Personlig har jeg aldri forstått behovet for å sammenligne ulike selskaper og assets. Selv om de er i samme sektor. Det viktigste de har til felles er at data bestemmer til slutt.
I utgangspunktet hadde jeg ingen interesse for biotek, utover alle fordommer man får dersom man følger den norske sektoren med et halvt øye, før jeg investerte i Ultimovacs. En investering begrunnet i at et sett kriterier (finansiering, eierstruktur, fulgt guiding mv.) var oppfylt, og et medisinsk rasjonale som er (relativt) enkelt å forstå.
At man eier selskaper som ikke leverer på guidet selskapsutvikling og/eller er finansiert, er uansett ikke akseptabelt fra mitt ståsted. Og selv i denne sektoren, på toppen av et par annus horribilis for all vekst, så ser man at de som tross alt klarer å levere også blir belønnet kursmessig.
Og når det kommer til datarisiko, så bør man investere i alt annet enn biotek hvis man ikke er grunnleggende innforstått med at utfall langt på vei er binære. Denne typen risk-reward er ikke for alle.
For norsk sektor sin del, så får man håpe Ultimovacs spiser biologien til frokost, og ikke omvendt.