Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det finnes mange grunner til å fjerne/endre dokumentasjonsavgiften. Men dette er ikke en av dem.

@Storg Alle kutt i skatter og avgifter vil hjelpe økonomien. Hvorfor da ikke i boligmarkedet som er selve driftkraften i økonomien vår?

Det at du kaller det en drivkraft i økonomine vår, er jo en god grunn til å ikke senke avgiftene der. Samtidig er det ekstra usolidarisk, da det kun er de som kjøper i denne perioden som får glede av det. De som selger, vil “kanskje” tjene på det hvis prisen blir høyere som følge av at man bruker deler av avgiftsreduksjonene på høyere pris. Noe jeg tviler på.

Skal man gjøre noe med avgifter som hjelper, så er det å senke MVA. Det hadde vært mer rettferdig, og ikke minst mer virkningsfull.

1 Like

I Norge venter IMF et fall i total BNP på 6,3 prosent i 2020 fra en vekst på 1,2 prosent året før. Arbeidsledigheten spås å stige til 13 prosent.

Dette kommer til å gruse boligprisen på kort sikt tror jeg

3 Likes

Mulig de faller, men grusing skjer nok ikke. Det er noen andre ting som spiller inn positivt.

Man må først dele opp boligpriser i nytt og brukt. Primær og sekundær. Fritid og bolig. Næring. Tomter.

Antall ferdigstillelser og prosjekteringer er avgjørende. Når det er mindre nybygg som legges ut som prosjekter kommer flere til å kjøpe brukt. Brukte boliger har lavere kvm pris.

Så egentlig kan bruktboligselgere innkassere gevinst selv om kvm pris i et område faller.

Men det er klart at arbeidsledighet betyr veldig mye. Og det er viktigere for samfunnet at markedet er velfungerende enn at prisene stiger så mye. Prisene bør vel falle mindre enn gjeldsgraden sånn primært. Da kan det kanskje fortsatt fungere bra.

2 Likes

Hva med gjeldsberget som har blitt bygget opp da? Når prisene krakket i nederland, danmark, spania eller usa så var ikke gjeld i forhold til disp inntekt i nærheten av Norge og nå kan man plusse på corona, oljepris- og kronekollaps tillegg til massiv gjeld.

Kunstig lav rente svekker kronen, så det er bare spørsmål om tid før renta stiger. Med svekket krone så gidder ikke utlendinger å jobbe i Norge så etterspørsel synker. Svekket krone gjør også at folk får mindre betalingevne på sikt da mat og de meste vi kjøper vil stige i pris.

Det er mange som ikke tåler å gå lenge uten at 100% inntekt kommer tilbake igjen og da må selge.

Selv med snart 0% rente så brukte normalen mindre del av disp inntekt enn når renta var 15%

Dersom ikke boligprisene faller kraftig de neste årene så skjønne jeg ingenting.

3 Likes

Ikke direkte bolig relatert, men likevel relevant. Man skal ikke utelukke at de som kan kjøpe eiendom/næring i Norge i USD i disse dager kan få godt betalt om noen år.

Edit: Må jo selvsagt ta med at dette er historiske USD sykluser og i så måte ingen garanti på fremtidig utvikling. Men en brukbar pekepinn kan det vel sies å være :wink:

1 Like

Enig med mye av det du skriver, men renten er ikke «kunstig lav», den er lav som er resultat av lave vekstutsikter.
Og den vil være lav i overskuelig fremtid også pga av gjeldsberget.

2 Likes

Jeg tror på kronen på lang sikt, men jeg tror også at den på kort sikt at euroen er over 13 koner igjen snart.

Så mulig du er inne på noe, men ikke nå. Hjelper lite med 10% valutagevinst dersom prisene faller 25%

1 Like

Joda sant nok. Men historisk kan man nesten kalle den kunstig lav dersom man kun ser på kurvene.
Mtp gjeldsberget så skulle man tro at vi blir liggende her i mange titalls år, men når vi har en egen valuta så er det jo klart at når mat og alt annet stiger mye i verdi så blir gevinsten av lav rente spist opp. Samt mange bedrifter overlever ikke på svak krone.

En ting er husholdninger. Men en så svak krone gjør mye hos bedrifter. Si du har lagt inn et anbud på en vei til 350 millioner. Når du så skal bestille ekstremt mye rør, kummer, kabler osv så er prisen 30% dyrere. Eller forsvaret skal kjøpe jagerfly så er prisen en annen.

