Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

99% av alle som investerer i biotek i Norge har praktisert “learning by doing”.

Man investerer tungt i noe pga hauss, og så blir man over år tvunget til å 1) akseptere at dette er et komplekst felt og lære og finne en strategi som beskytter mot nedside, eller 2) tape så mye penger at man forlater børs eller sektoren for godt.

Jeg tror at mange ferske biotekinvestorer kom inn med covidhaussen rundt BergenBio i fjor, og vi må også respektere at de har noen år med læring foran seg. :slightly_smiling_face:

4 Likes

Det høres ut som en veldig fornuftig analyse.

Hele økosystemet må bli bedre. Forhåpentligvis vil man få en brattere læringskurve og løfte hele bransjen i Norge med alt det gode som skjer nå. Er veldig mange spennende yngre selskapene i Norge og en får håpe de ikke går i gamle feller.

  • bedre strategi fra begynnelsen av. Mindre learning by doing. Her har de tidlige investorene og ledelsen i norsk biotek mye å lære

  • ikke hausse og love for mye, men heller sette forventninger på tid og kost som tilsvarer hva som i realiteten kan forventes. Heller konservativt utad og overlever.

  • investorene må smøre seg med tålmodighet og bli bedre kjent med reelle katalysatorer, hva som er langsiktig god strategi og hvordan exits fungerer.

Jeg skjønner godt at det er mange i BGBIO som er frustrerte når man har fått fast tracks, men kursen bare faller. Blir selv overrasket. Personlig føler jeg noe kan tilskrives ledelsen og strategien med dets cashburn og kommunikasjon, men også mye kortsiktige investorer. Heldigvis hentet de penger på covid så det har enda godt.

4 Likes

Takk for svar. Posten er fra mars i år og før de senere begivenheter :slight_smile:

Det illustrerer egentlig ganske godt mye av poenget mitt. Min personlige “dannelsesreise” er jo gjennom å ha eid Nordic Nanovector fra tidlig 2017 til 2020. Jeg eide den i laaaang tid mens jeg leste meg opp på biotech generelt, og forsøkte å forstå hvorfor sektoren i Norge er som den er. Siste halvdel av eierskapet tradet jeg den fra bunnen og opp til readsouts av Lymrit 37-01.

For min del endte jeg opp med å lære nok til at jeg kom ut av den investeringen i pluss, og med en rekke regler for å gå long i biotekselskaper uten inntekter.

  1. Et biotekselskap må være solid finansiert for at det skal oppnå solid prising over tid
  2. Dataene må se solide ut.
  3. Track recorden til ledelsen på lovnader og utførelse må være solid og uten store set backs
  4. Den langsiktige kurstrenden bør være positiv. (Dette mest for å bekrefte at jeg ikke misser noe markedet har sett)

Med bakgrunn i mine regler er Bergenbio en åpenbar swingkandidat mot value inflection points, og ikke en kandidat man går langsiktig i. De har

  • nettopp (i sommer) gjort en ganske sub par readout av en covid-studie (2)
  • kursen er i soleklar nedtrend (4)
  • de trenger penger til å starte fase 3 i både AML og Covid-19 - sistnevnte kommer antakelig til å bli veldig stor om de skal bevise en effekt. (1)

En kjapp analyse tilsier at de er utenfor flere av mine kriterier og umulig for meg å gå langsiktig i. På dette stadiet forventer jeg en stor emisjon for å hente penger til studiene de sier de skal gjøre, ELLER en deal med et big pharma som gir cash. Jeg anser det av erfaring for å være en for stor coin flip til at jeg vil eie aksjen over tid.

Igjen - dette er en rask analyse og basert på mine egne regler etter 5 år som biotekinvestor. Jeg har respekt for at alle tar sine egne avgjørelser, men du spurte og jeg svarte.

6 Likes

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2213-2600(21)00331-3

En av to store studier på hvorfor JAK kinase anbefales for hospitaliserte pasienter med behov for oksygen/non-invasiv ventilasjon.

Ganske imponerende data hvis man sammenlikner med hva annet man har prøvd av kinase hemmere….godt nok til å komme inn i NIH guidelines og publikasjon i Lancet.

Merk overskriften: hva de leser av (effekt og sikkerhet) og type design på studien.

Efficacy and safety of baricitinib for the treatment of hospitalised adults with COVID-19 (COV-BARRIER): a randomised, double-blind, parallel-group, placebo- controlled phase 3 trial

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(21)00331-3/fulltext

2 Likes

Fint å se diskusjon med flere synspunkter så lenge man er saklige og det er det stort sett synes jeg.

Dette er vel den påbegynte studien for Baricitinib innunder EU SolidAct?
https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/trial/2021-000541-41/NO

Man kan vel regne med at det vil være mye likhetstrekk mellom de forskjellige studiene de skal kjøre? 16 land, 130 steder og 2000 pasienter.

Er det noe offentlig informasjon tilgjengelig mtp hvor mye av studien som sponses av EliLilly vs EU / OUS?

3 Likes

Nå er ikke dette noe Lilly trolig tenker å søke covid indikasjon på. Tror jeg.

