Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 2

Sviger solgte nettopp huset sitt. Andre visning. Ingen budkrig, gikk til takst.

1 Like

Det er flott. Skal de over til leilighet?
Selv planlegger jeg å bygge et hus med alle fasiliteter på et plan, for alderdommen.

Om jeg skal bygge i betong eller murstein, er det jeg grubler mest på

3 Likes

Murstein ett alternativ? Det er vel veldig sjeldent?
Trodde de fleste enten var betong eller treverk. Jeg vurderer å bygge selv, det huset jeg har nå er ikke ideelt for alltid selv om det er veldig nytt.

1 Like

Tenkte litt på det når jeg kjøpte, at huset hadde alt man trenger i 1. etasje. Kommer til å måtte betale noen for måking på et tidspunkt. Forhåpentligvis når jeg er 93. :stuck_out_tongue:

Sprekeste 90-åringen jeg kjenner bodde i en bygård i Oslo, 4. etasje nær 4 meter under taket. Får ikke mistet muskelmasse i beina når man må opp og ned de trappene hver dag. :wink:

De har kjøpt leilighet. Bakkeplan, gulvvarme, relativt nytt. Ingen andre budgivere der heller.

Summasumarum kom dem ut i ca 0 når alt er betalt og ferdig.

1 Like

Nice. Jeg ønsker å slippe så mye vedlikehold samt å få de termiske kvalitetene som tungt materiale innehar.

Murstein er nok det dyreste, så blir nok betong. Evt tre med forblending, alt etter budsjettrammen på det aktuelle tidspunktet.

I stedet for Norgespris kunne man bare ha en fast prosentvis rabatt på strøm i Norge (til selskaper og privat). Men med et så enkelt prinsipp ville man så klart risikert å ikke skape like mange arbeidsplasser i det offentlige.

2 Likes

Diskuterte dette akuratt på kontoret. Hvorfor kjøpe en avtale fra elhub og ikke bare la staten drifte et eget strømselskap med fastpris.

2 Likes

Det er tull og man blir straffet på nettleie om man bruker mye strøm i perioder hvor andre bruker mye strøm. Norgespris virker ikke inn på nettleien. Nettleien blir påvirket av når på døgnet man bruker strøm.

Nei, nettleien skiller bare på dag og natt.

Jeg har 31,20 øre/kWh dag og 19,20 øre/kWh natt.

1 Like

Jeg tenker på kapasitetsleddet

2 Likes

Blir usedvanlig interessant å følge strømprisen i vinter, og ikke minst hvordan det nordiske kraftmarkedet fungerer, for det brygger seg potensielt opp til en “perfect storm”.

Eller er det verre?, er Norgespris på strøm en giftig bonde?

En giftig bonde er i sjakken et tilfelle hvor man har en stiling hvor man tilsynelatende kan ta en bonde gratis, men så viser det seg at det er et set-up; motstanderen har tilforlatelig “oversett” at han kan mister bonden, men når du har tatt bonde så mister du en viktigere brikke noen trekk fremover, og kanskje dronningen også…

Jeg tror at Norgespris på strøm i vinter kan føre til at våre nordiske naboer blir så forbanna på nordmenn at når fornyelsen av Skagerrak 1 og 2 kommer opp så fremstår nordmenn som svært egostiske, og Arbeiderpartiet snur i saken om fornyelse (de er pt i mot) og “tar ansvar” for Nordisk samarbeid.

Første drypp på sure naboer, jeg ta Sverige først:

image

Ikke bare er vil man gi nabolandene veldig mye dyrere strøm i perioder, norsk industri vil også få en stri turn, fordi norske bolig og hytte-eiere skal få bruke strøm “for billig”.

Sverige får det fra begge sider, fordi Sverige eksporterer strøm til Baltikum også, og i vinter så kuttet Baltikum seg fra det russiske nettet, slik at baltisk balansekraft er LNG og svensk vannkraft.

