Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Jeg gir opp.
Lykke til videre.

5 Likes

Til disputten om tekniske begreper / fagsjargong i Covid-studiene:
Uavhengig av hva man kaller den kliniske studien så vil det nok ha en betydning om man aktivt sier til pasientene i de to gruppene: “Du får ikke aktiv behandling” / “du får aktiv behandling (bemcentinib)”, eller om man sier at “Alle får den beste kjente standardbehandling, og noen får i tillegg bemcentinib, som vi ikke vet om virker, men ønsker å teste om gir en tilleggseffekt, eller om man faktisk får bivirkninger (fulgt av en liste over bivirkninger)”.

Hvis jeg har fått tak i rett skjema, så var dette formulert slik, på Engelsk.
Legg merke til den lange listen over bivirkninger som pasientene er blitt informert om at de kan få av bemcentinib. Man blir advart om at man til og med kanskje kan få kreft. Deltakerene som har fått bemcentinib kan nok heller fort bli vettskremt, og få diare bare av å lese advarslene, heller enn å få en positiv placeboeffekt.

You are being invited to take part in this research study because you have been feeling unwell with symptoms caused by a virus called SARS-CoV-2 (severe acute respiratory syndrome-coronavirus 2). The disease that the virus causes is called COVID-19.

This research study is being done to test whether medicines which we think may work against SARS-CoV-2 might be able to help people with COVID-19. At the moment, there are very few medicines approved to treat COVID-19 and new ones are required to improve outcomes of COVID 19.

Hospitals, researchers and the UK Government are working together to see if existing treatments for other conditions or diseases or new drugs may be used to treat people with COVID-19. To do this, several treatments will be tested, one at a time, in people with COVID-19. Medications tested in this study are investigational, which means they have not been approved by health authorities, such as the European Medicines Agency (EMA), for treating COVID-19.

All participants taking part in this study will continue to receive the currently accepted medical standard-of-care for COVID-19.

In this study, bemcentinib will be tested as a potential treatment for COVID-19. Bemcentinib is being developed by BerGenBio ASA. It is taken as a capsule (a type of pill) by mouth.

Although there is no guarantee that you will benefit from taking part in this study, it may be possible that the treatment helps symptoms improve. However, your condition may stay the same or worsen, during your participation in this study. Bemcentinib may also involve risks to your future health that we currently don’t know about.
The following side effects have been reported for bemcentinib:
VERY COMMON (happening in at least 1 of every 5 people)
• Diarrhoea, liquid bowel motions
• Feeling sick, as though about to throw up
• Changes in blood tests which show how well your liver is working
• Small changes in the electrical activity of the heart, without any change to the heart rhythm, but which need to be monitored if they occur.
COMMON (happening to more than 1 in every 20 people):
• Fatigue (feeling tired)
• Vomiting (throwing up)
• Lower numbers of the red cells in your blood (anaemia)
• Poor appetite (not feeling hungry)
• Small changes in blood tests that show how well your kidneys produce urine
• Skin rash (particularly in combination with other drugs)
It is unknown whether bemcentinib causes damage or changes to the genetic information within the body’s cells, which may lead to cancer. However, in animal and clinical studies with bemcentinib that have been completed, there are no signs of any risk of cancer.
We will ask you about any side effects or other health issues occurring during the study and continue to check on these, if they do happen

1 Like

Dette stemmer kanskje på generell basis og når beste kjente behandling er veletablert. Jeg tror det har minimal betydning for pasienter som ligger på sykehus med oksygenslange opp i nesa og knapt får puste.

1 Like

Takk for at du har gravd fram dette.
For meg inviterte opplysningene til pasienten snarere til «nocebo» enn til «placebo».

Det er underlig hvordan slike nettsteder bidrar til tendenser i retning av å ville ha rett framfor å kommunisere nyansert. Personen Multiple derimot gir mange grundige opplysninger for oss andre.

2 Likes

Det er en god stund siden jeg fant dette, så det er ikke gravd fram i dag.
Det illustrerer hvordan ting kan ses og fremstilles på ulike måter, avhengig av ståsted.
Så, ja, dobbelt-blindet er en bedre design, av flere grunner.

Edit: En trist, men ikke veldig overraskende (gitt hvem som har formulert den), konklusjon i Rocs svar nedenfor: “Er jo trist at kurse er nedsdgående, fordi når selskapet snart må kommunisere at de stopper covid satsningen vil kursen trolig gå enda mer ned.”. :chart_with_downwards_trend: :anguished:
Det er mulig, men det spørs om ikke mye av dette allerede er tatt ut, gitt at >600 utålmodige covid-aksjonærer sannsynligvis allerede kan ha forlatt oss i høst (iht aksjonærlistene). :chart_with_upwards_trend: :grinning: Hvis man ikke går videre med en bekreftende studie så er kanskje den mest aksjonærvennlige (les: kursvennlige) måten å håndtere det på å bare la det ligge på is “inntil videre”, og fokusere på resten av den gode pipelinen.

