Hvordan innløser jeg dem?
Det er vel en lenke du kan klikke på? Jeg vet ikke hvordan det ser ut, jeg har ikke noen t-retter selv. Er det ikke lenker, så bruk lenkene til en av meglerhusa som er listet i børsmeldingene, eller kontakt Nordnet kundeservice.
Edit: Altså med ordet “innløse”, som kanskje er feil ord, mener jeg at du legger inn en ordre hos Carnegie eller Arctic Securities på å kjøpe aksjer til 10 øre. Merk at betalingen for dette trekkes fra din bankkonto, og ikke din saldo hos Nordnet.
Har en lenke som fører meg til en side hvor jeg kan tenge meg for retter. Her må jeg velge VPS konto og hvor mange retter jeg vil kjøpe. Det står ikke noe her om hvor mange retter jeg har fra før eller hvor mange retter jeg kan tegne meg for.
Du kan tegne deg for så mange aksjer du vil. Overtegning er tillatt. Men du er kun garantert antallet du er tildelt. Jeg vil anta at du får så mange aksjer du vil. Basert på handelen på BGBIT, er det ikke allverdens interesse i emisjonen.
Hvis du har aksjene/rettene på IKZ konto, så tegner du hos Nordnet, ved å gå til mine sider og selskapshendelser. Er jo formelt Nordnet som eier aksjene på IKZ, derfor må tegningen gå gjennom dem. Da må du ha penger på IKZ kontoen dagen det trekkes.
Forresten, det er ikke så svart hvitt. Litt avhengig av hvor mange aksjer folk har, og hvor langt ned kursen går på BGBIT, risikerer man å komme til et punkt hvor kurtasjen er større enn betalingen man får for å selge t-rettene. Da er det kanskje best å la være å selge dem.
Er Nordea desperate på å få bedre betalt for tegningsrettene sine?
Eller forsøker å forklare de som kjøper aksjer til over 30 øre at markedet snart blir oversvømmet av nye aksjer med kostpris 10 øre.
MILLENNIUM CAPITAL PARTNERS LLP har nå økt shortposisjonen fra 1,23 prosent til 3,12 prosent: Details - Short Sale Register
Robert Næss i Nordea Investment Management tror sannsynligheten er stor for at aksjekursen faller den 20.juni når de nye aksjene kommer til handel.
Flyr-aksjen [kollapset til under emisjonskursen da de nye aksjene skylte inn over markedet. Det vil si at investorene som tegnet seg den gangen, solgte med tap. Men det er en annen måte å gjøre det på:
– Det kan være krevende å låne aksjer i BerGenBio, men hvis man får til det så er dette en hyggelig, risikofri arbitrasje, sier investeringsdirektøren.
Han viser til at man kan eksempelvis kan låne aksjer i markedet og selge dem nå, altså å ligge short. Deretter kan man kjøpe tegningsretter og så tilbake aksjene til en kostpris langt under børskurs for å levere tilbake aksjene man lånte. Det vil på dagens kurser gi en rask gevinst.
Ifølge Oslo Børs’ shortregister har London-baserte Millennium Capital Partners shortet 3,1 prosent av aksjekapitalen i BerGenBio.
– Det er nok mange uerfarne investorer som anser et stort kursfall som en kjøpsmulighet og ikke regner med at det kommer 2,5 milliarder nye aksjer.
Selv har Nordea Fonder vært en stor aksjonær i BerGenBio, men disse aksjene er solgt.
– Vi er i dag eiere av tegningsretter, ikke i selve aksjen. Vi har ikke tatt en endelig beslutning om vi tegner oss eller ikke, sier Næss.
Men hvor kommer aksjene fra? Her kan det nok være greit å følge med på listene og se om dette er nakent.
Jeg ser ikke hvordan dette kan være nakenshort på nåværende tidspunkt. Det er jo ingen som har fått aksjer fra tegningsrettene sine enda? Perioden man kan tegne er jo fra 30. mai til 13. juni, så da tenker jeg det er umulig med noen nakenshort før 13. juni i hvert fall.
Nakenshort betyr at man shorter uten å ha lånt aksjene på forhånd. Det er ulovlig.
Ja, men man må ha aksjer på konto for å shortselge. Dermed ser jeg ikke hvordan det kan være nakenshort på nåværende tidspunkt. Ref forrige innlegg. Godt mulig jeg har misforstått mulighetene til nakenshort?
Nei, man må ikke det, -det skjedde nylig i Flyr. Der 6 personer fikk bot for nettopp dette.
I Flyr mener jeg det var slik at de fikk aksjene på konto (fra t-retter) FØR datoen det var lov å selge dem, og så solgte de før tiden. Men at det altså var aksjer de hadde fått fra t-retter de faktisk solgte. Det er vel ingen som kan ha fått BGBIO-aksjer fra t-retter enda, og derfor ser jeg ikke hvordan det skal være mulig å nakenshorte på nåværende tidspunkt. Finnes det andre måter å nakenshorte på?
Ok, nakenshort er umulig og skjer ikke
Nei, disse seks aktørene hadde ikke Flyr-aksjene på VPS-konto den dagen de solgte, og aksjekapitalen var heller ikke registrert (som er det relevante tidspunktet). Alt de hadde var varsel om tildeling i emisjonen.