Lilly har fase 3 data allerede og legene kan bruke det etter eget ønske spesielt når det er i guidelines i USA og oplumiant finnes tilgjengelig i USA/EU/Japan. Vil ikke tro det brukes mye i Norge for covid dog. Tror jeg (gidder ikke å finne ut).

Men til spørsmålet ditt, vil anta at Lilly deler ut gratis medisin og en fixed unrestricted grant for å dekke generelle kostnader, resten tas av EU/Horizon som også står for overordnet koordinering. Er hva jeg vil tippe da slikt er vanlig. OUS betaler nok ingenting, de mottar penger for å dekke studiesykepleier, leggetid og annet overhead etc.

Det som er veldig fint er at man får en god sammenlikning mellom de ulike legemidlene som blir prøvd da. Og for noen kjenner man en god del allerede ref baricitinib og tofacitinib

1 Like

Hvis noen skulle betvile inntektsmuligheter for tablett mot covid-19, så kom følgende melding igår ut fra NTB

14:58 Milliardbestilling av koronamedisin
Den amerikanske regjeringen vil kjøpe koronapiller for 10 millioner behandlingsforløp fra legemiddelselskapet Pfizer.
Prislappen er på 5,29 milliarder dollar.
Innkjøpet, som tilsvarer over 46 milliarder kroner, er betinget av at pillene blir godkjent av legemiddelmyndighetene

11 Likes

Mye smitte rundtom, flere land stenger ned. Ser vi en reprising av BGbio her nå, som er i gang med fase 3 på covid behandling.

2 Likes

Dnb justerte sitt kursmål. Noen av de andre som dekker selskapet som har justert etter q3?

Hvis du blar litt lenger opp, se innlegg fra @anon28800809 .

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Ikke for å være en party pooper her, men jeg ser ikke at dette er et godt tegn for vår del.
Så lenge vi ikke må betale nevneverdig for denne Fase III studien så er det positivt men Rigel skal ha sitt. Jeg mener fortsatt at covid toget har forlatt perrongen for lengst, for BB.

Men de justerer bare etter hvordan kursen går.
Husker bare for en del år siden så hadde de 150 kroner som kursmål for Nordic Nanovector, selv om de har kommet vesentlig lenger siden den gang så har kursmålene vært 27 kroner, 40 osv.

Går kursen kraftig ned så senker de kursmålet. Går kursen kraftig opp så hever de kursmålet.

1 Like

Vcp,

Jeg skjønner ikke tankesettet
Rigel skal jo “ha sitt” uansett.
Og meldingen viser jo bare hvilken enorm betalingsvilje det er for et medikament som må tas veldig tidlig i forløpet. Prisen vil være betydelige høyere der målgruppen er innlagte

Så da er det ikke poeng i å fortsette/fullføre?

Tuller du med meg?

8millioner USD vil en Covid fase III koste i regulatory milestons, så kommer utgifter på toppen. Dette vet du.

Så til saken. Pfizer ligger allerede LANGT foran i løypen, med myndighetene rundt lillefingeren. Hvor er markedet til BB mener du?

Nei, ikke slik jeg ser det, sett i sammenheng med svaret over. Jeg er deleier i dette firmaet og ønsker resultater og en reprising, men dette er ikke veien å gå. BP er for store og for langt framme i dette markedet. BP ville slukt lille BB rått om Bem var løsningen og ville gitt klingende mynt.

Det er ikke slik at Bem resultatene ikke er kjent for BP.

Se på kursutviklingen, er ikke mye tegn til opptimisme.

Vel dette er min mening så skal dere få lov å mene noe annet uten at jeg skal ligge meg mer opp i det.

Big pharma er ikke slik det var for noen år tilbake. Nå venter de mye lengre før de sluker biotekselskaper. De betaler heller mer for noe som har kommet langt og er vel dokumentert enn å gå tidlig inn å ta større sjanse. De har penger til det.

Om det er riktig å bruke penger på dette nå kan selvsagt diskuteres, men det vil jo åpne er nytt marked mot flere virus.

Her fra Dagens Medisin:

"Statistisk signifikant

For begge studiene viste evaluering av primærendepunkt for tid til klinisk forbedring av symptomer eller til utskriving fra sykehus ved behandling av en definert undergruppe av pasienter med alvorlig sykdom, at det var en statistisk signifikant større sannsynlighet for kortere tid til klinisk forbedring eller utskrivning ved behandling med bemcentinib sammen med standardbehandling, sammenlignet med standardbehandling alene. Data viste en 88 prosent større sannsynlighet ved bemcentinib sammen med standardbehandling.

En uavhengig dataovervåkningskomite har vurdert studiene og konkludert med at det ikke er grunn til sikkerhetsbekymringer fra fase 2-evalueringen av covid-19-pasienter."

2 Likes

Rigel skal ha 8 mill USD uansett når vi starter Fase III, om vi betaler dette nå eller ved oppstart av AML spiller ikke så stor rolle. Det som betyr noe er at en godkjenning via Fase III på Covid kan gå relativt raskt sammenlignet med kreftstudier. En godkjent medisin kan få en lettere vei mot godkjenning på andre indikasjoner.

5 Likes

Rent praktisk, hvor lett er det å ta en pille når man bruker alle kreftene på å puste? Er ikke kliniker så usikker på hvordan disse pasientene får både mat og medisin.