Hvis man ser på de baltiske landene, Litauen først:

Litauen er sterkt avhengig av import, og satser på sol og vind. Mao, når det er tåke og vindstille så må Litauen importere vannkraft fra Sverige gasskraft fra Latvia. Retningen Litauen har tatt siste året bidrar bare til å gjøre priser enda mer volatile, fordi de har samme plan “som alle andre”:

Mao Baltikum er blitt enda mer avhengig av svensk vannkraft, og gass fra Latvia. Da er det interessant å se på hvordan Latvia ligger an på fylling av gass:

De ligger over 20% poeng bak fjoråret, og rekordlave gasslagre:

Så til Danmark.

Når det ikke blåser i Danmark om vinteren så er balansekraften norsk vannkraft, og egen gassproduksjon.

Da synes jeg det er veldig spesielt når danskene er veldig klar over at Norgespris vil presse opp prisen på vannkraft fra Norge ligger an på følgende måte i fylling av sine andre kilde for balansekraft:

Et solid stykke bak tidligere minimumsnivå.

I tillegg ligger Nederland og Tyskland langt bak fjoråret i fylling av gass, mer enn 20% poeng.

Om det er med vilje; en giftig bonde, eller bare er uflaks hvis prisene eksplodere i en periode hvor beslutningen om Skagerak 1 og 2 skal fornyes eller skrotes kan ingen si noe om.

Men jeg tenker at norske bolig og hytte-eiere kommer til å fremstå som veldig ego overfor våre naboer, og at resultatet ikke bare blir fornying, men også økt kapasitet i samme slengen.

Og ikke tro at det bare kommer til å garantere høye og europeiske priser i Sør-Norge, dvs prisen på strøm i NO1, NO2 og NO5, jeg vil regne med at NO3 også vil få helt andre priser:

Norske hus- og hytteeiere har all grunn til å håpe at Skagerrak 1 og 2 skrotes, men kynikeren i meg sier at det legges opp til et enormt press på nordmenn, som “bør skamme seg”.

2 Likes

Du vet grunnen til dette?

På en måte er det prisen på LNG som er for høy.

Men for Tysklands del så fører det til at Tysklands størst gasslager er nesten tomt:

Og tror ikke situasjonen er annerledes nå enn den var i juli:

ca 4 bcm er ca 45 TWh, og det er også en politisk beslutning

Sagt på en annen måte så er kanskje Tysklands lagre allerede “proppfulle”, fordi i praksis så er bare lagerkapasiteten senket med 45TWh, fra 241 TWh til 196 TWh, dvs at “nytt 100% nivå” er 81% av tidligere “full tank”. Siste uka har jo fyllingen flatet ut, og kan jo tyde på at Rehden i praksis er tatt ut av tellinga, og bare er der i teorien.

Det er også slik at at Rehden var tiltenkt en steady flow fra North Stream 2, og passer ikke så godt til LNG.

Rehden var også en brikke i oppbygging til krigen i Ukraina:

Greia nå er at Rehden ble bygget for sakte oppfylling fra NS2, og er tydeligvis ikke lønnsomt å fylle med LNG, med mindre det kommer politiske incentiver.

Tror de ble fjernet, og har tidligere skrevet om det, tar ikke det på stående fot.
Men det ar fordi man ikke kan lage spesialavtaler for Tyskland, i form av subsider og insentiver som er konkurransevridende ift til Tysklands naboer.

Edit, for å sette det i perspektiv så er Rehden større enn de polske gasslagrene, som forøvrig er det eneste landet i nord-Europa som har fylt godt

Poenget er uansett at det meste i Nord-Europa nå er mye mer anstrengt enn i fjor mtp potensilet strømprishopp i vinter, og at Norgespris faktisk kan bli en giftig bonde for norske hus- og hytteiere, samlet sett, og på sikt, pga av Skagerrak 1 og 2.

Eller en mer kynisk analogi, som Lenin formulerte, vi har blitt gitt et rep vi kan henge oss selv…

Men hvis man tar dette ned fra “den konspiratoriske tankeverden”, så er det uansett svært god sjanse for at Norgespris er veldig smart for enkeltindividene i vinter, norske hus- og hytteeiere som bruker mindre enn 5000 kWh i måneden.

