Takk for svar. Posten er fra mars i år og før de senere begivenheter
Det illustrerer egentlig ganske godt mye av poenget mitt. Min personlige “dannelsesreise” er jo gjennom å ha eid Nordic Nanovector fra tidlig 2017 til 2020. Jeg eide den i laaaang tid mens jeg leste meg opp på biotech generelt, og forsøkte å forstå hvorfor sektoren i Norge er som den er. Siste halvdel av eierskapet tradet jeg den fra bunnen og opp til readsouts av Lymrit 37-01.
For min del endte jeg opp med å lære nok til at jeg kom ut av den investeringen i pluss, og med en rekke regler for å gå long i biotekselskaper uten inntekter.
- Et biotekselskap må være solid finansiert for at det skal oppnå solid prising over tid
- Dataene må se solide ut.
- Track recorden til ledelsen på lovnader og utførelse må være solid og uten store set backs
- Den langsiktige kurstrenden bør være positiv. (Dette mest for å bekrefte at jeg ikke misser noe markedet har sett)
Med bakgrunn i mine regler er Bergenbio en åpenbar swingkandidat mot value inflection points, og ikke en kandidat man går langsiktig i. De har
- nettopp (i sommer) gjort en ganske sub par readout av en covid-studie (2)
- kursen er i soleklar nedtrend (4)
- de trenger penger til å starte fase 3 i både AML og Covid-19 - sistnevnte kommer antakelig til å bli veldig stor om de skal bevise en effekt. (1)
En kjapp analyse tilsier at de er utenfor flere av mine kriterier og umulig for meg å gå langsiktig i. På dette stadiet forventer jeg en stor emisjon for å hente penger til studiene de sier de skal gjøre, ELLER en deal med et big pharma som gir cash. Jeg anser det av erfaring for å være en for stor coin flip til at jeg vil eie aksjen over tid.
Igjen - dette er en rask analyse og basert på mine egne regler etter 5 år som biotekinvestor. Jeg har respekt for at alle tar sine egne avgjørelser, men du spurte og jeg svarte.