Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Slik jeg har sett for meg det så ryker først enormt med jobber/økonomisk aktivitet pgr stans i nybygg, dermed reiser tusenvis av utlendinger hjem og kanskje endel nordmenn hjem fra byene/hjem til foreldrene. Men overskuddet av boliger forsvinner ikke like fort, dermed blir det en periode med stor etterspørsel nedgang, mens tilbudet er stort. Selvsagt vil det etter en stund forsvinne og man får igjen mangel på tilbud, men det kan ta noe tid. Tror ikke boligmarkedet er like effektivt som aksjemarkedet ville vært på å prise inn at oversvømmelsen av boliger er borte om 1 år og da blir det trangt!
Så de som spår 2016 type ekstrem oppgang vil jo først få det når tilbudet er kraftig redusert og nybygg må igangsettes og dermed er noen år unna.
Men foreløpig har jo vi sikkert nok nygbygg å ferdigstille en god stund? Har ikke gode tall på det, men jeg ser for meg dette går verst utover 2021+. Dvs vi vil fremdeles få mye mer nye boliger utover 2020, selv om etterspørselen reduseres betydelig.

1 Like

Tilbud og etterspørsel er vesentlig ja. Men når bankene tar tap så blir det værre å få lån. Vi er jo vandt til at bankene kaster lån etter oss fordi det ikke har vært så mange med betalingsproblemer i en del år. Det kan jo være at det har vært det i mange år, men forbrukslån har gjort at mange kan skyve dette noe fram i tid.

1 Like

Fordi her er det mest jobber, enkelt og greit. Næringslivet og arbeidsmarkedet her er mye mer diversifisert enn feks Stavanger, Bergen osv.

Se på befolkningsveksten i nevnte byer, så ser man tegningen.

Ved konkurser så blir jo alt som er ferdig tvangssolgt. Det som ikke er igangsatt blir lagt på is. Det som er igangsatt, men ikke ferdigstilt blir trolig solgt på tvangssalg det også, dersom kreditorene er usikker på om det lønner seg å ferdigstille og selge det.

Dette er en prosess som tar lang tid.

Så er det slik at Koronatiden medfører to konsekvenser. Flere skilsmisser og flere barn. Begge deler øker etterspørselen.

1 Like

Ja, men vi vil få flere arbeidsledige/mindre aktivitet i nybygg. Samtidig så vil jo svært mye fremdeles ferdigstilles som allerede er igangsatt. Konkurs er ikke nødvendigvis det jeg tenker på heller, tenker mer på generell redusert aktivitet. Som du sier vl jo konkurser løses ved at andre kjøper opp, men når man går konk pgr manglende etterspørsel vil det nok ikke settes igang asap heller. Så dermed kommer ikke aktivitet/jobbene på plass med det første.
Jeg tror bare ikke man plutselig slutter å ferdigstille boligene i Norge, derfor blir det økning i tilbudet ut 2020 f.eks.

Haha gjenstår å se hvordan det går med skilsmisser, noen tørr ikke pgr dårligere utsikter økonomisk også. Det kan jevne ut tallet. Men flere barn er 100%, det blir det uansett utsikter nå.
Mer skilsmisser = lavere huspriser og økt etterspørsel på mindre enheter, mens økning i barn gjør det omvende. Men med lengre tidsperspektiv, tar lengre tid få barnet ut i verden enn å kaste ut samboeren :rofl: Så 2020 blir fremdeles ikke så bra.

2 Likes

må også se på gjeldsveksten da. Fra 2014 til 2018 ligger den på 0 % i Rogaland eksempelvis, mens i Oslo er veksten i samme periode på over 40%
Men alt blir spekulasjoner, så må mest bare venta å se :slight_smile:

1 Like

4% inflasjon tilsier vel renteheving etterhvert.

1 Like

Neppe, men mindre lønningene skal kraftig opp.

Kan ikke skru opp renten med det duvende gjeldsberget og skyhøy arbeidsledighet.

Du vil nok se at NB beveger seg vekk fra inflasjonsmålet.

