Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Er det lov å spørre hvor gammel du er uten å virke frekk?

2 Likes

Hvem på denne topp 20 listen er spesialister på legemiddelutvikling? Ikke meningen å virke frekk altså, just asking

Grunnen til at jeg spurte Hotdog, var at jeg kunne kanskje lære han noe. (Nordnet IKZ er nå ute av topp 20, og ja jeg får betalt for å låne ut blant disse) Jeg er på mange forum, men jeg skriver stort sett på dette, men jeg lærer underveis veldig mye på TI og andre forum. Du Roc har masse kunnskaper innen BGBIO¨s nedslagsfelt, men personlig synes jeg du blir litt for ensidig opptatt av at Mohn omgir seg med en mengde “idioter”. En av Mohn´s nærmeste rådgivere har vært Steinar Kvinnsland, som jeg mener er en av Norges mest renommerte helseledere.

5 Likes

Men han heter Stener, og ikke Steinar.

3 Likes

@Matadoren jeg føler ikke at jeg har vært for ensidig opptatt av hvem Mohn omgir seg meg. Jeg har primært adressert poenger rundt Mohns eierskap som et motsvar når andre her har skrevet noe i duren “Mohn vet hva han driver med”, at han ikke lar BGBIO “gå til spille”, at han kjøper fordi han vet “innside” og andre teorier rundt Mohns eierskap i BGBIO. Jeg har sjekket litt rundt Mohn og ikke klart å identifisere at han har noen i systemet sitt med særskilt track record med drug development. Min konklusjon er at han, som en god filantrop, har gitt masser av penger (nærmere 4.7mrd) til fri akademisk forskning og deretter også har vært hovedfinansier bak BGBIO, sammen med Investinor, noe som trolig er initiert av James Lorens når han flyttet til UiB.

Stener er en veldig god helseleder, kliniker, forsker og ikke minst en kjernekar. Tror vi skal være forsiktige å diskutere enkeltindivider her som ikke har en offentlig profil og spesielt ikke overvurdere en enkeltindivids industrielle drug development erfaring eller legge skyld eller lit på en enkeltperson for hvordan BGBIO har utviklet seg.

8 Likes

Jeg er vanligvis ikke så glad i at forskere går med funn til media før forskningen er fagfellevurdert:

“offentliggjort på onlinetidsskriftet BioRxiv, og som ikke er fagfællebedømt endnu.”

Men BioRvix er visst et sted å publisere midlertidig før publisering i ordentlig biologi-tidsskrift og det inviterer til kommentarer/kritikk fra andre forskere. Og:

“It has been measured that two thirds of the papers posted in bioRxiv are later published in peer-reviewed journals.”

Vi kan se bort fra håpløst språk/engelsk (“it has been measured”) i omtalen av BioRxiv; det kan virke som om Hayens referanse kanskje har kvalitetet. (Min første reaksjon var betydelig skepsis, nå er jeg mer undrende.) Takk til Hayen.

1 Like

Synes lista på hva som kommer i ut media av vitenskapelige data som enda ikke er fagfellevurdert er generell blitt veldig lav. Spesielt hvis noe angår Corona.

Generelle journalister har ikke nødvendigvis den medisinske kompetansen til å stille kritiske spørsmål eller se kompleksiteten av dataene. Blir fort at de bare siterer forskerne bak studien uten større utfordringer eller problematisering.

Denne studien feks, som egentlig kun består at ett enkelt forsøk, finner riktignok ut av Coronavarianten BA.2.75.2 trolig unnslipper mange av de markedsførte antistoffene inkl serum fra 18 pasienter som har gjennomgått covid-19, men studien finner også at Lilly sin Bebtelovimab hadde god effekt selv mot BA.2.75.2 (se figuren under fra «paperet»).

Ellers, nå vet man ikke om denne nye BA.2.75.2 varianten gir noe mer (eller like) alvorlig sykdom som BA.5. Dette gjenstår å se. Er det like ille som BA.5 (omicron) så blir det neppe lock downs.

