Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Ja, det er “får man til å låne aksjer” som jo er cruxet her

Og meanwhile stiger prisen på aksjene med 10 øre… :roll_eyes:

Det som er sikkert er at de som kjøper en haug med retter nå, blir rike dersom markedet skal fortsette å prise selskapet til over en milliard gjennom emisjonen.

Ja, det er vel en mindre reell mulighet for de fleste her inne:

Det kan være krevende å låne aksjer i BerGenBio, men hvis man får til det så er dette en hyggelig, risikofri arbitrasje, sier investeringsdirektøren.

Han viser til at man kan eksempelvis kan låne aksjer i markedet og selge dem nå, altså å ligge short. Deretter kan man kjøpe tegningsretter og så tilbake aksjene til en kostpris langt under børskurs for å levere tilbake aksjene man lånte. Det vil på dagens kurser gi en rask gevinst.

Ifølge Oslo Børs’ shortregister har London-baserte Millennium Capital Partners shortet 3,1 prosent av aksjekapitalen i BerGenBio.

Uavhengig av dette, man kan jo kjøpe t-retter nå og kjøpe aksjen og selge ved release dato,
forutsatt at prisen holder seg her… men med tanke på antall aksjer som kommer i omløp så blir jeg overrasket om den ikke handles ned mot emisjonskursen om noen uker. For risikabelt.

Det som er nærliggende å tenke er at noen med mange retter som de vil selge, pumper kursen. Har du 100 aksjer og dermed 2.820 retter, så lønner det seg fort å kjøpe 50 aksjer til, til overprisen 40 øre for å pumpe prisen på tegningsrettene noen øre.

For en som ikke har vært i sirkusteltet fra starten, så kan man enten shorte aksjen eller forsøke å kjøpe og trade tegningsrettene. Men risikoen for at sistnevnte går i null er overhengende.

3 Likes

er det mulig å få en shortsquize før de nye aksjene kommer ut? Shorts må vel ha sikkerhet selv om de har tegningsretter?

Fra dagens artikkel i FA uttaler Næss i Nordea:

– Vi er i dag eiere av tegningsretter, ikke i selve aksjen. Vi har ikke tatt en endelig beslutning om vi tegner oss eller ikke, sier Næss.

Det tolker jeg som at de kommer til å selge t-rettene sine. Hvis de hadde ønsket å forbli aksjonærer, så hadde de ikke trengt mer tid på å vurdere det. Så da antar jeg tweet postet ovenfor kan være like mulig motivert for å få opp kursen, som å informere uvitende forvirrede småaksjonærer.

Aner ikke hva de skriver, har ikke tilgang.

Kanskje noen med tilgang kan dele noen utdrag fra teksten? Ikke at jeg tror det står noe særlig av betydning der, sikkert bare at aksjen har falt enormt fra toppen etc.

Det er pokker meg ikke bare fra toppen den har falt enormt. Det var veldig langt unna toppen for ett år siden, og den har falt ca. litt over 97 prosent på 1 år. Fra toppen har den falt over 99 prosent.

Sant nok…den har vel mer eller mindre falt sammenhengende siden høsten 2020 eller noe. Sørgelig historie rett og slett, men så har det også gått fra å være ekstremt gode tider for biotek til å bli forferdelig vanskelig tider, så er flere enn BGBIO som har slitt, uten at det gjør det noe bedre for lommeboka til oss investorer.

1 Like

30 mai sendte jeg e-post til Carnegie og ba om instruksjoner for å delta på webcast i morgen. Jeg har enda ikke fått svar.

På morgenen i dag sendte jeg e-post til Arctic og ba om instruksjoner for å delta på webcast i morgen. Jeg fikk svar innen seks minutter.

Carnegie drar sikkert inn flere titalls millioner på emisjonen, men de gidder ikke besvare e-post. Useriøst.

Ref. børsmelding: BerGenBio to Participate in Investor Webcast and Q&A - BerGenBio ASA

Investors may attend the event by contacting Arctic Securities by mail events@arctic.com or Carnegie by mail ca@carnegie.no.

Edit: Fjerner punktum etter “30” i “30. mai” fordi forumet setter innrykk i formateringen. Kanskje noe @pdx kan rapportere videre som en bug i CMS? Noen av oss har OCD, og da er det ikke lett å velge mellom stavefeil eller feil formatering. / End dagens rant.

1 Like

Artikkelen virker som haus. “Hvis vi får dette til så kommer vi til å tjene masse penger”.

1 Like

Hver time har større endringer enn årevis i fond :stuck_out_tongue:

Og tenk at alle disse aksjene snart skal til 10-15 øre eller mindre, huff.

1 Like

Problemet er vel at det ikke finnes et eneste Norsk Biotech selskap som har klart å levert de siste årene,

Også er vel også problematikken at lønns nivået er skyhøyt, istedenfor bonus ordninger v/gode resultat.

Vanskelig å ta Norsk Biotech seriøst etter alle fadesene som har vært. Virker dessverre som kompetansen er dårlig her i landet.

2 Likes

Personlig sitter jeg å vurdere hvor mye av tegnignsretten jeg skal bruke. Er litt frem og tilbake på det.

Men oppeside er det jo pt. men hva kursen havner på etter emisjon vet ingen enda. Men blir sjokkert om kursen er under de 10 ørene tror jeg nok ikke.

1 Like

Bare husk på at utvanningen ikke er ferdig etter at det snart kommer opptil 2,5 milliarder nye aksjer. Det blir i tillegg opptil 1,25 milliarder nye aksjer med opsjonene fordelt på to uker etter Q3 og i begynnelsen av april neste år. Totalt er vi da oppe i 3,75 milliarder nye aksjer. Fra før var det 88 millioner aksjer. Dette er repetisjon, men muligens trenger noen å høre det på nytt.

3 Likes

Når de nye aksjene er tilgjengelig vil en del av garantistene selge umiddelbart. Noen av de er definitivt ikke langsiktige og gjør dette kun for å tjene penger. De vil tjene så lenge kursen er over 8.8 øre. De får 12% rabatt. Jeg antar at kursen vil falle ned mot (og under) 9 øre.

3 Likes

Anbefaler å tenke logisk ja. Hva som skjer i BergenBio aksjen nå i mellomtiden er snakk om ca. 100 personer som sitter og kaster den mellom hverandre fram og tilbake. Er bare gambling mellom likesinnede med pervers risikosans. Enden på vise blir 100% garantert lavere kurs enn dagens, når de nye aksjene slås sammen med aksjen. Det vises klart og tydelig av kursen på rettene. Så ikke se på kursene når du skal bestemme deg. De er fiktivt høye nå.

1 Like

.slettet

Hvor mange aksjer får garantistene hvis emisjonen blir overtegnet?