Du må legge inn bestilling for å bruke rettene ja, skjer ikke automatisk.
Som Aristo78 sier, du må legge inn bestilling for at rettene skal bli til aksjer via vps.no. Hvis det ikke gjøres blir de bare borte, og noen andre som har overtegnet seg vil få kjøpe de aksjene i stedet.
Fordi jeg allerede er solid i minus fulltegner jeg meg og blir med skuta ned eller til himmels
Når eksisterende aksjonærer er nullet og verdiene deres i prakis er borte, er skuta allerede gått ned slik jeg ser det. Så starter man på nytt …
Innsiderapporten 5. juni 2023: Nesten ni av ti innsidehandler er kjøp - Norge - Investtech
BerGenBio har stadig skuffet aksjonærene, og kursen er kraftig ned de siste par årene. Etter varsel om emisjon på 250 millioner kroner, medførende sterk utvanning av dagens aksjonærer, har en innsider solgt seg nesten helt ut. Det er styremedlem Sveinung Hole, gjennom Sarsia Seed AS og Sarsia Development AS, som har solgt 95 prosent av aksjene sine for en snau million kroner. Det gjenstår å se om han vil tegne i emisjonen, men salget gir i hvert fall et signal om at han anser det som lurt å selge aksjen, som i skrivende stund prises over tre ganger høyere enn hva man kan kjøpe de samme aksjene til i emisjonen.
Hva skjer når man shorter dagens aksjer og ikke får innløst denne før de nye aksjene kommer?
Det er mulig å låne aksjer for en forhåndsdefinert periode, selv om det ikke er vanlig. Men må vel nesten tro de har gjort det her, ellers risikerer de jo å måtte stenge posisjonen i løpet av en handelsdag, og da forsvinner fort vekk hele gevinsten deres.
Jeg har for øvrig sett renter på 30 - 40 % for lån av aksjer, så helt meningsløst er det ikke økonomisk å låne ut aksjer selv om du ser verdien av aksjen presses ned mens du låner ut aksjene dine.
Men om man ser på listene, så virker de 3,5 millioner aksjene å være lånt ut av tynne luften.
Vet du @Boms, om det er en måte å bruke derivater som utløser rapporteringsplikt til SSR?
sier ikke at dette er en match, bare at det er noen store transaksjoner som sannsynliggjør forberedelsene/innlånet av aksjer
Tror “Meieriet” MP Pensjonsfond har lånt ut en del, men det dekker ikke 3,5 mill . Er det noen som har tilgang til aksjonærlister for BGBIT?
Har ikke satt meg inn i detaljene rundt rapporteringsplikt inn til short salgregisteret, så det vet jeg ikke nok om.
@Sjakk MP Pensjon er kjent for å låne ut aksjer i mindre selskaper og også være aktiv med OTC forwards- og opsjonsavtaler, så det virker som en plausibel kilde til de utlånte aksjene.
Lars Brandeggen ✰ @larsbrandeggen 10:02
Bingorettene omtrent verdiløse nå. Her skal det nok slites hardt med å få inn pengene.
Lars Brandeggen er en av Aksjesladder-skråle-gutta. Sitat fra Tradingchat: Xtrainvestor chat
Han har vel tidligere uttalt at han vurderer å tegne uten fortrinnsrett, så da er det jo greit å snakke aksjen ned.
Joda, men det han skriver stemmer nok. Det kan se ut som selskapet vil slite med å få inn alle pengene når interessen er så lav.
Og dersom t-rettene går til tilnærmet null, er det vel ikke så veldig positivt for dem som tegner. Jeg har selv lagt inn bestilling på tegning uten fortrinnsrett, og vil personlig være mer komfortabel om t-rettene holder seg over 1 øre. Jeg skal jo helst få dumpet aksjene igjen uten vesentlig tap.
Egentlig ønsker jeg ikke å få tildeling dersom t-rettene går tilnærmet i null, da er det for laber interesse og jeg frykter tap når jeg skal dumpe aksjene første handelsdag. Dersom det hadde blitt stor interesse, da hadde jeg ønsket å få tildeling, men da ville jeg jo ikke fått tildeling. Ikke lett dette.
Det beste for meg slik jeg ser det, er at det hadde vært akkurat passe laber interesse, verken for mye eller liten interesse. Jeg ser meg ikke tjent med at -t-rettene faller så mye som de har gjort.
Når kassen var helt tom, og kursen var gruset i påvente av offentligjøring av finansiering var kursen rundt 5 kr, noe som priset selskapet til rundt 450 mill. Etter emisjonen vil det tilsvare en kurs 16-17 øre (hvis jeg tar med warrants) i tillegg så vil de ha ca 200 mill mer cash på bok. Så jeg tror denne emisjonen blir fulltegnet.
Dersom emisjonen blir fulltegnet, skal det i tillegg spises av garantistenes beløp, før man kommer så langt at ikke alle som ønsker aksjer får tildeling. For Mohn sitt vedkommende, som er største garantist, så blir det slik jeg forstår det, at endel av beløpet han har garantert for blir et lån til selskapet for å unngå at han kommer over 33,3 prosent eierskap som medfører tilbudsplikt. Når det er sagt, er jeg ikke så sikker på at emisjonen blir fulltegnet. Olin har kjørt selskapet i dass ved å gjøre eksisterende aksjonærer sine eindeler tilnærmet verdiløse. Jeg vil tro at endel ikke glemmer det så fort, det gjør i hvert fall ikke jeg.
Hadde de hatt en klar vei i bunn til å tjene mye penger, så ville det kanskje vært tilfellet. Men problemet her er at man investerer for at selskapet skal drive litt til uten inntekt og så ha en ny emisjon.
Nå som markedet er såpass vanskelig mtp. funding, så er det ikke lett å få med seg folk på noe annet enn “Lett-tjente penger over natta” mentalitet. BergenBio som alle andre må gi merverdi til investorer for at noen skal sitte i aksjen deres. Mohn får det fra å bidra til forskning. Som dere nevner over er det kanskje ikke det letteste å få til her, å forklare aksjen som et langsiktig positivt business case. Jeg sliter i hvert fall veldig med å få det til å stemme. For meg ser det ut som man gir bort penger som skal bli brukt opp før noe produkt kan selges.
Før var det greit siden penger var billig, nesten gratis. Nå er penger dyrt, veldig dyrt, og da er det mer som kreves av selskapene som trenger regelmessig funding utenfra.
Er det siste dagen i dag man kan handle retter?
Er det enklere å spørre her enn å slå det opp i børsmeldingene? Siste dagen er i morgen, deretter er siste dag for å tegne 13. juni:
The subscription period commences on 30 May 2023 and expires on 13 June 2023 at 16:30 (CEST).
The Subscription Rights will be listed and tradable on Oslo Stock Exchange from 30 May 2023 to 16:30 hours (CEST) on 7 June 2023 under the ticker code “BGBIT”.