Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 2

Så han kunne bare brukt litt av sin egen tomt, men har brukt den biten til andre ting, så da ville han ha naboen sin tomt? :thinking:

Jeg synes summen som tomten skal kjøpes for virker latterlig. 25k for 125m2? Det kan vel umulig være markedspris? Også synes jeg det er drøyt å ta dette for høyesterett.

5 Likes

Hva med å utøke til båtplass, har du ikke plass til ordentlig brygge på tomten ja da kan du få naboens tomt

2 Likes

Lovene om rett til adkomst er ganske tydelig. Litt «play stupid games win stupid prizes» her.

Har sittet som grunneier hvor kommunen regulerte tiltak på tynt grunnlag (de hadde lyst å si ja uansett hva) uten veirett, og det juridiske hvis tiltaket ble regulert var ganske håpløst (for meg). Statsforvalteren satte heldigvis ned foten.

Er spent på hvilket areal på kartet han er tilkjent og hva slags tilbud som er gitt tidligere. Det har jammen noen fordeler at veirett ikke kan blokkere fornuftige tiltak også.

2 Likes

De hemlige bude er vel oftest meglers kusin eller svåger eller noe?

Nei det tror jeg ikke, men det er nok folk som er mer drevne i å kjøpe eiendom enn de fleste.
Synes det er fint med regler som gjør at vanlige folk kan konkurrere om boliger på litt mer like vilkår.

Familiefaren har hele tiden ansett tilkomsten til boligen som vanskelig, med en innkjørsel så smal at det ikke går an å snu. Det må derfor rygges inn eller ut.

Familjefaren kan oppenbart ikke kjøre bil og bør derfør få førerkortet indratt.

Ikke noen problemer der jeg bor (må rygge inn, eller ut), det er både bakke og 90 grader sving inn. Ikke noe ryggekamera.
Men så er jeg svenske og kjører italiensk bil og ikke noen tesla (som har ryggekamera, men som den ubruklige sjauføren likevel ikke klarer at fremføre).

4 Likes

Det har vært flere tilfeller av barn som rygges på i oppkjørsler som jeg kan huske. Dette kan godt være en fornuftig presisering av begrepet «veirett».

Det blir jo uansett et valg som selger kan gjøre, man må ikke godta budet. Hemmelig bud synes jeg er helt greit, bare å se bort fra slike bud om noen prøver seg, men greit å ha i verktøykassa når man selv skal kjøpe.

Neida, har selv kjøpt eiendom ved flere anledninger ved bruk av hemmelig bud. Effektivt i noen tilfeller. Men ingen liker det, og helt greit at det blir regler på det.

Trafikksikkerhetsmessig er det fint å kunne snu der du parkerer, men skjønner heller ikke hvordan de lander på 129 kvm. Jeg får til under 50 kvm for en romslig parkering som følger veinormalen N100.

Og det går nok an å effektivisere dette arealet også.

Edit: og han kan jo få en bruksrett uten å måtte kjøpe arealet slik som han sannsynligvis har for veien i dag. For om du legger til arealet over, så blir det kanskje for 129 kvm ja.

2 Likes