2 Likes

De har ikke så mange verktøy til å påvirke kronen, støttekjøp har ikke noe varig effekt. Hva hjelper det med å sette ned renta om alt vi kjøper stiger 30%i verdi eller kanskje enda mer om det fortsetter? Greit nok har man over 10 mill i lån så velger man nok heller lavere rente, men mat og klær er en stor del av budsjettet så når det stiger så er renteeffekten borte. Som nevnt så sliter også mange bedrifter pga den lave kronen mens andre gliser fra øre til øre. Vi i Norge er stort avhengig av produkter fra utlandet.

1 Like

Løsningen er ikke å drepe norske husholdninger med skyhøy rente. Lav krone er bra i en tid der vi må jobbe med omstillingen av økonomien.

Kan ikke bruke renten for å støtte kronen. Svak krone er jo bare et utrykk for at utlendingene ikke tror på norsk økonomi.

1 Like

Når den var veldig lav (ifølge valutaekspertene) og kostet 10 kr per Euro for en stund tilbake så er jeg enig, men om den er på vei over 13 kroner igjen så vil det slå uheldig ut for husholdninger og enkelte bedrifter.

Tidligere så var det renter som spilte stor rolle på valutaen. Hvorfor satte Danmark opp renta nettopp? Jo pga valutaen.
Norges Bank har vel en rating som kun den sveitsiske banken overgår. Men det er mulig at nettopp høy boliggjeld gjør at utlendinger ikke tørr å putte penger i norske banker i frykt for å ikke få de ut igjen.
Nok- svekkelse kommer vel også at utlendinger som selger norske aksjer og eiendom og veksler om. Eller store aktører som utfordrer sentralbanken nå? Hvem vet…

1 Like

Joda, men sånn vil det jo alltid være. Noen er tjent med svak valuta og vice versa.
Men totalt sett tror jeg vi kommer veldig mye dårligere ut med høy rente nå og krone på «normalnivå».

En høy rente nå vil jo kvele husholdingene og alle som driver med eksport(som vi sårt trenger). Vi trenger jo svak krone for å bygge opp til mer eksport.

Vi har rigget oss for et lavrentesamfunn i overskuelig fremtid.

Men nå må vi over i makrotråden;)

1 Like

Ja vi er i feil tråd, men prøv deg på et regnestykke da. :wink:
Snakker ikke om skyhøyrente som du skriver.
Et lån på 4 mill skiller kun et par tusen i månen om man betaler 2 eller 3% renter på 20 års nedbetalingstid, og det er før fratrekk på skatten.
Hvor mye utgjør mat og klær per måned om det stiger 30%? Kunne også nevnt drivstoff, den er jo billig nå pga lav oljepris men hadde blitt enda billigere ved sterkere krone. Men ja har man flere siffer millionbeløp i lån så er det jo klart at det er greiere med høyere inflasjon.

1 Like
6 Likes
1 Like
2 Likes

Hei @Morti, svarer du på alle typer spørsmål ang bolig, også tekniske? Jeg har et spørsmål ang et punkt jeg stadig kommer over i Vedtektene til diverse sameier ang flertallskrav ved diverse tiltak. Har du greie på dette? Kan isåfall legge ved et bildet at vedtekten jeg sikter til

2 Likes
1 Like

Ja du kan bare legge det ut, så skal jeg svare så godt jeg kan. Klarer jeg ikke finne svaret selv på stående fot så sjekker jeg litt opp for deg :slight_smile:

5 Likes

Sameie Utklippet du ser er et punkt som stort sett er nevnt i alle sameier jeg har sett i Trondheim, det er stort sett nøyaktig det samme som står. Dette er jo punkter som skal hindre at noen kan brase inn i sameiet og gjøre store inngrep.
Det jeg lurer på er om du man kjøper en leilighet og optimaliserer den for utleie (stort sett tilrette legge for flere soverom, søke om loftareal til varig oppphold osv), vil denne vedtekten kunne brukes mot meg? Vil disse tiltakene havne under at man går ut over vanlig forvaltning, eller vesentlig endring av sameiets karakter? Det er også et punkt ang utleie, men forstår det slik at dette bare gjelder utleie av fellesareal?

1 Like