Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 2

Har tenkt litt på dette med at det litt billigere med spotpris på sommeren. Har ikke klart å finne det ut, men er det bindingstid på Norgespris? Hvis ikke (om man gidder), så kan man jo bare bytte gjennom året og ha norgespris i de dyreste månedene? Litt styr kanskje, men er egentlig veldig enkelt å bytte strømleverandør ved hjelp av apper som Slipper feks.

Det er ett års bindingstid med akkurat det som begrunnelse.

1 Like

Selv om det er billigere på sommeren så vil norgespris lønne seg for mesteparten i NO1 og NO2 iallefall.

Strømforbruket er såpass mye lavere midt på sommeren, at differansen mellom norgespris og spotpris vil være meget liten.

Må huske at nettleien kommer på toppen uansett.

Store differansen er på vinteren. Sjekket meg selv inne på elhub, og ville spart mellom 4000-5000 kr basert på forrige års forbruk.

Bor på Vestlandet.

3 Likes

Ja, for vestlandet og sør-norge bør dette være en nobrainer.

Det har også en verdi å slippe å forholde seg til strømprisen på daglig basis.

Selv er jeg ikke i tvil om at norgespris er riktig for oss. Det vil nok resultere i økt forbruk til en lavere pris.

3 Likes

Det er så tullete å høre noe mene at man vil sløse med strøm på Norgespris. Det vil jo alltid lønne seg å bruke minst mulig. 50 øre er jo fremdeles det vi ville betegnet som en høy pris for 5 år siden. Bare se på norlendingene med nærmest 5 øre i strømpris. De sparer faktisk også på strømmen.

Håper det tvinger seg frem gode fastpriser for bedrifter også så man jevner ut forskjellene.

10 Likes

Med nettavgift er man på krona pr kwt, så helt enig med deg.

Man vil med Norgespris sløse ved å ikke behøve å ta hensyn til når på døgnet det er lave priser.
Nå er det slik at man kan velge å f.eks lade elbilen når det er overproduksjon fordi det da er lave priser. Det hjelper strømmarkedet med å øke etterspørselen når det er høy produksjon, fordi man unngår i like stor grad å stoppe møller eller kjøre vannet utenom turbiner. På samme måte vil man kunne begrense forbruket når det er høy lav produksjon / høy pris i markedet.

Med APs Norgespris finnes det ingen insentiv for å justere forbruket etter etterspørselen.

FRPs forslag om markedspris opp til makspris på 50 øre (pluss mva) ville i så måte ha fungert bedre. Det ville gitt intesiver til forbruksstyring, og om ikke redusert etterspørselen så ville det iallefall økt tilbudet.

6 Likes

Nettleie er lavere på natta. Effekttopper gir deg høyere nettleie. Så jo, det gjør det.

Jeg har styrt forbruket mitt slik i flere år. Har aldri røket på effekttoppsmellen.
For øvrig ikke nødvendigvis natta det er høyere produksjon enn etterspørsel (vind sol)

Det aller meste av forbruket mitt er lite flyttbart*, men det mest effektkrevende, billading, kan jo like gjerne gjøres natt. Forskjellen i nettleie er ti øre. Effektleddet gir meg tre sjanser til å holde deg under 10kW. Havner nesten alltid i 10-15kW, umulig å time elbillading og varmepumpe som gjør at det ryker.

Med den gamle strømstøtten sjekket jeg timing på billading/priser hver dag. Det sluttet jeg med. Nå havner billadinga for det meste i rush-tiden på ettermiddagen. Norgespris fjerner siste rest av prissignal.

* Med akkumulatortank (varme) kan jeg egentlig flytte masse forbruk med smartere styring, men det er ingen incentiv til det nå.

Folk flest kommer ikke til å sløse med strøm (/mine bitcoin), men det er ingen grunn til å forbedre seg heller.

1 Like

Er jo ikke sløsing med strøm…

Folk snakker som om nå kommer folk til å fyre med dørene på vidt gap for nå er det fritt frem. Er det dummeste argumentet jeg har hørt.

På det verste satt folk å frøs hjemme for de var livredde for at strømregningen skulle knekke hele budsjettet deres.

Folk satt på vaskemaskiner og tørketrommler midt på natten for å unngå de dyreste toppene, stikk i strid all fornuft og hva som er blitt predikert fra brannvesen i alle år.
Eller man utsatt middagen til langt på kveld for å ikke få toppene.

