Kanskje er det nettopp i de gamle blokkene der man skal kjøpe for å leie ut og så selge om 5/10 år
Oppdag gleden ved å leve sentralt samtidig som du har noe av den flotteste naturen Oslo har å by på som nabo.
Hmm sentralt i Stovner da?

Noe å tenke på i Oslo er at det ser ut til bli en mer og mer segregert by, og et borettslag på Stovner vil kanskje ikke fungere likt som et borettslag på Tåsen på sikt, og at det kan påvirke prisnivået.
Edit: Litt ubehagelig å snakke om kanskje, men «fellesgjeld» kan på sikt ta flere former.
Hører stadig om flere og flere som har valgt å bosette seg like ved t bane og marka i groruddalen el steder.
En nær venn jobber som byutvikler i kommunen og han sier samholdet i områdene der og måten de tar vare på hverandre er beundringsverdig
F.eks. mange steder på vestkanten hilser ikke naboer på hverandre en gang
Jeg tror Østkanten er i ferd med å «gå seg til» demografisk, spesielt langs markagrensa. Har to innflytterslektninger som måtte innfinne seg langs linje 2 for å få kjøpt. God bokvalitet (plass), 15-25min til Jernbanetorget, bilfritt, gangavstand til alt, nært skog og badevann, kveldssol, utsikt. Grovt undervurdert.
Hvis man manner seg opp til å sende barna på en østkantskole tror de sosiale problemene man møter ikke er verre enn i vest, bare annerledes.
Litt utfordrende er det vel når skolene i Stovner bydel har 90-95 prosent minoritets-språklige elever. Det kan bli litt ensomt for de med rød nisselue, mariusgenser og salami i matboksen.
Takler man utfordringen, er det helt sikkert erfaringer å vokse solid på.
Bydelen i øst og nord sliter fortsatt med hva man kaller hvit flukt.
Men det er ingen grunn til å romantisere verken øst eller vest. Min erfaring er at det på begge kanter av byen finnes ålreite folk, og ikke fullt så ålreite folk.
Jeg vokste opp på en slikt 70-talls boligfelt med blokker og rekkehus, veldig tilsvarende det du finner på østkanten, men så langt nord/vest du kommer i Bærum. Samme opplegg: god bokvalitet, bilfritt, gangavstand, nært skog, kveldssol, utsikt. Perfekt for barn opp til sånn 10-12 år. Etter det var det litt dølt 
Jeg tror det er to effekter som er gode for østkanten fremover:
- Mange 2. (og 3.) generasjon blir værende med god utdanning, økt økonomisk og sosial status.
- Hvite innflyttere har ikke råd til å velge bort like mange områder som før.
Utfordringer med sosiale problemer, kriminalitet osv. er faktisk like bekymringsverdig og problematisk for innvandrerforeldre som for etnisk norske, om ikke mer.
Jeg tror ikke svenskene som forlot Rinkeby og Rosengård for 5-10 år siden er enig med deg der
Når det gjelder boligmarkedet, har bydel Stovner hatt den laveste prisveksten de siste 20 årene. Kvadratmeterprisen for blokkleiligheter ligger vel på ca 55.000. Snitt i Oslo er nær 100.000. (2024-tall)
Med dette ligger bak oss. Skulle du få rett i en økt interesse for utkant-Oslo nord og øst, så kan det jo ligge an til en pen, relativ prisvekst fra et lavt nivå. Det gjenstår å se.
Kjenner ikke de områdene, men det ville overraske meg om de har de samme kvalitetene som man finner i det jeg hevder er undervurderte områder i Oslo. Men ett eller annet sted må jo de aller fattigste bo også.
Et annet poeng er at så og si alle «dårlige» strøk i Oslo grenser til forholdsvis attraktive strøk med småhusbebyggelse. Vet ikke hvor unikt det er, da.
@even44 det skal sies at Stovner kanskje ikke er øverst på lista mi, men jeg håper og tror vi er forbi den sosioøkonomiske bunnen.
Mange av bydelene i nord og øst ligger jo egentlig helt fantastisk til. I Groruddalen grenser nesten alle bydelene enten til Lillomarka eller Østmarka.
Romsås med panoramautsikt fra åskammen matcher det meste. Og fra Holmlia på Søndre Nordstrand har man en fantastisk sjøutsikt mot vest, og kort vei til strender som Ingierstrand og Hvervenbukta. Godt kollektivtilbud og relativt. rimelige boliger er fellestrekk. Men det er åpenbart ikke nok…
Bare vent…om en del år så er det økologiske sjapper der også og pizza og burgersjapper som får top score. 130 kvm på Vestli for 4,5 med stor veranda med magisk utsikt og solforhold og garasjeplass.
Utleie en stund der så er det nok minst 2 mill opp om 5+ år
Hadde helt klart kjøpt bolig i nevnte bydeler hvis det hadde bodd flere nordmenn der.
Har ikke noe problem med innvandrer per se, men gidder ikke bli minoritet i eget land.
Så vi tok en white flight ut av en byen når 3-roms kåken i Oslo ble for liten. Men hadde helt klart blitt boende i Oslo hvis man kunne fått familiebolig til en ok pris i et ok nabolag.