Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio - Småprat (BGBIO)

Jeg må nesten le litt av Olin når han listet opp en lengre liste mulige konkurrenter på webcast i kvartalsrapporeten. Jeg er overbevist om at de ikke har letet opp dem selv. Grunnen til at de har en fin liste med mulige konkurrenter, er fordi jeg ga dem denne listen når jeg stilte spørsmål på webcast han avholdt i forbindelse med emisjonen. Det er den jeg har lagt ut på Vimeo tidligere: 02.06.2023_11.02.08_REC on Vimeo - personen fra Arctic som videreformidlet spørsmålet mitt, leste kjapt opp endel av dem jeg jeg hadde i spørsmålet og sa at han kunne videreformidle dem skriftlig til Olin i etterkant. BGBIO burde betalt meg for å gi dem en så fin oversikt over mulige konkrurenter. Nok fra meg nå. I don’t give a shit. Lei av selskapet.

3 Likes

Er BEM ikke eksperimentel og har man fastsatt dosen i fase 1/2 studien STK11+ NSCLC studien?
Funker Tango i STK11 så er det god grunn til å tro at de går bredt.

2 Likes

Nigel McCracken slutter nå i BerGenBio, og selskapet mister dermed sin svært dyktige COO (Chief Operating Officer). Saken er fra i går, 1. september:

Virax Biolabs Group Limited (Nasdaq: VRAX) announced today the appointment of Dr. Nigel McCracken as the Company’s Chief Operating Officer (“COO”).

As COO, Dr. McCracken will lead Virax’s research and clinical teams as well as the execution of the Company’s go-to-market strategy for ViraxImmune™. Prior to joining Virax, Dr. McCracken was the Chief Scientific Officer at OTC traded BerGenBio AsA where he drove the plan for BerGenBio AsA’s companion diagnostics and assay development.

På selskapets presentasjoner jeg har sett på opp igjennom åra, er det alltid Nigel McCracken sine bidrag under presentasjonene og i svar på QA, som jeg har satt mest pris på. Jeg har alltid likt fyren, da han klarer å svare tydelig og forståelig på spørsmål uten noen utenomsnakk.

Jeg synes det er rart at selskapet ikke har sendt ut melding om at deres COO har sluttet eller skal slutte snart.

Edit: Det ser for meg ut som han går på dagen: Form 6-K Virax Biolabs Group Ltd For: Sep 01

On the same date, the Board appointed Dr. Nigel McCracken as the COO, effective immediately.

Jeg har også nylig postet at selskapet mister Gro Gausdal (Director of Research and Bergen site Leader): BergenBio - Småprat (BGBIO) - #7667 av nojoy - hvor mange flere sentrale personer vil selskapet miste? Tåler selskapet å miste disse dyktige nøkkelpersonene? Min mening er at nå mister personer som er for verdifulle, mens personer som de fint kunne byttet ut uten at det hadde vært noe tap, som for eksempel Rune Skeie (CFO), sannsynligvis blir sittende i stillingen til skuta går ned.

2 Likes

Hverken Mc Cracken eller Gausdal deltok vel i emisjonen. Det gjorde vel ikke Skeie heller. Etter det jeg fikk med meg var det vel kun olin, Hole og Tullgren. Var kun Hole, gjennom Sarsia, som deltok med betydelige summer. Kom ikke børsmeldinger på at andre deltok. Og ingen innsidekjøp i selskapet på flere år.
De andre har opsjoner fra tidligere, men de anses som verdiløse pga krakket i aksjekursen.
Begynner ledelsen å miste troen?

2 Likes

Gro Gausdal deltok ikke i emisjonen.

Nigel McCracken deltok med lommerusk (28510 kr). Han har totalt 285108 aksjer og 142554 tegningsretter.

Rune Skeie deltok med lommerusk (25919 kr). Han har totalt 259190 aksjer og 129595 tegningsretter.

Ingen av dem hadde noen aksjer fra før. Forventer at Nigel McCracken selger det han har nå som han har sagt opp.

