Been there done that! 
Kostet meg 10 mill ink tomt i 2021. Nå koster samme huset 14 mill ink tomt med overtakelse i 2027.
Snakk om inflasjon!
Been there done that! 
Kostet meg 10 mill ink tomt i 2021. Nå koster samme huset 14 mill ink tomt med overtakelse i 2027.
Snakk om inflasjon!
Vi bygde hus i 1998 og hadde tilfeldigvis snekkeren innom i fjor høst. Han anslo at kostnaden for å bygge det samme huset i dag ville vært mellom 4,5 og 5 ganger dyrere nå.
Så det å bygge nytt i dag er vel nå egentlig bare for de nevenyttige 
Denne har ligget ute i 2 år nå. Selger nekter å innse hvor galskap denne prisen er
Litt for glad i kvistfuru og kryssfiner.
EDIT: Snasen vinkjeller, men vinen skal ligge, ikke stå.
Frisk pris! 
Lurer på tomtestørrelsen 
Det er kun selve bua som selges, da alt rundt er eid av Statsskog.
-7% på leiligheter i Stockholm 
Tipper det også vil måtte komme større fall til Norge.
Renta er jo ikke bare litt høyere lenger i Norge enn i Sverige, og bankene er svært restriktive med å gi ut lån.
Antagelig er boliglånsforskriften moden for en større revisjon, der bankene får vurdere mer selv hvilke kunder og prosjekter de finner det forsvarlig å gi lån til.
Med fallende boligpriser, utsagn om stigende eller høye renter i lang tid, banker og markedsforhold som krever at man må selge før man kjøper og alle sitter på gjerdet, stadig økende og seindrektig byråkrati med dumme krav, rasling med sablene om økt beskatning på å eie og bo i egen bolig, økende skatter og reguleringer også få boenheter som leies ut, så får man en vond spiral som forsterker den negative utviklingen.
For at boligmarkedet skal fungere optimalt trenger man visshet om at bolig er en trygg investering. Det kan ikke være gjenstand for stadig økende usikkerhet rundt beskatning, regulatoriske og byråkratiske krav for de som skal bygge, og man må føle trygghet om at bolig stiger i pris i takt med den generelle pris- og lønnsdannelsen.
Hadde man enda hatt politikere som viser tegn til snev av forståelse og evne til å ta tak, men slik er det dessverre ikke.
Seinere, tror du må vente til oljen krakker fordi økonomien krakker pga høy oljepris 
Hva er det som ikke fungerer optimalt i boligmarkedet?
Prisene må nok en del ned for at markedet skal kunne klare å ta imot.
Hvor mye er det skumle.
Ny renteheving i august vil være tungt.
Er fallet i gang? 

Hvorfor snakker folk om at fotball-VM er en del av årsaken? Folk som har høye kredittkort-regninger?
I juli satt over halvparten av befolkningen jo ute på gater og streder og rodde.
Mens Norge banket Brasil enda en gang, havnet nok et potensielt boligbytte fort nede på prioriteringsliste tre.
Jeg tror det. Folk har vel gitt opp å håpe på at renta skal komme en del ned nå.
Det var valgflesk ut av en annen verden å love at renta skulle komme ned bare Jonas og Jens fikk beholde makta.
Det gikk heller motsatt vei, og renta skal visst forbli høy lenge.
Det er da kostbart å tviholde på en bolig man ikke får solgt om man har overtatt en ny bolig eller er på tur til å gjøre det. Eventuelt om man har funnet noe nytt man vil kjøpe, mens banken krever man selger først.
Mener også å ha sett pilene for tvangssalg begynner å krype oppover.
Spekulanter som har kjøpt på spek om prisoppgang, boligutleie med elendig yield (som tærer på EK mens boligen i tillegg faller i verdi er krise), eiendomsutviklere med ferdigstilte og usolgte boliger og høye renter.
Stadige innstramminger i beskatning, verdsettelsesrabatter som svekkes, snart umulig å selge med gevinst uten å bli pålagt full beskatning.
Jeg tror absolutt man kan få en kapitulasjon utover høsten der prisene vil falle mye.
Bobletendenser i både boligmarkedet og aksjemarkedet som kan sprekkes når kredittmarkedet strammer seg til og pilene plutselig begynner å peke bratt nedover.
Statistikk er statistikk, men det jeg ser er at prisen for 2-3 roms leiligheter i populære oslo bydeler stadig løper lenger og lenger fra 100k per kvm. Flere på 55 kvm starter på 6,5 f.eks.