread pathogen of humans, due in part to the lack of long-term immunity after infection, making reinfection frequent.
It infects 90% of children within the first 2 years of life and frequently reinfects older children and adults. The majority of patients with RSV will have an upper respiratory illness, but a significant minority will develop lower respiratory tract illness, predominantly in the form of bronchiolitis. Children under the age of one year are especially likely to develop lower respiratory involvement, with up to 40% of primary infections resulting in bronchiolitis.
Worldwide, it is estimated that RSV is responsible for approximately 33 million lower respiratory tract illnesses, three million hospitalizations, and up to 199,000 childhood deaths

6 Likes