Og for dem som har smartstyring på det ene og det andre. Man bruker jo ikke noe MINDRE strøm…

Jeg har styring på varmekabler og vvb. Og full oversikt på alt forbruk via home assistant. Jeg brukte jo ikke noe mindre strøm. Det ble bare flyttet til andre tider på døgnet. Og dette forbruket har jo alltid vært til stede. Er jo ikke noe nytt.

Det som ER NYTT er alle elbil-laderene som folk har fått hjemme. Som lett kan trekke 10kW+ alene…

Men alt dette betyr nada av en enkel ting!

Hvis kontinentet har overskudd av strøm, eller utenlandskablene er mettet, så stuper strømprisene. Uavhengig om når på døgnet man vil lade bil, lage mat, vaske klær osv.

Det alene burde få folk til å skjønne at dette såkalte “behovet” for å flytte våres forbruk ved hjelp av pris som insentiv er noe stort piss. Nettet internt i Norge klarer ikke på noe magisk vis å håndtere noe mer strøm fordi kablene er forsynt eller kontinentet har overskudd.

Og man kan jo se hvor de store oppgraderingene og pengen blir brukt i nettet vårt. Det er over Sognefjorden for å fjerne flaskehalsen, slik at dem nordover også skal få smake “europeiske priser”, eller terminaler på land for å pushe strøm offshore.

Blir heilt matt når folk snakker om at nå mister man insentivet for å spare strøm… Og man sitter å tror at ved å få alle husstandene i Norge til å lade bilene, vaske klær og lage mat samtidig, bare litt senere, skal være bedre for oss. Mesteparten av de store kraftintensive bedfriftene kjører 24/7, året rundt.

8 Likes

(Når jeg sier «folk flest» er det mest fordi det er garantert noen luringer som fyller kåken med bitcoinminere - uten at det er i en skala som påvirker noe som helst i markedet)

Hele poenget er at flytting av forbruk er svært verdifullt for samfunnet. Påstandene dine om nett og overføringskapasitet kan du gjerne dokumentere. I stedet for politikken «alt kan være gratis» kunne vi hatt en løsning som bevarte både prissignal og samme kjøpekraft i husstandene.

Edit: Dette er også en kritikk av det usosiale i politikken. 1. Rike får mer støtte enn fattige. 2. Jeg har god nok råd til at jeg kunne betalt markedspris og investert i solceller, sparetiltak, og smart styring. Men incentivene er ikke der.

2 Likes

Hadde folk fryst hjemme dersom prisen hadde vært 40øre? Eller hadde man da brukt MER strøm?:slight_smile:

Du innser at disse to setningene er direkte motsetninger av hverandre?

Hvis du tar to identiske grupper, og gir den ene gruppen fastpris på 40øre, så har denne gruppen det samme strømsparingsinsentivet hele året.

Den andre gruppen har et større strømsparingsinsentiv når prisen overgår 40 øre. Så enkelt er det. Og er prisen mye over 40øre, så vil naturligvis gruppen med spotpris bruke mindre strøm enn den med fastpris, alt annet likt.

Eller, så har de 3 barn, ikke mulighet til vedfyring og bare lar ovnene stå på? Middagen må lages når barna må ha mat. Vaskemaskin må settes på når man har tid. Jeg vil påstå de med høyere strømpris vil bruke noe mindre strøm, men mange prosentene er det ikke. Mitt eget strømforbruk har variert med været, ikke prisene.

2 Likes

Da er vi enige, noen prosent forskjell sannsynligvis, og strøm prises jo på marginen:)

Nå nevner du anekdoter, som på landsbasis ikke nødvendigvis er relevante når vi snakker om 5,5 millioner mennesker… Jeg generaliserer jo totalt, som er nødvendig når man skal sammenlikne på denne måten (etter min mening).

Hadde folk fryst hjemme dersom prisen hadde vært 40øre? Eller hadde man da brukt MER strøm?:slight_smile:

Du innser at disse to setningene er direkte motsetninger av hverandre?

Eh, nei. Den ene setningen har med at folk ikke kommer til å begynne å sløse med strømmen bare fordi man får en stabilitet i prisen. Den andre har med at man hadde enkelte grupper i norge som satt å frøs gjennom vinteren fordi man var livredde at strømregningen skulle knekke hele budsjettet deres.

Med logikken om at folk vil sløse når prisen er lav så skulle vi jo hatt en sløseri av en annen verden rundt sommermånedene. Men det har vi jo ikke. Samtlige kan jo se at forbruket går ned.