Merkelig nok står det i børsmeldingen at Nigel McCracken var CSO (chief security officer), jeg lurer på om de har stokket om på det, og at det er James Barnes som er CSO? Bare rot.

https://newsweb.oslobors.no/message/593289

Edit: I tillegg mener jeg å huske at alle ansatte som deltok i emisjonen, ble inkludert som garantister, og de får dermed ca. 12 prosent i honorar. Så da må den prosenten trekkes fra beløpene ovenfor. Virkelig ikke annet enn lommerusk.

1 Like

Hvis dere leser Q2-23 rapporten så kan dere se at Nigel, Rune, Martin og James deltok i emisjonen.

Forøvrig så er det James Barnes som er COO, mens Nigel er/var CSO. Selskapet har jo lenge varslet nedskjæringer for å kutte kostnader.

Jeg sliter med å forestille meg at så sentrale personer som dette skal være aktuelt å inkludere i en nedbemmaning. Spesielt Nigel McCracken har vært en veldig viktig og sentral person i BerGenBio i mange år, men det har Gro Gausdal også vært. De har begge vært påskrevet som forfattere av mange av selskapets forskingsartikler som er publisert opp igjenom åra. Dersom det er tilfellet, så er det et stort feilgrep av Olin å kaste ut så viktige/verdifulle personer. Da får han jo prøve å gjøre jobben deres selv. Det har han ikke kompetanse til.

Det spekuleres på “skyhøyt” nivå her nå…

Det står også i rapporten at man vil fortsette å bruke McCracken på innleiebasis.

Selskapet er tydeligere og tydeligere på partnerskapsmodellen og kvitter seg med de man i en slik fase ikke har behov for. Gode kostnadskutt inn i neste fase og hvis man har ferdigstilt Bemcentinib og er klar for salg av selskapet/utlisensieringsstrategi -->da tar man noen valg som for enkeltpersoner slår uheldig ut.

Det å hevde at selskapet ikke klarer seg når en medarbeider slutter er å ta det litt langt. Det ligger mange uerstattelige på kirkegården, og det at selskapet nå kommer ned på under 40’’ i burn i kvartalet er kun et sunnhetstegn der selskapet står nå. De har slitt med etterdønningene etter stormannsgalskapen til Godfrey lenge.

2 Likes

Jeg spekulerer ikke, jeg har kun skrevet hvordan jeg oppfatter og ser på oppsigelsene av/til de to nevnte nøkkelpersonene i selskapet.

Jeg har ikke finlest alle tilhørende dokumentene, så fint om du kan oppgi hvilket dokument samt et sitat fra dokumentet som viser at de skal fortsette å bruke han på innleiebasis. Jeg er selv alltid nøye med å oppgi dokumentasjon, fint om du gjør det samme.

Fra side 7 i rapporten.

Focused organizational structure aligned
with strategy
The Company has taken measures to further
reduce its operational costs including a
significant reduction in workforce and total
compensation to the executive management
and the board of directors. This includes a
transition of the CSO to a part-time
consultancy position. These prudent actions
will reduce total operating expenses by at
least 30% compared to historic operational
expenses when fully implemented.

3 Likes

Jeg følger opp ditt innlegg om studien med Tremelimumab i kombo med Durvalumab, fordi jeg hadde litt ledig tid og søkte litt på Clicinaltrials gov og fant dette som ser ut til å være et oppfølgende/ettefølgende studie til kombo med Tremelimumab og Durvalumab som du postet ovenfor i november 2022:

Dette er et helt nypostet studie på Clinicaltrials gov, postet første gang 23. august 2023. Det er første linje NSCLC og blant flere andre med mutasjonene STK11 og KEAP1. Dette er fase IIIb-studie:

Lenke klassisk hjemmeside (som jeg foretrekker) A Study to Investigate the Efficacy of Durvalumab Plus Tremelimumab in Combination With Chemotherapy Compared With Pembrolizumab in Combination With Chemotherapy in Metastatic Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC) Patients - Full Text View - ClinicalTrials.gov

Lenke moderne hjemmeside: https://clinicaltrials.gov/study/NCT06008093

Official Title: A Phase IIIb, Randomized, Multicenter, Open-label Study to Assess the Efficacy of Durvalumab Plus Tremelimumab Versus Pembrolizumab in Combination With Platinum-Based Chemotherapy for First-Line Treatment in Metastatic Non-Small Cell Lung Cancer Patients With Non-Squamous Histology Who Have Mutations and/or Co-mutations in STK11, KEAP1, or KRAS (TRITON).