Norges Bank kan jo støttekjøpe kroner, men det vil ikke vare evig på valutareservene med stup i oljeinntekter, med mindre de bruker oljefondet til å påvirke kronen, da kan de vel styre kursen som de ønsker selv.

1 Like

Renten er absolutt kunstig lav.
Prisen på likviditet ville skutt i været uten sentralbankers innblanding.

2 Likes

Nå er jo sentralbankene en del av ligningen da. Gudene må vite hvordan det hadde sett ut uten.

1 Like

Det er slik pengesystemet fungerer ja. Sentralbankene stimulerer økonomien helt til den bli overopphetet slik at den generasjonen blir rike, så kommer neste generasjon og må ta gjeld til pipa for å kjøpe en 30m2 leilighet og blir med nedover på nedturen. Gjeld skaper kriser. Bankene kommer aldri til å lære seg dette. De tenker kun profit. Når man så leser hvor mange milliarder som bare er stående i forbrukslån i Norge så er det jo klart at mange lik er på vei ut av skapet nå.

2 Likes

Snakk om sola. https://www.dn.no/marked/jon-harald-nordbrekken/aksel-lund-svindal/bank-2/-vi-merker-at-misligholdet-av-forbrukslan-eksploderer/2-1-791767

Noen som vet hva summen av refinansiert forbrukslån og boliglån havner på rentemessig hos Bank2? Kommer selvsagt an på sikkerhet, men renta blir vel fort oppe i 5%?

1 Like

I mange år nå har folk måtte stille med egenkapital når man skal kjøpe bolig. vi kan takke politikerne for det nå. Problemet hadde vært større dersom ikke banken både har tatt høyde for at prisen kunne falle OG tatt høyde for at alle nye lånekunder siste 10 år har måtte kunne betjene en rente på 5% høyere enn nå.

Vi står nok ikke så verst stilt denne gangen heller. Og så har vi et stort pensjonsfond som kan brukes slik vi måtte ønske. Egentlig så burde vi ikke være særlig urolige. Vi har en luksus, en særstilling som få andre nasjoner kunne drømme om.

7 Likes

Med utgangspunkt etter inntekt fra jobb ja. Ikke arbeidsledig. Forbrukslån, bil-lån osv kommer gjerne etter at man har sikret bankens underskrift på boliglånet.

Det både faller i verdi og det ryker mye ut disse månedene da man får bra betalt for å være permitert i Norge, samt dekking av faste utgifter til et nedstengt Norge er store. Så fondet bli vel ikke brukt til å holde boligprisene oppe?

2 Likes

Dette fenomenet med å kjøpe bolig med forbrukslån tror jeg er nokså unikt for Oslo. aldri hørt om det her borte. Samtidig er vel Oslo den byen som står sterkest mot et eventuelt prisfall. Og overlever man, så kan de garantert se frem mot en verdivekst litt frem i tid.

Fondet blir brukt til å holde gang i økonomien og jobbene. Så det påvirker boligprisene selvfølgelig. Jeg går nå rundt i den tro at alle de som er arbeidsledige nå fort kommer i jobb igjen når arbeidsplasser åpner opp igjen jeg da. Selv om vi også vil se at det blir tregere å starte motorene igjen enn det mange tror. Men f.eks. restaurantansatte, barfolk, massører, fysioterapeuter, frisører og butikkansatte vil nok i stor grad komme i jobb igjen. Det er mest industrien jeg tror blir litt tregere å få i gang.

Dette sagt, så tror jeg også på et prisfall i bolig. Bare ikke et krakk. Og nokså midlertidig. Eiendom er attraktivt å eie. Ikke alle kjøper papirgull. Noen kjøper seg leieinntekter. Allerede merket det.

Med en ellevill prisvekst hvor mye er finansiert med ekstrem dyr gjeld så ser jeg ikke grunnen til at Oslo er den plassen i Norge som er best rustet mot prisfall når arbeidsledigheten stiger?

1 Like

Fordi det er der alle vil bo. Alle hovedsteder stiger og stiger i popularitet. En naturlov omtrent. Oslo er ingen unntak. De er også mindre oljeavhengig og mindre avhengig av enkeltsektorer.

1 Like

Joda, men kraftige korreksjoner hører med om det er København, Tokyo eller Madrid. Jeg blir imponert dersom prisene i Oslo klarer å stå i mot det som skjer nå samt konsekvensene på lengre sikt.

1 Like