Og på det politiske planet er mitt laserfokus på alt som skjer rundt fornyelsen/skroting av Skagerrak 1 og 2.

Jeg frykter at de blir fornyet, og i samme slengen får økt kapasitet som etterdønninger av “egosistiske nordmenn”.

Men vil juble høyt om norske politikere har baller og vett til å ikke fornye de.

Hovedgrunnen er at kravet til fylling et senket til 70% fra 90%

The German government has passed a decree to reduce the national start-of-November target to 70pc from the existing 90pc, the economy and climate ministry BMWK said today

Jeg antar de har gjort dette for å unngå svært forhøyede priser på gass pga økt etterspørsel i noen høstmåneder.

Hvis man ser på gassprisene, så er de relativt lave for å være der siste tre årene, på 32$

For Nederland er pris på LNG, og at infrastrukturen er bygget rundt Groningen som nå er tom.
Tenkte at det måtte være slik det hang sammen, og spurte Chat GPT om det var tilfelle:

image

Når det gjelder:

Så står ikke det i motsetning til

Og 70% av 241 TWh er jo 169 TWh, slik at om trekker ut Rehden på 45 TWh fra tidligere 100% nivå på 241 TWh, så er man på 196 TWh på 100% full slik at 169 TWh (“70%”) er jo i praksis 169/196 *100% = 86%, og ikke langt unna 90% fullt.

Poenget er at lavere lagre gjør at de kan tømmes fortere.

Husk at før så kunne lagrene romme 1/4 av Tysklands årlige forbruk, men de nå kan romme 1/5.

Når man vet at gassforbruket er mye høyere om vinteren enn sommeren , fordi andelen av fornybarkraft er høy vil lavere lagerkapasitet potensielt gi enda større prisvingninger gjennom året, og enda høyere priser om vinteren.

For norske strømkunder, norske hytte- og boligeiere, kan det bli hardt å ikke å ta Norgespris.

Det er gambling; hvis vi får en mild vinter så stemmer det, og å fylle lite for å få billigere gass når man fyller opp gjennom sommer og tidlig høst vil vise seg å være et riktig valg, men får man en kald vinter, tåke og lite vind så var det dumt, og kanskje veldig dumt.

Det er været i vinter som avgjør om det var smart eller ikke å sette ned kravet til fylling i Tyskland.

Og siden ingen vet hvordan været i vinter blir er det gambling.

Hvem bryr seg? Skal nordmenn straffes fordi andre land på kontinentet ikke har bygget ut egen kraftproduksjon og skal kjøpe billigere strøm hos oss? Hvorfor skal det gå ut over nordmenn? For én gang skyld så prioriterer regjeringen nordmenn først. Det er ikke én dag for tidlig.

5 Likes

Hvis resultatet er at Skagerak 1 og 2 likevel blir bygget, så vil jeg påstå at Norgespris er en giftig bonde, eller et rep vi henger oss selv i.

Tidligere i år så var det klart at kraftkablene til Danmark ikke skulle fornyes:

Og Norgespris kom som oppfølging:

Men…, hvorfor blir det da likevel jobbet med fornying av Skagerrak 1 og 2??

Og logikken i det hele er at Energiminister Terje Åsland kanskje ombestemmer seg, fordi “helhetvurdering” fra energidepartementet fort kan bli at de likevel skal fornyes

Jeg frykter at Arbeiderpartiet ombestemmer seg fordi forutsetningen forandrer seg, med årsak i noe velgerne selv har besluttet. Men vi får se om Norgespris er en giftig bonde eller ei.

3 Likes

Utlendingene kommer og tar strømmen vår enten vi har kabler eller ikke. Og med utbyggingstakten på kontinentet sammenlignet med Norge er det ikke utenkelig at balansen snur (strømmen går begge veier i dag også, til stor økonomisk gevinst for Norge). Industrien trygler i alle fall om mer kraft.

Konsensusen vi har i dag er at strømmen skal være for billig, vi skal ikke koble oss til utlandet, og vi skal ikke bygge ut nok ny kraft. Leve populismen.

5 Likes