Fra “Inclusion Criteria”:

Participants must have tumors with STK11 or KEAP1 or KRAS mutations. Co-mutations are also allowed.

Jeg har ikke sett veldig nøye på studien og ikke letet etter ytterlig info utover det som er ovenfor, og er spent på om noen her har innsikt å dele rundt dette og potensiell påvirkning det kan ha, eller ikke ha, for BerGenBio sin satsing? Kan resultatet av denne studien endre SoC? Jeg mener, BerGenBio har jo allerede endt opp med å legge ned AML-studien som de kjørte i mange mange år, fordi SoC ble endret. Det er temmelig utrolig dersom det samme kan gjenta seg på STK11-studien i fremtiden.

2 Likes

https://www.glassdoor.com/Reviews/BerGenBio-Reviews-E5711832.htm

DNB kommer sikkert å revurdere kompetansenivået på sin biotekanalytikkere! Er det samme person som skrev om BGB?

«BIOTEK-KOLLAPS: På torsdag initierte DNB dekning av svenske Synact Pharma med kjøpsanbefaling og kursmål SEK 170. Kursen var da analysen ble sluppet på SEK 96 og kursen smalt etter analysen opp 22% til SEK 117. Men så kom resultater fra studie i går og dermed kollapset kursen med et fall på 87% ! Kurs SEK 16,3 i skrivende stund og DNB nedgraderte nå aksjen til hold med kursmål SEK 15…»

2 Likes

Samme med HC Wainwright i august i år. Anbefalte buy på Galecto i DK/nasdaq med kurs 1800% over daværende (1. aug). To uker etter kræsjet aksjen og total meltdown. Er riktignok vanskelig å treffe og ting er binært, men ikke alle som har slikt som fulltidsjobb

2 Likes

WHO anslår at hundretusenvis av mennesker for tiden er innlagt på sykehus med corona.
På tide for eusolidact å kjøre igang igjen BB sin studie?

1 Like

Fordi jeg er for gjerrig til å betale for tilgang til aksjonærlistene, har jeg brukt BerGenBio sin hjemmeside for å se nærmere på to av topp tyve aksjonærene sine bevegelser siden emisjonsaksjene ble synlig på listene 21. juni: Largest shareholders - BerGenBio

Privatpersonen Otto Rongevær var ikke synlig på listene før emisjonen, og han deltok heller ikke i emisjonen. I etterkant, 27. juli dukket han opp med 41 millioner aksjer (40,997,364) og økte deretter 1. august til 53,4 millioner aksjer (53,478,452). Han har siden den gang nettosolgt 5,2 millioner aksjer (5279393) og har per i dag 48,2 millioner aksjer (48,199,059).

MP Pensjon PK ser for meg ikke ut til å ha hatt noen aksjer før emisjonen, men dukket opp på listene 21. juni med 59,6 millioner aksjer (59,693,267). 4. juli økte de til 71,6 millioner aksjer 71,693,267, og siden den gang har MP Pensjon PK nettosolgt 9,3 millioner aksjer (9373608), og har per i dag 62,3 millioner aksjer (62,319,659).

Så er det jo DNB bank ASA som de fleste nok har lagt merke til. Den kontoen består sikkert av flere aksjonærer. Kontoen deres hadde 21. juni 238,5 millioner aksjer (238,584,287), og har siden den gang nettosolgt 182,8 millioner aksjer (182829509). Per i dag har DNB bank ASA-kontoen 55,7 millioner aksjer (55,754,778).

Det jeg er mest spent på fremover, er hvorvidt Otto Rongevær og MP Pensjon PK kommer til å fortsette å selge eller ikke. Jeg antar at Otto Rongevær var hovedårsaken til den første kraftige kursstigningen etter emisjonen, og dersom han skal selge alt på samme måte som han kjøpte aksjene, blir det stygt.

Til slutt legger jeg merke til at følgende var synlig blant topp tyve aksjonærer før emisjonsaksjene ble tilgjengelig, men ikke lenger er å finne blant topp tyve aksjonærer:

AVANZA BANK AB
KONVEGENS INVEST AS
MACQUARIE BANK LTD-LONDON BRANCH

(Merk når jeg skriver nettosolgt, så kan jeg ikke vite om noe av dette er utlån til shortere.)