Flott at du inviterer meg inn igjen i denne samtalen @Scrivener :blush:

Dette her er helt elementært. Det @Multiple har «gravd» frem er ICFen på ACCORD2, altså informert samtykke som pasientene i studien må signere før de kan delta i studien.

Alle studier har en slik ICF. I denne ICFen vil det alltid ramses opp alle mulige potensielle bivirkninger. Dette er IKKE unikt. Jeg har enda til gode å se en ICF som ikke er grundig og ramser opp alle potensielle bivirkninger. Pasienten signerer ikke under ICF hver gang de får studiemedisin. ICF signeres kun en gang. Altså de blir ikke påminnet om bivirkningene.

Når det er pasienter som aksepterer og deltar har du allerede en seleksjon hvor du får pasienter som er motiverte til å teste ut ny behandling og håper ny behandling skal være til nytte. De skjønner at legene og firma tror de har noe bra, men det er forskning og derfor en risiko dom løpes.

Når du kjører placebokontrollerte studier så får pasientene vite at de vil enten få sukkerpiller eller aktivt legemiddel. De får vite potensielle bivirkninger og vet ikke hva de kommer til å bli randomisert inn i. Hvis legen vet så er dette enkeltblindet, når verken legen/behandler eller pasient vet så er det dobbeltblindet.

Placeboeffekten ser man til tross for at pasienten ikke vet hva slags legemiddel de har fått og til tross for at de kan tro de kan ha fått et legemiddel som gir dem alle bivirkningene.

Ved å legge diskusjonen på et slikt lavt faglig nivå så skjønner jeg bedre hvorfor investorene er frustrerte og aksjen går ned. Å skjønne hvordan en ICF fungerer og at open label, ikke kontrollert studie skal tolkes ytterst forsiktig er basics.

Er jo trist at kursen er nedsdgående, fordi når selskapet snart må kommunisere at de stopper covid satsningen vil kursen trolig gå enda mer ned.

5 Likes

Så du det i glasskula di?

1 Like

Hvorfor snakke ned selskap som prøver å få til noe positivt

1 Like

Så det er ikke et spørsmål om, men et faktum at avslutningen av covid-programmet vil bli kommunisert under kvartalsrapporten?

Hvor lenge har de egentlig tenkt å ha radiotaushet ?

Er dette det siste om BEM og Covid? datert 18.05.2021

“Gjennom effektiv analyse av alle data som er samlet inn, som helhet
støtter opp under bemcentinibs unike virkningsmekanisme i en potensiell
behandling av innlagte pasienter med COVID-19, har vi nå en klar klinisk
posisjon for bemcentinib mot denne sykdommen. Vi vil fortsette å diskutere disse
resultatene med regulatoriske myndigheter, industri og myndighetspartnere for å
bestemme våre neste steg.”

https://live.euronext.com/nb/node/5031600

1 Like

Ja det er nok det. Det er meget spesielt med tanke på at Covid er på full fart tilbake og innlagte øker stadig, vaksinerte og uvaksinerte. Har ment at selskapet må på banen lenge nå!

Skjønner godt at folk er lei av ensidig negativt skriverier fra Roc, er skikkelig lei det selv. Eneste som skiller han fra en typsik baiser er at han faktisk har greie på ting da, men man er fortsatt en baiser når man er ensidig negativ, selv om man pakker det inn i fine ord og faguttrykk. Bruker på en måte kunnskapen sin som cover for å baise. Mesteparten blir bare støy syns jeg, og han får den oppmerksomheten han søker, nå også fra meg.

5 Likes

Du mener da jeg så tvers gjennom “altruismen” din? Synes jeg traff rimelig godt der. Nå glir du forresten mer og mer over i ren FUD og generell negativ synsing.

https://ash.confex.com/ash/2021/webprogram/start.html#srch=words|bemcentinib|method|or|pge|1|byDayany|any|bySymposiumany|any|byAudienceany|any

3 Likes

Er ikke poenget med å diskutere å få frem flere sider av en sak?

Eller er det bedre med jazzing og skylapper?

2 Likes

Kritisk diskusjon basert på fakta/informasjon eller et logisk resonnement er velkommen. Det er bra for oss alle.

Gjentatte negative synserier utifra enkeltes magefølelse…
Det synes jeg ærlig talt bidrar bare til støy

3 Likes

@Multiple som du fint kunne se fra det fulle innlegget så skrev jeg at jeg spekulerte. Spekulasjon er per definisjon ikke faktum.

