La oss se hvor dette covid sporet fører selskapet hen. Dette er BerGenBio, de kjører allerede sitt utviklingsløp i to av de aller mest kompetitive cancer indikasjonene som finnes. I tillegg til dette har de nå kastet seg inn i ringen på covid som i likhet med de to andre indikasjonen også er svært kompetitivt og uoversiktlig. Ikke bare vet man hvordan SoC behandling av covid vil skje neste 1-2 år, men man vet ikke om sykdommen overhodet vil være like relevant og hvor mange som blir skikkelig dårlige.
Jeg berømmer et lite biotek fra Bergen for å kaste seg inn i tre høykompetitive indikasjoner. Jeg håper det har cash og stamina for hva de har satt seg som mål. Noe slikt er normalt sett forbeholdt de store bioteks fra Boston eller BP, som begge har en annen type cash runway enn BGBIO.
Det med å kjøre covid med en plattform. Tydeligvis har de skjønt at de ikke kan/har råd til å kjøre en skikkelig fase 3 registreringsstudie selv. Hadde det vært tilfelle hvis data tilsa dette så ville all fornuft tilsi at man enten fikk en deal eller at man kjørte en solid fase 3 etter avtale med EMA/FDA. Å kjøre dette på en felles plattform sponset er ikke hvordan man ellers kjører pivotale registreringsstudier.
Personlig mener jeg jo at selskapet er på tynn is hvis de må inn i fase 3 på sine indikasjoner selv. Det er garantert mange BP allerede har og vil fortsette å se på selskapet og deres konfidensielle data. Fase 2 resultater er hva man ønsker å se før man man kjøper. En registreringsstudie ønsker farma som regel å kjøre selv. Dette fordi selskaper med fase 3 data er veldig dyre, fordi man ønsker å ha kontroll på studie design fordi den bestemmer label man får, fordi man ønsker å kontrollere risiko i form av kvalitet og mest fordi positiv Proof of Concept i fase 2 er hvor man skal ha derisket molekylet og kan snappe opp med en grei pris.
For meg personlig: får ikke BGBIO en deal etter sine fase 2 data og må kjøre fase 3 selv så er det et tydelig dårlig tegn. Da vil ting likne mer på «throw shit on the wall and see what sticks”. La oss bare kjøre masse studier og håpe man får napp på noe sted. De har jo tydeligvis mange aksjonærer som er happy uansett.
Er mange som er veldig bull her, tenker det ikke skader å høre bear siden også Ta det for hva det er verdt.