Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 2

Er det ikke tenkt til bruk i boligen er det bare et pluss i margen, ikke utslagsgivende så lenge du ikke putter det i boligen. Det er mitt inntrykk i allefall - har akkurat vært gjennom den runden med flere banker.

1 Like

Det tror jeg nok kan stemme, banken vet jo aldri når man putter pengene i Northland Resources eller Ultimovacs. De ser nok mer på inntekt.

Jeg la ved regnestykket mest som et eksempel på at de fleste som kjører med belåning på bolig og dermed får en viss giring automatisk. For alt vi vet, så var dette en sekundærbolig som ble leid ut. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Strøken selveierleilighet med gjennomgående god standard - Høy 1.etasje - Balkong - Felles solrikt hageområde | FINN eiendom

Var på visning i dag og vurderer å legge inn bud i morgen, men det er frustrerende å være på let etter bolig når man egentlig ikke har så tro på utviklingen i boligprisene fremover. Er egentlig mest komfortabel med å følge med og sitte klar med penger om det går an å få noe billig. Ja, Stavangerområdet er relativt billig i forhold til andre storbyer, men det er ikke Oslo, og vil en potensiell videre prisstigning være bred eller forbeholdt enkelte områder og type objekter?

Jeg bodde i Ski i 6-7år, og verken jeg eller naboene mine merket noe til den syke prisoppgangen i området der. De fleste solgte med tap eller gikk i null, og en av dem, en sveitservilla, ligger fortsatt ute på 3. året. Bare rentekostnadene hans må være over millionen i perioden han har forsøkt og solgt den uten å ha bodd i den selv, for ikke å snakke om hvor mye han har satt ned prisen.

5 Likes

Tomannsbolig med noen over deg? Hvor lytt er det? :see_no_evil: Hvis taket går lekk, hvem betaler?

Jeg og søsteren min kjøpte samtidig, hennes gikk opp 1,3m, min opp 0,4m. Samme kjøpspris.

1 Like

Ta en titt i takstrapporten om hvorfor vedovn er tatt bort. Den flotte plassen hvor de har satt den ene stolen har nok rommet en peis en gang :wink:

1 Like

Har du sett denne ::

Den har ligget ute lenge, prisen ble satt opp ( alt for mye :joy::sweat_smile:) etter de startet å annonsere at det følger med parkeringsplass.

Her tror jeg det kan være mulig å få leiligheten for 5.2-5.5.-

Tilsvarende leilighet i 11 etasje ble solgt for 5.350.- der fulgte det også med parkeringsplass + hvitevarer og skap

Her har du nybyggs garanti, + et område hvor alt er nytt og fresht.

ps ; selvsagt litt byggearbeid som vil pågå i området, men dette vil forsterke verdien på leiligheten når ting er ferdigstilt.

3 Likes

Etter sigende var det svært lite lytt og alle utgifter skulle splittes 50/50. I likhet med alle andre visninger jeg har vært på i seksjonerte boliger, var også hun verdens beste å “bo med” og forholde seg til…

3 Likes

Godt spørsmål! Enheten over har vedovn, og jeg er egentlig en sucker for fyring.

Takk! Nei, det har jeg ikke. Prisantydningen er over budsjettet, men om man kan få den til ca. den prisen kan den være aktuell!:slight_smile:

Jeg pleier å tenke at neste bolig blir billig hvis prisene går ned. Men man må jo ha et bra sted å bo så lenge.

1 Like

Ja, det er nettopp det, og penger er jo ikke alt. Vi har det sånn sett fint her vi bor nå, men det er ekstremt lite, i tillegg til at det er kjedelig (og belastende) å bo en plass man ikke kan behandle som sin egen. Det med at neste bolig blir billig har jeg tenkt på, spesielt nå når vi bare leier. Det er et aspekt jeg finner tiltalende med seksjonerte boliger, hvor tanken er at om prisene synker kraftig, kan vi potensielt kjøpe de(n) andre delen(e) av boligen som vi ikke eier “billig”. Da har vi i det minste noe positivt ved både opp- eller nedgang i markedet.

2 Likes

La inn bud på ca 10% under prisantydning, men det var så uaktuelt at megler ikke ønsket å “offentliggjøre” budet da det bare var å kaste bort folks tid ved å hale ut budrunden. Det er for så vidt forståelig, og det kommer garantert høyere bud, men jeg synes det er påfallende hvor mye makt selgere mener de besitter i en situasjon hvor de risikerer å måtte finansiere to boliger med dagens rentenivå.

1 Like

For de fleste så blir vi jo ikke noe stort rikere av at boligene våre stiger i pris, med mindre du allerede eier den “relativt sett” dyreste boligen du kommer til å ha. De fleste av oss selger og kjøper også i samme marked, og du trenger jo uansett et sted å bo.

Kjøper du en en førstegangsleilighet til 5 mill i Oslo og markedet stiger 50% så kan du selge for 7,5 mill, men leiligheten som før kostet 10 koster nå 15 mill. Du har riktignok fort 2,5 mer i EK da, men du får ikke kjøpt noen dyrere bolig av det alene.

Unntaket her er jo hvis du bor i en enebolig til si 30 mill og nedgraderer i størrelse/kostnad. Da har prisstigningen gjort deg godt + at lånet blir mindre relativt til verdi. Husker fra oppveksten min at det var utrolig mange som bodde i dyre eneboliger kjøpt ila sent 90 tidlig 2000, som foreldrene aldri kunne ha kjøpt nå. Det gjorde at det var mange som på papiret hadde formue, men med mindre de velger å selge var det midler det var vanskelig å gjøre noe med.

7 Likes

Nå ble denne solgt, du som kjøpte @RogRak?

Bemerket denne i dag å ::

1 Like

Skulle ønske det var det, men bor fortsatt i en knøttliten sokkel😫 får sjekke prisen når det legges ut!

Fascinerende hvor mye rabatt det er på leiligheter på Grønland. Supersentral og skikkelig trivelig bydel

3 Likes

:joy::joy: Dagens vits. Den var god :joy:

Hvis du har et 50 års perspektiv så er jeg ikke uenig :slight_smile:

1 Like

Fattern kjøpte leilighet på Grünerløkka fordi det var billig og midt i byen på 90-tallet. :wink:

1 Like

Kjøpte første leilighet i Gamle Oslo på 90-tallet av 2 enkle grunner: Oslo-S og Olav Thon. Før det var jeg innom Grünerløkka med et lite kjøp. Har aldri sett meg tilbake.

2 Likes