Nå ble innlegget mitt fjernet av moderator. Jeg synes det er en veldig biased moderering her. Min spekulasjon var relativ nøytral for selskapet på lang sikt. Bedre å rive av plasteret og fokusere på det som er viktig. Innlegget ble flagget av brukere og tolket som upassende. Greit nok, men det hadde vært fint å få en god begrunnelse i hvert fall. Det er tydeligvis helt greit at folk mener jeg har messias-kompleks, har en agenda, ikke kommer med faglig kritikk, bare synser og er en klovn, men en spekulasjon fra min som blir tolket negativt er helt greit å bare fjerne.

Okey, da skal jeg dedusere med litt faglig begrunnelse:

Bildet er tatt fra siste presentasjon fra BGBIOs hjemmeside. Som @Zydenboy også veldig effektivt påpeker. Det har gått en god stund siden COVID data på BEM var offentliggjort. Det fremgår også fra bilde at selskapet tenker å ha klar en regulatorisk strategi på COVID ila Q2/3. Vi er nå, sost jeg sjekket klokka i dag, godt inn i Q4 og det er intet nytt.

Bare til sammenlikning: kinesere delte sekvensen på corona viruset 11 januar 2020. Modernas forskere lagde ferdig sekvensen på mRNA-1273 13 januar (!) 2020. Første kliniske batche på mRNA-1273 var klar 7 februar 2020. FDA gav Moderna IND 4 mars, 16 mars ble første pasient vaksinert i fase 1. den 17mai fikk Moderna fast track mens dagen etter 18 mai annonserte Moderna positiv interim data fra fase 1. Noter dere, Moderna hadde ikke peiling på hva legemidlet hadde av sekvens i første uken av januar, men de fikk på plass hele CMC for klinikk ila noen mndr. Godt hjulpet av funding fra CEPI. Fase 2 i juni 2020 og fase 3 i juli 2020.

Er det fair å sammenlikne BGBIO med Moderna? Nei selvfølgelig ikke, men på samme tidslengde som Moderna lagde vaksinen de novo, oppskalerte til klinisk bruk, fikk IND, gjennomførte fase 1 og begynte å kjøre fase 2 og 3 samt fikk fast track så har BGBIO ikke kommunisert eller fulgt opp markedet. BGBIO meldte data i mai 2021. Det har vært god tid å snakke med regulatoriske myndigheter, lage fase 3 studie, få fast track og funding hvis data hadde vært så bra på COVID. Mitt poeng var, og jeg gjentar, mest trolig vil COVID satsningen legges på hylla. Dette pga det kompetitive bilde og data under par. Trolig meldes dette i Q3 presentasjonen fordi det passer bedre og til da har de fått extension data som jo ble meldt i dag.

Merker meg at ingen BGBIO aksjonærerer har vitenskapelig kommentert abstractet enda og kursen gikk ikke før selskapet børsmeldte abstracted.

Slapp av, jeg skal ikke kommentere dataene. Dere er for hårsåre uansett hva jeg skriver og jeg gleder meg også at aksjen fikk et løft. Gratulerer med litt rally i dag. Til tross for dette, veldig spennende å se hvordan psykologi virker i praksis i norsk biotek.

14 Likes

Veldig spennende om dette vil gjøre at vinden snur med siste meldingen. Vi får se imorgen hvordan dette vil bli mottatt.

Inneholder kanskje ikke noe nytt, men TDN Finans gjengir her kommentarer fra Arctic i ettermiddag :

BGBIO: SER FREM TIL ASH-PRESENTASJON 13. DESEMBER -ARCTIC

Oslo (Infront TDN Direkt): Bergenbio opplyste torsdag at selskapet vil ha en presentasjon på det det årlige American Society of Hematology (ASH)-møte, som holdes 11-14. desember 2021. Arctic Securities ser frem til å se om selskapet vil legge frem ytterligere oppdaterte overlevelsesdata og responsrater.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag ettermiddag.

I meldingen fra Bergenbio torsdag fremgår det at professor Sonja Loges vil gi en oppdatering på selskapets fase II-studie (BGBC003) med bemcentinib (BEM) i kombinasjon med lavdose cytarabin (LDAC) i eldre, residiverende og refraktære AML-pasienter uegnet for intensiv kjemoterapi. Presentasjonen vil bli holdt 13. desember.

Meglerhuset legger til at de mener dataene selskapet hittil har presentert er oppløftende. Ifølge sammendraget, som er lagt ut på nett, ble median overlevelse (mOS) i BEM+LDAC-gruppen ble 13,3 måneder ved cut-off i juli. Dette er lik mOSen som ble rapportert på EHA-konferansen tidligere i år, og ser lovende ut sammenlignet med tidligere rapportert mOS for LDAC alene, påpeker meglerhuset.

Videre venter Arctic å få mer informasjon om utviklingen videre under selskapets presentasjon for tredjekvartal 16. november.

TDN Direkt finans@tdn.no

6 Likes

Roc må baise mer og oftere :grinning_face_with_smiling_eyes: