Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Blanding av en del som ikke har fått med seg info og en del som trader på nettopp det?

1 Like

Akkurat som biologien og planene til selskapet vis a vis styret og eierne.

2 Likes

Folk trenger i hvert fall ikke bekymre seg over at det blir flere å dele overskuddet med :rofl:

1 Like

Hva er Mcap her nå egentlig? Får 39.1 millioner fra DN sine sider.

Kan det stemme mtp at de «nye» aksjene ikke er i markedet enda?

Greit å ha bakhodet at det kommer 1/3 utvanning innen april 2024 med warrants inkl. i emisjonen (hvis jeg har lest rett).

1 Like

Selger jeg min eksisterende aksjebeholdning i dag, så får jeg fremdeles tegningsretter?
Hvorfor er det ikke flere som selger da?

3 Likes

Ja det er slik alle tolker det. Ex day er idag dvs at det var gårsdagens beholdning som gir tegningsretter.
Hvorfor folk ikke selger, blir spekulasjoner, men antageligvis fordi at de enten misforstår eller fordi de verdsetter selskapet høyere enn 13 øre. Min antagelse er at prisen vil falle nedover (mot 13 øre) når emisjonsaksjene blir tilgjengelig.

2 Likes

Ja, må jo være sånn når den har gått ex retter i dag. Da er jo allerede rettene fordelt. Blir det samme som ex utbytte det, mister ikke utbytte om man selger dagen etter lissom. Jeg solgte alle mine aksjer i bgbio nå, men skal bruke rettene i emisjonen. Kan ikke skjønne annet enn at det er penger på gata, for kursen nå er jo over 4 ganger av emisjonskurs.

2 Likes

Jeg tenker selv å benytte meg av tegningsrettene, men ville vert veldig dumt om jeg selger aksjene mine nå i dag og ikke får tegningsretter fordi jeg solgte for tidlig🤷🏼‍♂️

La oss si at selskapet kommer med kursdrivende nyheter om ikke så lenge, da kan jo de aksjene man selger i dag være mer verdt enn 40 øre. Kan det være det folk satser på siden det ikke er flere aksjer som selges?

Solgte en del Askjer for 2 uker siden og beholdt en del jeg bruker i emisjon. Aksjene for emisjon har jeg solgt i dag. Dvs min portefølje i Bergen er pr nå er 0, inntil nye aksjene blir tildelt.
Om dette er en god strategi gjenstår å se.

1 Like

Tipper det er en del som er usikre og kvier seg for å selge pga de kanskje frykter at de mister tegningsrettene sine da. Men står jo klart og tydelig i børsmeldingen fra i helga. “Aksjonærer pr 22. mai vil motta 28,19744 tegningsretter hvor hver aksje de eier. Hver tegningsrett vil gi rett til tegning på en aksje i emisjonen. BerGenBio-aksjen vil handles eksklusive tegningsretten 23. mai.” Så da tenkte jeg det må være trygt å selge i dag.

2 Likes

For min del en misforståelse… dumper mitt nå ja. Bare å kvitte seg med Nano også så er ASK kontoen tom og slette og et friskt tap kan skrives av på skatten for 2023.

2023 var ikke ASK konto nr 1 sitt år…

1 Like

Hva er selskapet verd etter emisjonen?
Litt uklart

Hvis det kommer kursdrivende nyheter får vi jo 28 ganger det istedenfor 29 (hvis du selger idag) klarer meg med det.

1 Like

Altså vakuumperioder som dette kan alltids gi muligheter i en liten periode når salgspresset ikke eksisterer, men når aksjene kommer dumpes kursen. Det er viktig å huske på hvem som er aktive investorer her. De som deltar i emisjonen er aktive, de som har glemt at de eier BergenBio er ikke. Så mesteparten av selgertrykket kommer først når de aktive sitter med mange aksjer i.e. når emisjonsaksjene kommer i markedet. Bare se på Norwegian. Det skal pumpes ut milliarder av aksjer, men kursen holder seg fortsatt uendret. Da de ikke er der enda.

Man kommer langt med et smil – men man kommer enda lenger med et smil og en pistol https://www.dn.no/borskommentar/man-kommer-langt-med-et-smil-men-man-kommer-enda-lenger-med-et-smil-og-en-pistol/2-1-1454851

Al Capone hadde vært grønn av misunnelse av hvordan styret i Bergenbio og rådgiverne Carnegie og Arctic Securities har tilrettelagt denne emisjonen.

Bildetekst: Det blomster utenfor Oslo Børs, men for Bergenbio har det vært mest ugress de siste årene.

Det var dét, resten er bak betalingsmur. Tror det er like greit.

4 Likes

Advarer mot å handle BerGenBio-aksjen: Advarer mot å handle BerGenBio-aksjen - Norge - Investtech

Det er sjelden vi har så utvannende emisjoner som i BerGenBio nå, men det har vært noen få tilfeller før, inkludert Flyr i fjor og Kongsberg Automotive i 2020. Vi ser at markedet i en periode ofte fullstendig feilpriser aksjer og retter. Det vil trolig kunne skje nå også.

Dette er en aksje og situasjon som tiltrekker seg lite profesjonelle investorer som øyner mulighet for raske gevinster. Vi advarer mot å handle BerGenBio-aksjen nå. Spesielt anser vi det særdeles risikofylt å kjøpe aksjen før emisjonen. Ønsker man seg inn i selskapet, anser vi det som sannsynlig at man vil få en bedre kurs om man avventer børsnotering av rettene, så kjøper retter og tegner på 0,10 kroner. Litt basert på lignende situasjoner tidligere, tror vi på store kurssvingninger de kommende dagene, med overordnet kursfall fram mot notering av rettene, og videre kursfall fram mot gjennomføring av emisjonen.

BerGenBio ligger i Investtechs Hold-deg-unna-portefølje. Emisjonen, og at aksjen nå er ex rettene, gjør at aksjen bekrefter sin posisjon der. Vi tenker det er enda sterkere grunn enn tidligere for å holde seg unna aksjen. Vi vil justere avkastningen her når vi ser hvordan tegningsretter og kurs utvikler seg.

4 Likes

Skulle tro de har lest her på småprat og kopiert det som står over. Artikkelen er nesten en oppsummering av det flere trekker frem her.

1 Like

Siden det er penger på vei inn så ser det ut som de har spandert ny layout på hjemmesiden :+1:
https://www.bergenbio.com/

Er bare fakta, trenger ikke leses fra andre det. :slight_smile: