Har dere som var med i emisjonen sjekket VPS nå? Tipper de er synlige der nå.
Vi som har tegnet med bruk av tegningsretter har fått opplyst at det er 100 % tildeling (det har man jo krav på også) så da må det være OK å selge i dag.
På samme måte som det er OK å selge aksjer du kjøpte i går og som ikke kommer inn på VPS kontoen din før i morgen. Men for all del sjekk videre.
EDIT: @polygon de er ikke synlige enda.
Ok. Men det er vel som du sier uanset fullt lovlig å selge nå som aksjekapitalen er registrert. Det var det som ikke var tilfellet i flyr-aksjen for litt siden.
De er ikke synlig i VPS hos meg, og da selvfølgelig heller ikke hos Nordnet. Jeg ville jo tro det ikke var lovlig å selge aksjer før man har fått dem tildelt?
Beklager Boms, da har du ikke fulgt så veldig mye med, ta og les deg opp .-)
Edit: Latterlig opplegg hvis det tillates å selge aksjer man ikke har på konto, kun fordi at de er registrert i Brønnøysund, og heller ingen børsmelding.
Fra Dommen til Boms:
Slik Finanstilsynet vurderer det, må “eier”-begrepet tolkes ut fra bestemmelsens formål.
Vurderingstema i forbindelse med ny-utstedelser vil være at aksjene “finnes”, dvs. at registeringen i
Foretaksregisteret har skjedd, og at det gir tilstrekkelig sikkerhet for at aksjene kan disponeres på en
slik måte at rettidig levering kan skje etter salg.
Det kan tenkes ulike omstendigheter som tilsier at investor blir “eier” av aksjene på et senere tidspunkt
enn registreringstidspunktet, for eksempel ved etterfølgende godkjenning av emisjonsprospekt.
Finanstilsynet kan ikke se at det foreligger noen slike omstendigheter i denne saken
De solgte før aksjekapitalen var meldt registrert - det var hva de ble straffet for der.
Dere som har lest prospektet. Dekker 250m nok hele fase 1/2b STK11 studien?
Mest sannsynlig ikke hele. Men med warrants som vil bringe inn 125 mill så skal de vel være dekket. Iht artikkel har de også kuttet årsverk. Negativt er den høye dollarkursen.
Avlesningen av STK11 studien (i 2025?) er vel hovedtrigger i aksjen nå. Håper derfor pengene strekker til å fullføre hele studien inklusive en grei buffer. Å kutte kostnader er på tide.
Ny børsmelding:
The Offer Shares and the Warrants are expected to be delivered to investors on 23 June 2023, however trading in the Offer Shares on Oslo Børs with ordinary T+2 settlement may accordingly commence now.
For et opplegg. Ingen har fått aksjer, men alle er velkommen til å selge allerede i dag. Da lærte jeg noe nytt.
Edit: Det er neppe mange som er i stand til å selge aksjene før de er levert, ref T+2 settlement. Lurer på om dette er noe som meglerene tilbyr sine største kunder? Det er i hvert fall ikke noe folk flest har tilgang til å gjøre.
Regner med at handelen stanses ut dagen for å sikre at ikke noe humbug skjer.
Selskapet burde kuttet i kostnadene for lenge siden. De gjennomførte en rightsizing for en tid tilbake uten at jeg har registrert at det medførte en vesentlig endring. Ledelsen i selskapet har vel en årslønn på ca 20 mill.
Det hadde vært mest fair og pause aksjen frem til i morgen, min megler er også depotholder og kan ikke selge før akjsen er på konto, hadde jeg hatt en handelsavtale hos en annen megler typ Pareto, ABG osv, så hadde jeg fint kunne solgt. Så da vet man det til en annen gang. Uansett kurs under emisjonskurs er lite interessant i ett lengre perspektiv, så blir og holde til stormfloden har gitt seg.
Så godt som alle som handler gjennom vanlige (gammeldagse, om du vil) meglerhus handler t+2 og meglerhuset vil betale/legge ut for aksjene om kunden ikke betaler i tide. Helt vanlig og ikke noe nytt eller mystisk. Her er jo betalingen skjedd for flere dager siden så det er strengt tatt feil å bruke T+2 begrepet på de nye aksjene.
At nettmeglere ikke gjør dette mulig for kundene må man ta opp med nettmegleren, så vil de kanskje endre på det en dag.
Men at dette er dårlig håndtert kommunikasjonsmessig er det ikke noe tvil om.
Fikk laserfokus da, det er jo fint
Selskapet og meglere burde legge opp til at det ikke blir noen fordel for noen. Men nå lærte jeg mye i dag, og er verken sur eller frustrert, bare overrasket. Det er alltid muligheter. Jeg kan ikke selge i dag, så da kjøper jeg i stedet.
Fra Q1 rapporten:
Focused organizational structure aligned with strategy
Post quarter the Company has taken measures to further reduce its operational costs including
a significant reduction in workforce and total compensation to the executive management and
the board of directors. These prudent actions will reduce total operating expenses by at least
30% compared to historic operational expenses when fully implemented.
Olin sa vel at de ganske kjapt skulle under 50 mill i burnrate i kvartalet, men er helt enig i at kostnadskuttene ikke har vært synlige så langt, så det er ikke særlig tillitsvekkende.
Joa, jeg er med på det som er kommunisert i Q1, men tenkte hva som virkelig ble gjort sånn når Olin kom inn og for 12 måneder siden når de fikk laserfokus.
Dette er jo et selskap som pdd ikke har klart å øke shareholder value til tross for å ha ha brukt en haug meg penger på legemiddelutvikling. Svakt av ledelsen, styret og hovedaksjonærer.
Ikke umulig med en BP avtale før, hvis kommende resultater er gode…