Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Takk for oppklaring. Ser forøvrig ut som noen skal ut av selskapet, koste hva det vil. Er det bevegelser på toppen?

Nop, nesten bare småsparere som dumper. Hvis du vil vite mer får du bli insider+ :wink:

Meteva AS er ikke lenger innsider etter de nye reglene, så det vil ikke komme børsmeldinger på handel så fremt det ikke utløser flaggeplikt.

2 Likes

Åja, det er godt å vite :slight_smile: Sikkert derfor de 26263 aksjene ikke er meldt?

Grunnen til nedgangen nå er følgende tenker jeg:

  1. pessimistisk verdensmarked
  2. skremte aksjonærer som har tapt millioner i liknende prosjekter ( Pcib , NordicNano, Targovax)
    Casen er uendret og det har ikke kommet noen nye negative nyheter i forkant av raset. Men, BB guider 12-18 mnd før stk11 kan avleses og da ble mange av småaksjonærene utålmodige og har kastet kortene. Nå er kursen lavere enn noen sinne og det er ingen spesiell grunn til dette som det var da de andre biotekselskapene gikk sør. De hadde katastrofale meldinger og la ned prosjektene.
    Ja, det blir kanskje emisjon om ikke det plutselig meldes om partneravtale. Da havner kursen på Nordpolen .

Her er fakta fra selskapet:


Hopper neppe av en båt med stødig kurs jeg ihvertfall.

9 Likes

Å si at caset ikke er endret når de er i ferd med å gå tom for penger etter å ha rotet bort ca 1 mrd NOK med nesten ingen progresjon er jeg faktisk sterkt uenig i.

5 Likes

covid greia var et enormt feilsteg av bgbio. straffen for det kommer nå sånn jeg ser det.

2 Likes

Enig i punkt 1. og første del av pkt. 2.
Bare et spørsmål ift siste del av pkt.2.
Mange ble nok utålmodige at avlesning skjer først om 12-18 mnd, men det er vel heller ingen garanti for at resultatene derfra blir “innenfor”, ventetid pluss usikkerhet kan vel da kanskje spille en betydelig rolle for at flere nå kaster kortene?
Dette med partneravtale tror jeg man skal være forsiktig med å ha for store forhåpninger til, det har man sett i alle de nevnte selskap ovenfor.
Mange som ser seg totalt blind på dette og blir med hele veien til bunns da det faktisk som oftest ikke skjer.

Men, på en annen side tenker jeg at nå begynner kanskje BB å bli priset såpass at flere andre og nye investorer finner den attraktiv.
Lov å håpe at denne klarer seg nå etter at de fleste andre omtrent har gått til grunne.

2 Likes

Agree with you. Bgbio used to be one of my biggest holdings. Have sold out 80% since i watched the q2 presentation with a relatively decent loss. Aml and 2nd line+ nsclc i thought were very promising when i first invested. Now we are going to have an emisjon within 6 months, no new data to show and lets be honest we only have a stage 1/2 stk11 lung cancer trial. Yes it will be an absolute blockbuster if everything went to plan here, but how many emisjons before we get proper data (n=a decent amount)? Dont think its going konk, but is going cheaper imo. Ok there is covid…but meh.

3 Likes

Festen i biotekaksjene fortsetter.

Enig med deg @William71, det er ingenting som har endret seg fundamentalt på biologien de siste 2 dager eller måneder. Markedet er drevet av psykologi og klima. Sikkert flere stop loss som har blitt utløst.

Både covid funnet og STK11 funnet er noe man har funnet post-hoc og datagrunnlaget er lite, men slik er biotek. Man finner noen signaler som man må følge opp og sikre seg at de er reelle ref STK11 fase 1/2 som begynner og covid-løpet (🫤).

At selskapet har hatt høy burn rate har vært kjent lenge og også poengtert av flere av oss.

Det som er trist er at styret ikke virker å ha klart å lage en god strategi for kapitalisering av neste emisjon og tilsynelatende ikke har gjort grep på kostnader tidigere.

Scenarioet hadde vært bedre om man ventet kliniske verdidrivende milepæler innen 12 måneder og om man hadde run way på mer enn 12 måneder. Siste Q fremkommer det at selskapet ikke får kliniske resultater på verken STK11 studien eller covid studien før pengene tilsynelatende tar slutt. Slikt kunne vært unngått hvis man hadde planlagt bedre fremover i tid. Best case nå er kliniske data innen 12-18 måneder, hvis ting går i rute.

