45m2 i sentrum er gjerne for par uten barn, så flytter de til noe større når de skal få barn eller kort tid etter
Dette er nok spot on. Mange større utleieaktører spyr ut småleiligheter fordi de sliter med likviditet. Har jeg blitt fortalt av folk jeg kjenner i bransjen. Så markedet er svakt for disse mer eller mindre kortsiktig. Noe som er et dels nytt fenomen.
Spennende!
Det er jo i mange tiår vært et skikkelig trøkk på små leiligheter, og gjort inngangen til boligmarkedet i Oslo svært tøft.
På den positive siden så har stadig dyrere småleiligheter vært motoren i boligmarkedet.
Stadig dyrere, og relativt dyrere småleiligheter har gjort at man har kunnet bygget egenkapital i boligmarkedet, selv om man betaler svært lite i avdrag på opprinnelig lån.
Det har gitt en positiv feed back loop, hvor mange har hatt muligheten til å klatre i boligstigen; dvs oppgradere til større bolig, og noen ganger bolig nummer 2.
Kan det være at småleiligheter er proppen i et oppblåst boligmarked som går ut?
Et annet alternativ er at det alltid har vært vanskelig å komme inn på boligmarkedet, men at det vil fortone seg på en annen måte.
Før var det vanskelig å komme seg inn på markedet, nå blir det bare relativt vanskeligere å komme seg oppover på boligstigen.
Er det rimelig å anta at spotprisen blir pushet opp når Norgespris kommer på banen, siden de som har norgespris ikke trenger å være forsiktige lenger; ergo har man nesten ikke noe valg?
Tror vell mere at det blir en midlertidig effekt som holder prisingen nede frem til utleierne er ferdige med å selge.
Det er begrenset med nye kjøpere i segmentet 20-60 kvm og når det skal selges 5-10k utleieboliger så er det mye å velge i for kjøpere inntil de salgene er gjennomført. Det jeg personlig mistenker er at dette er en av grunnene til at nyboligsalget går dårlig fortsatt. Så en temmer midlertidig behovet for nye boliger til de som kan kjøpe nå, mens prisstigning holdes nede. Det bygges i tillegg lite fordi differansen mellom ny/brukt er stor.
Når nedsalget er ferdig vil det sikkert bli mer prisstigning , men de som leier i Oslo får nok kjenne på stadig mindre utvalg og mer konkurranse.
Det gjør de nok allerede når leiepriser i Oslo har steget mellom 30-40% siden 2021.
Strømforbruket privat er 30% av forbruket i Norge, rundt 25% av produksjonen. Det er ikke spesielt elastisk, så jeg tviler det vil bety så mye totalt. Noen dager vil det være større svingninger.
Ja, kanskje, men jeg tenker at når det er mangel, så øker trykket letter også. Men det er mulig at det ikke er nok likevel til å presse prisen.
Prisen blir satt basert på hva som skjer på kontinentet, ikke her hjemme.
Er bare å se på hva som har skjedd tidligere. Har bøttet ned her hjemme, og man skulle trodd man skulle få lave priser, neida, det blåser lite i Tyskland, eller det er lite strøm i England, ergo får vi høye priser.
Hver gang man skulle trodd at noe skulle slå positivt ut så har det alltid vært en eller annen utvendig faktor som har holdt prisene høye.
De eneste gangene det er lavt er når det produseres plenty av strøm på kontinentet.
Det stemmer mye av tiden, men ikke alltid. Det største unntaket er når elvekraften i Norge går for fullt. Da er ikke eksportkablene store nok til å unngå at prisen blir lav her hjemme.
Logg inn her så ser du beregning på hvor mye du sparer med “Norgespris”.
Beregnet utifra 2024 forbruket ditt.
Ble nesten 4k i året her i innsparing med norgespris. NO1
Sparer bare litt mer enn 3k her, tipper det er fordi strømforbruket mitt i sept-okt og mars-mai er svært lavt pga varmepumpe* som er veldig effektiv når det er noen plussgrader ute. Dvs at det bare er nov-feb hvor Norgesprisen blir billigere.
Ser at i 2023, så hadde jeg spart 7k og i 2022, så ser det ut til at jeg hadde spart 10-12k (har ikke historikk hele 2022)
*Bruker basically kun varmepumpe i den perioden + varmekabler på bad/kjøkken. Ingen annen oppvarming. Har varmepumpe i 1. etasje i en ende av stuen, den blåser varmluften mot kjøkkenet. Det er to dører ut av stuen som tar varmluften gjennom gangen og opp i 2. etasje. Må ha det litt varmt i stuen for at dette skal fungere optimalt, men det er ikke så ille.
Jeg betaler heller 200-300 ekstra i året for ikke å støtte ap-prosjektet. Om ap etterhvert skrur opp prisen på “Norgespris” blir jeg ikke overrasket.
Det handler vel ikke så mye om å spare eller støtte ap, men om å bli litt mindre svindlet av politikerne vi har.
Utrolig hvor lite strøm du forbruker
Passivhus? Ved? Kun kalde dusjer?
Står ikke elvekraftverk for bare noe sånt som 6-8% av totalproduksjon da?
For et par dager siden, så gikk vann for det lokale elvekraftverket delvis utenom strømlagingen fordi det kom så mye vann.
Sjekket strømprisene og jaggu, den var lavere
Mulig det er tilfeldig, men har mottatt to mailer i dag fra meglere som tipser meg om objekt som kan være interessante. Jeg har jo kjøpt, men det vet ikke de. Totalt på det siste året har jeg mottatt 3 sånne tips, og som sagt er to av de i dag. Virker kanskje som at det er mindre interesse og at de må endre litt strategi.
Nyere leilighet (2018) rundt 80m2 uten behov for varme etc. (naboer og balansert ventilasjon sørger for temperaturer mellom 22 og 23,5 hele året) samt på reise ca. 3mnd i året…