Av den enkle grunn at mye av det økte strømforbruket utover vinteren er til oppvarming.

Hvor jeg faktisk nevnte strømforbruk var her:

Jeg har styring på varmekabler og vvb. Og full oversikt på alt forbruk via home assistant. Jeg brukte jo ikke noe mindre strøm. Det ble bare flyttet til andre tider på døgnet. Og dette forbruket har jo alltid vært til stede. Er jo ikke noe nytt.

Det som ER NYTT er alle elbil-laderene som folk har fått hjemme. Som lett kan trekke 10kW+ alene…

Poenget mitt her er at har man strømstyring bruker man ikke noe mindre. Ta f.eks VVB. Vanligvis ligger den å holder en jevn temperatur. Hvis du lar den falle noen ekstra grader for å spare strøm en time eller to, så får man bare en større delta på faktisk temp. og ønsket temp. Energien som må puttes inn for å få opp tempen vil øke desto lavere man lar temperaturen falle. Ergo, energien man må tilføre VVB vil bli den samme over tid, så lenge forbruket forblir likt.

Samme med varmekabler i gulv osv. Så lenge man ligger å justerer opp og ned på temperatur, vil man til syvende og sist tilføre like mye energi, som om man bare holder den jevn.

Og det kommer til argumentet om at behovet for å flytte privatforbruk blir helt tullete, nettopp på bakgrunn av hvordan prisingen blir satt og hvordan man faktisk MAXER privat forbruk i enkelte tidslommer.

Du kan ikke få meg til å tro at ha en jevn temperatur på vvb, varmekabler, hus osv, hvor hver enkelt komponent fungerer helt uavhengig, vil gi større belastning en at man samler alt dette sammen med billading, middagslaging, klesvaks, dusjing osv. i noen få tidssoner i løpet av døgnet…

Før elbil-lading og disse såkalte prisinsentivene så var det svært få som trengte å tenke på om man bikket 10kW i timen…

Og til slutt var det bare å se på hvor man “oppgraderer” nettet.

Man sier man må gjøre dette for å unngå dyre oppgraderinger på strømnettet… Men det stopper dem ikke i å dundre på med milliardinvesteringer for å øke prissmitten fra utlandet.

Her er bilde av produksjon og forbruk her i landet. Blå er forbruk, det ligger å svinger mellom ca 12 og 14 MWh. En variasjon på ca 2MWh dag/natt. De to toppene helt i begynnelsen er lørdag og søndag. Ikke store forskjellen der og mot hverdager. Ergo, de store kraftkrevende aktørene kjører 24/7 året rundt.

Går man å ser på rundt den tiden folk er ferdig på jobb, er det nesten ikke utslag på forbruket. Det er noen små stigninger, enkelte dager er den flat, og noen ganger faktisk ned…

Rød er produksjon…

2 Likes

Kanskje det blir triveligere for minstepensjonister og andre med dårlig råd å kunne bruke bitte litt ekstra strøm når det er sprengkaldt, i stedet for å prøve å spare ekstra når strømprisen er høy, som tilfeldigvis er når det er sprengkaldt.

6 Likes

Hvis du tror en gruppe mennesker med lav strømpris bruker like mye strøm som en gruppe med høyere strømpris, så får vi være enige om å være uenige:)

Dette med et forbehold om høyere snittpris i spot enn Norgespris. Som ikke er garantert selvfølgelig.

1 Like

Ingen snakk om boligpriser her, kun strøm ?

1 Like

Jeg har jo aldri sagt det :joy:

Jeg sa at man begynner ikke å SLØSE med strømmen bare fordi man får forutsigbarhet på prisen…

Du argumenterer mot noe som aldri har blitt ytret.

Den gangen man faktisk SLØSTE, var under den første strømstøtteordningen, hvor man fikk støtte basert på snittet i systemt og ikke ditt eget. Dette var jo en gullkantet ordning for dem som hadde fastpris, da dem i prinsippet fikk betalt for å bruke strøm.

Jeg sløste med strømmen da ved å manipulere mitt eget forbruk. Jeg senket noen temperaturer på varmekabler, skjøv litt på oppvarming av varmtvann. Og når prisen sank maxet jeg forbruket mitt mer en nødvendig ved hjelp av noen ovner i garasjen :joy: Snittprisen min var jo mye lavere en systemet, men det påvirket jo ikke støtten :man_shrugging:

1 Like