Flott! Da er jeg oppdatert på boligmarkedet.
Kanskje det skulle vært skilt ut som en egen tråd; Strømmarkedet
Jeg hadde foretrukket en facebook-gruppe, med norsk flagg i profilbildet. “Vi som for en hver pris ikke vil selge strøm for en god pris” eller noe sånt.
Så du er overbevist om at det norske samfunnet totalt sett tjener på dyr strøm?
Det var vel en longshot å få penset dette over til fb. Dette har ingenting å si for mine investeringer. Det var hovedpoenget mitt. Om biotek-selskapene deres går over ende på grunn av strømprisene så er jo det synd. Vi slutter ikke å selge ojle til utlandet når oljeprisen er høy, men det er visst annerledes med strøm, ifølge Senterpartiet og biotek-folket.
Det er vel heller tungindustri som flyttes og da til land som f.eks. Kina.
Samtidig, det er vel andre problemer der: Industrien har fått nedslående beskjed: UD tror Norge havner utenfor EU-handelsmur
Så får de bygge boliger i fabrikklokalene langs Akerselva da. Og omregulere industritomter. Siden det er boligmarkedet vi diskuterer. Det er ikke nødvendigvis i tungindustrien at verdiskapingen er størst. Når det er sagt , veksten siste år i eurosonen var 1,8 % i august mot f eks 0,9 % i USA
Industrial production up by 0.3% in the euro area and by 0.2% in the EU - Euro indicators - Eurostat.
Adm dir i OBOS eiendomsmeglere mener at prisfallet er overraskende.
Fin oversikt over det europeiske boligmarkedet «by country»:
Er det noen av dere som har oversikt over skattereglene hvis man kjøper en leilighet til sine egne studentbarn. Må vi betale skatt hvis de betaler for å bo der? Blir det beregnet formuesskatt av 100 prosent? Blir dette regnet som en sekundærleilighet eller som en fritidsbolig?
Det blir sekundærbolig, dvs ingen lette i formueskatt.
Skatt på leieinntekter er 22% av overskudd, så dere kan vel sette leien til et nivå som bare dekker kostnadene vil jeg tro. Dvs null overskudd.
Det at unge nyutdannede sliter veldig med å få seg jobb nå må vel gå utover boligmarkedet ?
Spørs vel hva man har studert?
“Med forbehold om at lånetid økes til 50 år eller at man synes det er ok å eie noe sammen med familien Andersen, så tror jeg boligmarkedet skal ned en del de neste årene i reelle priser.”
Denne skrev jeg for en ukes tid siden, men hadde glemt å publisere
Nå kom nyheten fra den oransje mannen, og var en av de 2 mulighetene man har for å forsatt se en økning i boligprisene.
Fight fire with fire 
Jeg har bare 4 år og 3 måneder igjen som gjeldsslave på 10 millioners bolig 
Problemet med 50 års nedbetalingstid er at man på man på mange måter går fra å eie bolig til leie bolig.
En 100% lånefinansiert bolig eies i praksis av banken, selv om man definere som boligeier.
Jeg vil tenke at hvis man går av med pensjon og har 60% gjeldsgrad i boligen så er man delvis boligeier og delvis boligleier.
Stadig lengere nedbetalingstid og høyere boligpriser ift. lønn er en utvikling av retning færre som eier sin egen bolig.
Men du har skaffet deg en leiekontrakt som ikke indeksjusteres. Relativt unikt 
Like unikt som time share.
Alle må ta sine egne valg men jeg ville blitt deppa hvis boliglånet hadde 50 års løpetid og jeg ikke klarte å skape overskudd til å investere hver måned. Da ville jeg følt at jeg aldri kom ut av hamsterhjulet.
Derfor hadde jeg måttet bytte til billigere bolig.
Børsene stiger 10% pr år på lang sikt. Det gjør ikke boliger. Justert for skatter, avgifter, vedlikehold etc blir det trolig negativ avkastning.
Det er bare 2 muligheter - starte egen business eller investere i andres business (aksjer)
Kjører du like høy gearing på børs som folk flest gjør med bolig?