Og hvis det skulle være helt krise, og BA.2.75.2 blir en pandemi med skade av dimensjoner vi opplevde så er jeg helt sikker på at farma lager nye neutraliserende antistoffer mot BA.2.75.2 dvs antistoffer som er følsomme for mutasjoner i R346T, F486S, and D1199N (BA.2.75.2). Føler meg også sikker på at Moderna og Pfizer også er keene på å lage vaksiner mot BA.2.75.2 hvis det gir økonomisk mening.

Til slutt, blir vel mye fokus på antistoffer. Naturlig immunitet og bekjempede av virus i kroppen er ikke kun redusert til antistoffer, men også mye takket være T Celler. Effekt av disse måles ikke av dette «paperet» (jeg ville nok heller kalt dette en brief report heller enn en artikkel pga kun ett forsøk).

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor dette er så gode nyheter for BEM, er ikke akkurat slik at BEM er testet mot BA.2.75.2 eller BA.5 vel p merke.

2 Likes

Ikke uenig. Men dette nettstedet er vel noe annet enn media generelt. Det brukes etter det jeg forstår til å invitere til diskusjon mellom vitenskapsfolk av den aktuelle forskningen, før endelig publisering i etablert tidsskrift . Så jeg syns dette var interessant.

1 Like

Jeg er enig. Kommentaren min var myntet mot NyheterTV2.dk og endel annen mainstream media. At de plukker opp Corona artikler litt for lett uten selv å kunne, tilsynelatende, bedømme artiklene.

I hvert fall positivt at de omsider er i gang med covid. Var smålig bekymret for at hele studiet skulle bli skrinlagt så langt det drøyet ut. Kan det bli en liten joker? Hadde vært magisk i så fall :sweat_smile:

2 Likes
4 Likes

Tuller du med oss, eller har du ikke fått med deg det som er et av hovedargumentene for å gå videre med Bemcentinib i denne indikasjonen?

Hvis BEM virker mot fremtidige varianter, og man har BEM på lager, så vil man kunne ta dette i bruk raskere enn farma får laget nye antistoffer.

2 Likes

Tuller ikke.

Trodde det var forskning og utvikling vi drev å diskuterte. Man kan man lage mange hypoteser og skrive hva man vil, men så må man også vise data som støtter opp om hypotesene hvis man skal klare å overbevise andre.

Først må BGBIO vise data på at BEM virker i covid-19, dvs se an EU-SolidAct studien og deretter videre se på om effekten også sees i nye varianter. Er rart å a priori mene at legemidlet virker mot alle varianter når man ikke kjenner alle varianter.

En generell uttalelse ala den du linket inn med bilde fra selskapet er ikke nok for å få godkjenning.

Jeg skjønner at du mener at BEM er et vidunderlegemiddel som virker mot alt fra covid, cancer og fibrose, men først må vi få litt overbevisende data.

1 Like

Joda, det er riktig. Siste ord er ikke sagt.
Men du kjenner rasjonalet for at de mutasjonene du listet antas å ikke ha betydning for BEMs effekt, dvs bakgrunnen for den uttalelsen?

Joa, har sett figurene på BEMs antivirale effekt, betydning av AXL for covid og lest noen av de in vitro studiene som danner basisen for den hypotesen.

Tenker du bør lese deg opp på hvordan bemcentinib virker, for det fremstår som en teoretisk øvelse at medikamentet ikke vil virke på tvers av varianter.

Hvis du gir meg kliniske data så skal jeg gledelig lese meg opp på effekten av BEM.

Skjønner ikke hvorfor dere skal krangle med meg. Nyt dagen, dere fikk første pasient i covid-19 studien. Så får vi data om ikke alt for lenge. Jeg kommer ikke til å ha problemer å si at jeg tok feil hvis jeg gjør det, men inntil den tid må jeg få lov til å ha min teori.

3 Likes

Dette minner om “alternative fakta” fra amerikansk politikk

Noen kan finne på å sluke dine søkte påstander.
Derfor er det behov for å reagere.

1 Like

Jeg synes du gjør er utmerket jobb med å reagere :+1: