Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 2

Det er populært i Sverige at ha amorteringsfritt lån. Ikke alle har det, men mange. Som du sier, man leier i praksis av banken. Enda lustigere blir det med alle svensker som har store (amorteringsfrie) lån til sin bostadsrætt (motsvarer borettslag) og tror at de eier sin leilighet. Da de i praksis leier retten at bo i en viss leilighet av banken…

Med økende bopriser i Norge skulle jeg tro at lange nedbetalningstider blir mer vanlig her. Politiker og banker er ikke intressert i fallande priser og lange nedbetalningstider kan hjelpe at hålle prisene oppe. Dette uansett om det er bra før samfunnet som helhet. Det er selden av intresse før de som sitter på pengene og Makten.

1 Like

Nei, jeg girer ikke børs. Ser poenget ditt om å gire boligen (f.eks 20% EK). Likevel tror jeg langsiktig avkastning blir dårligere enn børs uten gearing med mindre man leier ut hybler i boligen.

Sånn er det mange som har. Alt går til bolig + lån på bil.
Selv har jeg slik ekonomi at jeg ikke har råd at kjøpe noen bolig i de delar av landet der det finns mulighet at få jobb. Harde bud, men det finns folk som har det enn værre.

3 Likes

Hvor skal du bo da?
Hvis du skal leie likt som du kjøper er det ikke gratis det heller…

Det er nettopp problemet. Å bo har blitt langt dyrere pga økte skatter. Det lønner seg ikke å bygge og det lønner seg ikke å leie ut, selv med økte leiepriser.

Heldigvis har jeg kommet meg ut av hamsterhjulet på den måten jeg beskrev, delvis fordi boliger var langt rimeligere i forhold til inntekt enn de er i dag. Byråkratiet er også strammere. Skattene er høyere. Samfunnet går etter min mening i helt feil retning. Det blir vanskeligere og vanskeligere å starte opp for seg selv med en god ide. De unge er enda mer fastlåste i hamsterhjulet enn jeg selv var. Derfor er jeg politisk for å avbyråkratisere og ha en mindre stat og lavere skatter enn i dag. Nå setter vi håndjern på alle de unge som kunne ha blitt den nye «Olav Thon eller Jon Fredriksen»
«Mindre forskjeller» betyr strammere håndjern - mindre frihet. Er det det vi vil?

4 Likes

Fra et samfunnsperspektiv er det bra med høye boligpriser, for det låser flest mulig av den produktive middelklassen inne i boliglån de ikke har mulighet til å betale ned i løpet av et arbeidsliv; det såkalte hamsterhjulet.
Når det nesten ikke fødes unger lenger bortsett fra i Afrika, og noen få land i Asia som Afghanistan og Pakistan, så er det svært viktig at folk ikke bare jobber det de har lyst til men 100% av maksimal kapasitet så lenge så mulig.

Man kan også holde boligprisene høye ved urbanisering, selv med færre fødsler og mindre innvandring.
Bare se på Sør-Korea. Ingen unger fødes befolkningen synker, men boligprisene i Seoul er høye.
Bygda derimot, forlates og husene blir verdiløse, og forklaringen er god, man kan ikke opprettholde infrastrukturen der færre og færre bor.
Vi kan holde boligprisene opp både ved høy innvandring (økt befolkning) og ved urbanisering (synkende befolkning). Hvis man fleksibelt klarer å holde på det sørger man for at den produktive delen av befolkningen holdes gang i størst mulig grad.

Jeg tror at vi klarer å holde boligprisene høye og boligmarkedet stramt, fordi det er i flertallets interesse, og flertallet blir stadig eldre.

4 Likes

Hvis du dropper å bo i en av norges største byer, så faller boligprisene drastisk. Her i byen får du 164m2 til 3,8m på “feil” side av byen. Det er 1:13 med tog inn til Oslo.

EDIT justert for estimert kost for TG3 :stuck_out_tongue:

Så skall man ju ta sig til togstasjonen der man bor + fra togstasjonen i Oslo til plassen der man jobber. Regne med 20 minuter på hvar av disse. Om det nå kommer noe tog, det er jo ikke sikkert.
Jeg har prøvd å pendle med tog tog. Gav ganske raskt opp det ettersom det var før upålitlig. Forsinkelser, instællda tog. Ståplats til Drammen på vei hjem etc. I bilen kunde man i hvert fall sitte og lyssna på musikk og sånn.
Det finns en grunn til at bostæder er dyre i Olso: Alternativen er helt enkelt før dårlige eller til stede alls. Og før den del typer av jobb så er det i princip Oslo som gjeller. 4 av 5 webutviklerjobb er i Oslo. Siden har du all statlig adminstrasjon + alt det før med sig av konsulteri mm.

Man kan kjøpe hus som går att bo i før 400k. Men da ligger det langt ut i djungeln med lang vei til nærmaste by der man kan få noe jobb.

2 Likes

Jeg tok med avstanden med tog for å illustrere at dette ikke er i gokk. Helt enig i at det ikke funker å pendle i lengden. Spesifikt ikke på denne strekningen for det er altfor mye buss for tog. Og det tar evigheter.

Er du softwareutvikler, så får du jobb i denne byen i hvert fall, trenger ikke pendle. Jeg må jo også si at jeg blir litt overrasket hvis man ikke kan ha hjemmekontor 3 dager i uka som webutvikler. Da er ikke nødvendigvis det et stort problem med pendling.

1 Like

Ja, men den største arbeidsgiveren er (var?) notorisk kjent for å betale veldig dårlig.
Hadde en kjenning som gikk fra 450 hos youknowwho til 1,4 i en statlig stilling innenfor programmering(?) i hovedstaden…
Dette er vel fort 6-7 år siden, ting kan jo ha endret seg med alt i europa da såklart.

3 Likes

Fra 2015 til 2022 økte boligprisene med 41,6 prosent, mens lønningene bare økte med 18,7 prosent i samme periode.

I tillegg har skatter og avgifter økt og byråkratiet blitt langt strammere. Før 2015 var det rimelig enkelt å utvikle en ide. I dag trenger man egen advokat for å navigere blant alle lover og forskrifter.

5 Likes

Det andre problemet er at folk ikke skjønner prosenter virker det som.

Det gjelder både boligpriser og lønninger.

Selv om stigningen hadde vært lik, så er det stor forskjell på 20% økning på en lønn på 500 000 og 20% på en bolig til 2 000 000.

Hjelper ikke at stigningen er lik prosentmessig, når det i kroner og ører er en forskjell på 4x…

Samme som når ledere med millionlønninger snakker om at dem ikke har fått mer i økning en resten av folket… i prosenter.

Forskjellen er bare at utgangspunktet er en lønn på 2 mil kontra 500-600 tusen.

6 Likes

Hvis stigning i lønninger hadde vært større enn stigning i boligpriser så hadde faktoren mellom boligpriser og lønn sunket.

Eh nei? Hvis alle andre faktorer er like, så vil utgiftene være like store som en andel av lønnen.

Det derimot er et problem. Spesielt når renten nå i 2025 er høyere enn i 2015. I tillegg må man ta opp større lån sett mot inntekt. Bo-utgiftene har mao økt kraftig siden 2015.

Btw, jeg setter spørsmålstegn ved at lønningene bare har økt med 18,7% siden 2015. Vet at samboeren min har hatt rundt 11% bare de to siste årene…

Iflg Lønnsutviklingen de siste 40 årene, så har lønnen økt med 37% fra 2015 til 2024. Typisk lønnsoppgjør for 2025 var 4-6%. Da får man ca samme lønnsøkning som boligprisøkning.

Det samme viser https://www.ssb.no/statbank/table/11419/tableViewLayout1/

1 Like

Som veldig mye i livet så er ting forskjellig på mikronivå og makronivå.

Utsagnet om at «samboeren min har 11% lønnsøkning» illustrerer det.

Og nei, jeg snakker ikke om at vedkommende har fått mer enn andre, jeg snakker om hvordan lønnsdannelsen fungerer.

Tenk deg en bedrift som har 100 ansatte og 150 millioner i lønnsutgifter. I den bedriften starter man på 250 000 i lønn, og ender etter 20 år på 2 000 000 i lønn, og har den lønnen neste 20 år.

Alle i bedriften har samme lønnskarriere, og er like lenge i bedriften, fra de starter som velutdannede folk som 25 åringer til de går av med pensjon som 65 åringer.

I snitt har folk i denne bedriften 5,3% real-lønnsvekst hvert år.

Men siden man blir veldig mye flinkere per år første 20 år enn siste 20 år så stiger alle fra en kvart million til 2 millioner på 20 år, og forblir på 2 millioner siste 20 år, slik at folk i denne bedriften har 11% reallønnsvekst hvert år i 20 år og null vekst de påfølgende.

Så til poenget

Og vi antar 0 inflasjon for å bedre illustrere.

Denne bedriften har 150 millioner i lønnsutgifter i evig tid fordi lønnssystemet fungerer som en rulletrapp; folk kommer inn i bunn, og går ut i toppen.
Eksemplet mitt er rulletrapp i 20 år og deretter rullebånd i 20 år.

Mao lønnsmassen i bedriften er konstant.

Hvis man har utdannelse og er i 30-40 åra kan opplevd situasjonen mtp lønn være annerledes en makroøkonomisk virkelighet.

2 Likes

Det som har steget mest er (tror jeg) matpriser, strøm, bompenger, kommunale avgifter etc.
For dem med store inntekter/formuer betyr det ikke en dritt men for de unge blir det vanskelig å skaffe seg bolig. I tillegg har boligpriser og renter steget. Igjen - bra for de eldre, dårlig for de unge.
Et annet eksempel er skatteøkningen på boligutleiere. Trodde de det ville hjelpe de unge?

2 Likes

Og der var prisen godt over 100k per kvm på Stovner også gitt

3 Likes

I bakgrunnen, gamle blokker med god avstand og masse luft i mellom og svære terrasser. I forgrunnen, de nye blokkene hvor man har presset så mye boligmasse man kan inn på et lite område med bittesmå verandaer.

4 Likes

Tviler på at de får solgt noe som helst til den prisen.

På Ulven og Nittedal, for eksempel, legges det ut nyboligprosjekter til svimlende m2-pris.

Obos har allerede måttet kutte 15% av prisen på Ulven. Får ikke solgt.

I Nittedal er tilsvarende bruktboliger 20-30% billigere per m2, så det blir som å investere i en ny bil hvor prisen stuper så fort nøkkelen er vridd om.

2 Likes

Syke greier
I blokkene med luft i mellom og fantastisk utsikt får man 65 kvm for 3,5 med garasjeplass

Rett ved i det nye avstengte papp prosjektet skal det koste 5,2 for 50 kvm uten garasje og utsikt rett i en annen blokk

4 Likes