Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 2

Du snakker som at boligmarkedet er et marked world wide.

I mitt nabolag synker prisene og folk taper på å vente med salget. Men det kommer til å snu, men da må rentene ned.

Sitter man med en liten leilighet i Oslo vil jeg sagt at man bør vente med å selge hvis man kan. Innenfor ring 3 er det jo et permanent bullmarked

5 Likes

Ingen regioner har prisfall. Regionsrapporten kom for et par dager siden. Hva er det med nabolaget ditt? Noen som snakker ned prisene der? :wink: bra jobba :joy:

3 Likes

Hva tror dere om prisene fremover? Jeg bor i Stavanger-område og er ikke villig til å være med på den utviklingen som skjer her for tiden, da jeg synes det er noen ting som skurrer:

• Tidligere har “alle” av en eller annen grunn ment at renten skal raskt ned. Nå har flere og flere innsett at det kanskje ikke blir sånn. Det er stor forskjell på hvordan man agerer om man tror man bare må holde pusten i ett år eller to med dagens rentenivå, enn om det er den nye normalen de kommende årene.

• Nå skjer det ting i økonomien som kanskje gjør det mer sannsynlig at renten settes ned, men det betyr jo ikke at økonomien til folk blir bedre.

• Selgere har mye makt, uten at jeg forstår hvorfor: flere visninger jeg har vært på, har det vært kjent at fellesutgiftene skal økes betraktelig snart. På det objektet skulle den økes fra 350k til 900k (som relativt til totalprisen utgjør veldig mye), hvor grunnen til økningen også innebar at man måtte bo på en byggeplass i 2-3år. Selger hadde en uttalt minstepris for hva han aksepterte, og hadde allerede bosatt seg en annen plass i Norge. Han hadde gjort betydelige oppgraderinger for å tjene på salget. Siste budet på budrunden havnet 400k under det selgeren hadde som minstepris. Så stoppet dialogen fra bud og megler en lang periode, før vi mottok en SMS om at han som hadde høyest bud hadde gått med på minsteprisen til selger. For min del, virket det som at kjøper hadde all verdens overtak i denne situasjonen, hvor selger er avhengig av å få selge og hans utgifter vil stige betraktelig om han ikke gjør det, og han har allerede ikke råd til det. Dette har skjedd ved flere objektene jeg har sett på (altså at siste bud er langt under, men at det justeres betraktelig opp for å imøtekomme selger). Dette er jo objekter som legges ut til 25-30% mer enn de ble kjøpt for for to år siden, og så kommer økningen i fellesgjeld på toppen av dette igjen. Det virker som at det at alle mener at ting går langt over takst nærmest blir en selvoppfyllende profeti, samtidig som stemningen under budrundene forteller en annen historie.

2 Likes

Meglerarroganse av beste sort…

Enkelt det når man ikke har noe ansvar under omsetning av andres verdier :grinning_face_with_smiling_eyes:

Resultatet av faktorer megler ikke styrer, annet enn at han om et år vil synse prisene opp 15% :rofl:

🛞🛞🛞

3 Likes

Her er det vel greit å ta med tempoet og sysselsettingen i olje bransjen, før man vurderer kjøp/salg.

Om det kommer enda et nytt stort prosjekt offshore ( pr d.d går snart Yggdrasil utbygging i gang, som Trump ville sagt : its Huge, its going to be massive) så vil jo arbeidsmarkedet i region forbli sterkt flere år frem i tid. Hvilket vil tale for ytterligere prisvekst.

Viktig å huske at Stavanger knivet med Oslo tilbake i 2013 mtp boligpriser.

Mens fra 2013-2020 var boligprisene fallende i Stavanger, før markedet så våknet til liv igjen de siste 5 årene.

sammenligner du nyere leiligheter i Stavanger VS Områder rundt Oslo, som Lørenskog/Lillestrøm Follo.

Så vil jo hvertfall jeg mene Stavanger/Sandnes fortsatt er billig mtp at det er Norges 3 største by/byer!

5 Likes

For ett år siden argumenterte jeg sterkt for oppgang her i tråden.

Jeg hadde rett. Igjen.

:popcorn:

Fremtid er mer interessant enn fortid.
Hvor mye tror du vi skal opp eller ned 12 mnd fra nå?

Du skal få svaret hvis du siterer min forrige spådom og viser til avviket mellom spådommen min og resultatet. Samt kommenterer på hvem som traff nærmest resultatet av alle her.

Det var sikkert «the best prediction, ever» og alt det der, men som skrevet bryr jeg meg mest om det som kommer.

1 Like

Haha, du baiter meg ikke så enkelt :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Da får du ha lykke til med det nest beste kildematerialet. De bommet bare med 60%.