Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 2

Likte det intervjuet der veldig :+1::+1:

1 Like

Blir bra for Norge det krakket da om det skyldes stater med for stor gjeld.

2 Likes
2 Likes

Har nå betalt ned såpass av huset at selv med 4,91% effektiv rente, så dekker utleieleiligheten hele renteutgiften. Mao, betaler igjen kun ned på lånet. Deilig ass! :sunglasses:

https://www.dn.no/eiendom/dn-investor/bolig/eiendom/selger-etter-22-ar-pa-boligmarkedet-vil-heller-leie/2-1-1948704
Jeg leser: jeg er singel og vil heller gamble med egenkapitalen min enn å ha den i bolig.

6 Likes

Utleieleilighet i egen bolig har aldri vært mer lønnsomt enn nå. Gratulerer :star_struck:

  • Leieinntektene har steget fordi regjeringen ønsket å hjelpe leietagere ved å skatte ihjel utleiere av sekundærboliger :upside_down_face:
  • Leieinntektene er fortsatt skattefrie,- enn så lenge.
  • Du sparer mer formueskatt fordi du bare betaler formueskatt av 25% boligverdien inkl. hybelen (inntil 10 mill)

Lurer på hvor lenge regjeringen tillater dette «skattehullet» :thinking:
Kan jo skje at de vil hjelpe de svake (leietagere) ved å fjerne hyblene også :crazy_face:

10 Likes

Hvis de gjør det kommer bare leieprisene på det som tidligere var skattefri utleie til å gå opp for å kompensere for 22% skatt

4 Likes

At det skulle skje, er ganske utenkelig. Politikere over hele fjøla vil rett og slett ikke våge å avskaffe denne ordningen. Det eneste jeg ikke vil utelukke, er at begrensningen på inntil 50 % av leieverdien kan bli redusert - f.eks. til 40 eller 30 %.

2 Likes

Noen goder burde man få med en tilnærmet random person boende i huset ditt :+1:

6 Likes

Selger bygård etter skattesjokk: – Må være plass til idioter – E24

Stemmer ikke lenger arbeiderpartiet, og får seg heller ikke til å stemme høyresiden. Ingen som har noen god løsning på skattesystemet. Det eneste som lønner seg er å ha egen primærbolig, men ikke verdsatt for høyt, og med nok lån til at du slipper å betale for mye i formueskatt :sweat_smile:

1 Like

Hvis det fortsatt finnes en sosial profil i Norge, innfør null skatt for barnefamilier, pluss gratis barnehage og SFO.

5 Likes

Så de unge kan fortsette å låne til pipa?

Det som er driveren til markedet :slight_smile:

1 Like

Det finns ikke noen andre som er så subvensjonert som barnefamiljer. Det synes kanskje urettferdig da en fattig enslig svenske uten barn som jeg ikke har råd at kjøpe noen som helst bolig innen 1,5 timer (hver vei) pendlingsavstånd fra noe eventuellt jobb.
Men samtidlig: Inge nye barn og hele Riket går på sikt i dass. Noen må se til at det kommer frem nytt folk.
Men man må nok finne noe slags balanse. Hvis noen kun betalar og får null igjen så kommer desse på sikt enten at slutte å betale eller betale noe annet sted (dvs flytte til noe annet land).

Att folk tar opp lån de ikke kan betale mener jeg ikke skall vare grunn før enda mer skattelettelser eller subsidier. De får helt enkelt anpassa utiftene til inntekten. Tøfft, særligt hvis man haft en silverskjed i kjeften fra dag 1.
Ser man historiskt så blev det nok bedre folk av de som vokste opp i hjem der barna måtte dele rum. Men jeg er vel gammel og nostalgisk eller noe,

4 Likes

Nå blir det enda tøffere for boligutbyggere….:chart_with_downwards_trend:

4 Likes

:stuck_out_tongue_closed_eyes::crazy_face:

7 Likes

Trygg styring som det heter :innocent:

3 Likes

Skjalgen med en sviende kritikk av Støre og AP.

Tror dette vil utløse velgerflukt fra AP. Boligsektoren som allerede er i krise vil merke dette kraftig tror jeg. Herfra og utover vil det bli bom stopp i boligbyggingen.

3 Likes

Lovnad:
«Rentekutt for alle, eller skattekutt for noen få»

Fasit:
«Renteøkning for alle og solid skatteøkning for en god del»

Tenker da på folk det sikkert ikke er veldig synd på men boomere i Oslo med nedbetalt enebolig og grei pensjon.

Sitter du på en enebolig på verdi 25-30 millioner får man en økt formuesskatt som gir ekstra skatt på ca 8000 i måneden, legger man til eiendomsskatt er vi fort over 10000 per måned.

5 Likes

Er i hvert fall ikke så rart det bygges lite av privatpersoner, jeg kjøpte tomt i fjor og har fått tegnet hus av arkitekt nå.

Så fikk jeg tilbud om byggelån av banken forrige uke. Ca 10% rente på byggekreditten. Og kvartalsvis gebyrer som summerer seg til å bli over 280k i året! Så bare gebyrer til banken på nesten 600k, over en byggeperiode på to år, rentekostnad kommer i tillegg. Er visst vanlig praksis i alle banker, men det overrasket meg hvor sykt dyrt det er å finansiere et boligprosjekt for en privatperson.

Prisen på påkoblingsavgifter og gebyrer til kommunen har riktignok blitt redusert med 44% fra i fjor.

To personer med gjennomsnittlig inntekt kan vel ikke klare å bygge hus på sentrale Østlandet med de prisene som er nå? Den tid virker å være forbi.

Lurer på hva som skal til for at vi kommer dit igjen? Hjelper ikke med lettelser i tek-forskrift for lysinnslipp i leiligheter for å si det sånn, det må skje en radikal endring på flere områder.

10 Likes