Som @Rodjer påpeker: ting begynner å bli billig rundt omkring og det er flere spesialistinvestorer og VC fond som kan begynne å bli interesserte i noterte selskaper siden prising av selskapene er ATL. For farma sin del betyr prising av slike små selskapet mindre. Der gir det mer mening å se an fase 2 data siden dette pågår eller starter og deretter kjøpe når signalet er mer tydelig enn å ta upfront risiko. Farma er mindre prissensitive, men veldig risiko sensitive siden de tenker å putte masse mer penger i videre klinisk utvikling.

Uansett, kjipt og overrasket over at aksjen faller så kraftig. Støttekjøp av Mohn er bra. Håper innsidere og andre på topp 10 følger opp.

Kjipe dager for norsk biotek og for de som ønsker å hjelpe til med å få utviklet flere legemidler.

5 Likes

Hva kan dataene med Bem+ICI si sålangt VS BEM+Chemo? Selvom det er ganske tidleg…

Å følge BEM+ICI er jo høyest trolig en bedre strategi. Farma ønsker å gjøre kalde tumores sensitive for ICI. Noe som får til dette er mer sexy enn noe som virker med chemo.

3 Likes

Ja, vi får svaret i løpet av et halvårs tid om styret rett og slett har utvist stort amatørskap. Enn så lenge har selskapet kapital, men ‘noe’ må skje for at selskapet skal nå uttalte mål.

3 Likes

Visste vi det da de startet? Tror det er litt etterpåklokskap å konkludere slik, men du har rett, etterpåklokskap er bedre enn ikke å ta lærdom.

Covid fikk meg inn i BergenBio. Jeg er ute nå, men følger med og undrer meg over pengebruken. Og jeg liker ikke ledelsens økonomiske raushet overfor seg selv. Men slik er store deler av næringslivet, inklusive de som ikke leverer.

2 Likes

Er vel styret som setter føringer om lønn på ledelsen i CXO nivå, altså den som er avbildet på hjemmesiden. Synes BGBIO lønninger har vært endel over benchmark for Norge å være.

Får litt følelsen av at Mohns folk har fra tidlig av forsøkt å ha utenlandsk management og utenlandsk styre. Det er jo en god tanke, men da hjelper det også om selskapet er finansiert og priset som et utenlandsk biotek. Biotekselskaper i UK, Sveits og USA er verdsatt og henter ganske andre beløp enn det som vanligvis gjøres i Norge og Bergen.

Er også skeptisk til å ha høyt betalt senior management sittende i utlandet, men de som kanskje faktisk gjør jobbet sitter i Norge. Ser for meg at det ikke er like dynamisks og samkjørt som hvis alle jobber på samme kontor.

2 Likes

Ja, det er styret. Etter hvilke innspill? Og mener man selv at man er så mye verdt? Det er kjernen for meg.

For det har vært studier på dette. I de studiene jeg kjenner, var det ingen sammenheng mellom høy lønn og høy prestasjon. Men nå begynner jeg på digresjoner mine igjen og skal holde munn. :slight_smile:

Takk for tankene om ansatte i utlandet. Interessant.

Noen som har en mere detaljert oversikt over hva de ca 80 mill som ble brukt i q2 gikk til. Tenker på hvor mye gikk til lønn, husleie, studier osv.

1 Like

Hovedforhandling er jo når man blir ansatt og da blir det benchmark fra hvor man sitter og de alternativene man har.

Har man en CMO sittende i Sveits vil hen ha lønn kompetitivt med Sveitsiske forhold. Ditto med UK etc.

Jeg er helt enig. Høy lønn korrelerer sjeldent med prestasjon. Det er også min erfaring fra bransjen.

2 Likes

20mill i Q2 2022 gikk til lønninger i følge kvartalsrapporten limet inn nederst.

Ellers så viser denne tabellen fra 2021 årsrapporten at Godfrey hadde et fint 2021 med nesten 12 mill i lønn pga avskjed, men året før fikk han 8mill, så det var hyggelig det også :dizzy_face:

Digresjon, men for å sette det i sammenheng. Base salary for CEO i Moderna, Stephane Bancel var 990.000$, men fikk veldig mye mer da dette var knyttet til suksess og aksjekurs. Mer betaling ved god prestasjon er mer fordøyelig.

In 2021, Bancel received a base salary of $990,385, a 5.3% increase from the previous year. According to the Journal report, Bancel additionally earned non-equity, incentive-based compensation of $1.5 million. The majority of his compensation came from stock option awards. According to the filing, those were valued at $11.25 million. He also received additional stock awards of $3.75 million.

1 Like