Selv om jeg ikke har noen tillitt til selskapet lenger, klarer jeg ikke å holde meg unna og kjøpte i dag tilbake litt av aksjene jeg tidligere hadde. Jeg nevner dette slik at dere vet hvor dere har meg når jeg eventuelt poster negative eller positive saker. Akkurat nå er jeg i mellomland fordi jeg kun har økt litt. Jeg vet ikke hva som er galt med meg, men noe alvorlig må det kanskje være - dersom kursen faller ytterlig, er det store sjanser for at jeg kjøper mer tilbake.

(Edit: Har redigert endel i avsnittet om Otto Rongevær. Hadde noen feil tall innledningsvis, og deretter også lagt til flere detaljer. Jeg er ferdig med å redigere nå.)

6 Likes

Jeg fant denne saken fra 6. september relevant fordi target blant flere andre er AXL, og at “AXL were undetectable” kun fem dager etter behandling, samt at i “the next step” så listes studier på lungekreft opp blant flere andre krefttyper. Jeg uthever det relevante til AXL og lungekreft med fet skrift nedover:

The targets included the genes MET, CD44, and AXL, which are known to drive cancer proliferation and resistance to other cancer therapies.

At 5 days after treatment with a single 1.5 nmol dose of the folate-conjugated, fully modified miR-34a the researchers found that several of the miR-34a target genes were down regulated. Both MET and AXL were undetectable in all three tumors assessed, while CD44 levels were significantly reduced, which the authors say confirms “the ability of FM-miR-34a to effectively silence its biological targets in vivo.”

The say that their results “have the ability to revitalize miR-34a as an anti-cancer agent, providing a strong rationale for clinical testing.”

Following the study, Kasinski disclosed the innovation to the Purdue Innovates Office of Technology Commercialization, which has now filed a patent application on the intellectual property.

The next steps will be to carry out more extensive efficacy, toxicity, and pharmacologic studies and test the folate-conjugated miR-34a in additional model systems, including those for other tumors that overexpress the folate receptor, such as lung, colon, and ovarian cancers.

“I am optimistic that we should have the resources and the experiments completed within 12 to 18 months,” notes Kasinski. At that point they could submit an Investigational New Drug (IND) application, with clinical trials to follow, pending IND approval.

Det er klart at dette er i et veldig tidlig forløp, men det viser at det skjer mye spennende hele tiden, og at verden ikke står stille og venter på at gamle AXL-hemmere, som bemcentinib fra år 2008 skal komme seg videre.

(Åpenhet: Jeg solgte aksjene mine på fredag. Hovedsaklig fordi jeg ønsker lavere inngang for å være komfortabel med å risikere å bli bagholder. Jeg har dog ingen formening om kursretning videre på kort sikt.)

Edit: Saken ovenfor er de siste dagene også publisert i svært mange tabloide nettaviser med oppblåste overskrifter. Kilden til saken er denne artikkelen i Nature fra 5. september: https://www.nature.com/articles/s41388-023-02801-8

2 Likes

Jeg tenker at miR-34a behandling kan være relevant for alle kreftformer som mangler funksjonell p53. p53 oppregulerer miR-34a, så når p53 er mutert eller mistet på annet vis blir det mindre miR-34a.

2 Likes

BERGEN, Norway, September 11, 2023 – BerGenBio ASA (OSE: BGBIO), a clinical-stage biopharmaceutical company developing novel, selective AXL kinase inhibitors for Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC), announced today that the Company will participate in the H.C. Wainwright 25th Annual Global Investment Conference held in New York City, September 11-13, 2023.

Chief Executive Officer Martin Olin will provide an update on BerGenBio including a review of clinical data substantiating the role of selective AXL inhibition with its lead molecule bemcentinib in cancer and describing on-going activities in the treatment of first line metastatic NSCLC patients with STK11 mutations – a known prognostic factor in poorer response to current standard of care therapies.

The presentation used in the webcast will be uploaded to the investor section of the Company’s website www.bergenbio.com/investors/presentations at time of presentation, September 11, 7.00am ET (13:00 CEST).

2 Likes