Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Flere får intensivbehandling, og antallet på respirator øker betydelig.

Endelig godt man har over 400 drugs i klinisk utprøvning mot covid-19 og over 450 drugs i preklinisk utvikling. Hvis ikke viruset selv blir mindre virulent så er det et hav av forskning.

3 Likes

Ahh endelig er du tilbake. Vi trengte litt refreshing. Litt deilig frisk pust her i tråden.

Ja, det er svært positivt ettersom det ser ut til å akselerere med antall innlagte. Endelig godt bemcentinib er plukket ut av EU-SolidAct

Fast track der!

Mulig jeg må spise «covid toget er gått, for lengst» hatten min. Men tror i tilfelle den kommer til å smake riktig så godt.

4 Likes

La oss se hva studien nå viser. Hvis samme bivirknigsprofil vises i EU-SolidAct som i de to foregående covid studiene tror jeg det kan bli et riktig så kjedelig utfall for dette legemiddelet.

Time will show. Legemiddelutvikling er en balansegang. For et selskap som i praksis kun jobber med en mekanisme er det uhyre viktig å satse på den strategien som viser best risk/reward.

Den uttalelsen, må du gjerne vise referanse / kilde på.

Har vist til kilde (BGBIOs ECCMID presentasjon) og diskutert dette inngående tidligere.

Siden du kanskje ikke er like opptatt av bivirkningsprofil og klinisk utvikling så limer jeg inn bildet nok engang:

Kommentar til den kraftige reduksjonen av lungeemboli da?

Tror du ikke han tenker på toksisitet mtp et cancerlegemiddel? Fordi der er toksprofilen på hva man kan akspetere noe helt annerledes enn for covid.

Ellers så pleier toksikologiene til EMA og FDA og ikke bry seg om hva noen måte mene i en blogg.

Ingen konklusjon. Sample size er for lite til å mene noe helt bastant på det ene eller det andre, både på LE, MI osv.

Spørsmålet er om det er verdt å kjøre en større bekreftende studie med de signalene man allerede så i covid programmet (nytte vs bivirkninger).

Hvorfor legger du ut tabellen hvis det ikke er meningen av vi skal ekstrapolere/spekulere ut fra tallene der?

1 Like

Du får kontakte Oslo Universitetssykehus og EU-SolidAct da. De må har vurdert dette feil.

3 Likes

Bare fordi noe går gjennom lokal myndighet og etisk komite betyr ikke at legemiddelet vil ha en gunstig nytte/bivirkningsprofil.

Er små signaler nå, BGBIO bestemmer om disse små signalene skal følges opp. Noe de nå gjør.

For meg så virker potensiell effekt i covid spekulativ mens bivirkningsprofil ikke gunstig.

Men likevel trekker du frem enkelttilfeller som opplevde utfordringer, og som man pt ikke kan si at skyldes bemcentinib.

Du er rimelig selektiv i argumentasjonen og hvordan du bruker tilgjengelige data

3 Likes

Ja, det er nettopp dette legemiddelutvikling dreier seg om. Forsøke å finne den beste indikasjonen for et legemiddel. Optimalisere effekt og minimalisere risiko/bivirkninger.

Til nå var signalet lite. Å følge opp og risikere en bekreftelse i en indikasjon som kanskje ikke er den primære kan være ødeleggende for et legemiddel.

I cancer tåler man en annen virkning/bivirkningsprofil.

Selvfølgelig skal man kunne spekulere og bruke disse dataene. Er hinder jeg også gjør.

Men åpenbart bra nok. For Olin håper de klarer å gjenskape resultatene fra fase 2 i studien som EU SolidAct kjører.
Det er også helt sikkert at EU SolidAct har likt resultatene du påstår ikke er bra nok. Jeg har mye mer tillit til de enn “wannabe Yoda” på et forum.

Ja, men profilen innen covid-19 kjenner du ikke. Det er altfor få enkelttilfeller til at du kan hevde de er bivirkninger.
Videre skal bemcentinib brukes på innlagte, ergo dårlige, pasienter. Da tolereres mer enn f. eks som en “Paracet til alle”.
Og igjen, EU SolidAct liker det de ser også her.

Du er på kollisjonskurs med et ekspertpanel satt ned av EU.

4 Likes

Jeg har ikke lenger aksjer i BergenBio og deltar egentlig ikke lenger i diskusjoner på Tekinvestor.

Men jeg synes vi må være etterrettelige, selv om man hevder å sitte med svar.

A few adverse events and adverse effects are two different things. Dvs.: Pas. som er tatt ut av program pga hendelser tilsier ikke bivirkning av utprøvd medisin. Bruken av ordet “bivirkningsprofil” kan forvirre. Tiden vil vise hva som er reelle bivirkninger.

Det er flott om diskusjonen er balansert. Men det krever også en viss balanserthet fra den enkelte.

3 Likes

Tror ikke du skjønner hva jeg mener @Hayen. Å kjøre covid studien er OK å kjøre for forskerne, men det er ikke det samme som at dette er det beste for legemidlet.

Kausaliteten kan være mer usikker, spesielt i så tidlig fase, men for drug developers og sponsor er adverse events og adverse effects safety signals.

Feks diaré og forlenget QT er tidligere også tilheftet AXL hemming så der er nok kausaliteten mer tydelig.

Nå kjører men en ny større studie så vi får se hvordan profilen kommer ut.

Mandatet til EU SolidAct er å få frem medikament som kan settes inn mot covid-19. Da må de også se på bivirkningsprofil/mulige bivirkninger.

Jeg står på at EU SolidAct har en annen formening enn anonyme Yoda. Det for øvrig helt sikkert at de har vesentlig bedre innsikt enn deg.

3 Likes