Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hehehe, den er lei. Spess dersom han kalkulerer inn hva han kunne tjent på å kjøpe da. :see_no_evil:
Et av de største krakkene kom vel helt i slutten av 80-tallet. Men han ønsket kanskje enda billigere inngang enn tilbudene som kom? :slight_smile:

1 Like
1 Like

Hei! Har et par spørsmål jeg ønsker deres synspunkter på:

  1. Hva tenker dere om å oppgradere til dyrere(større) leilighet nå i Oslo? Dette er for å bo(egen bolig).
  2. Synspunkter på å kuppe bolig før visning nå i Oslo? Ser på en noe uvanlig leilighet i et populært område.
2 Likes

1: I utgangspunktet er jeg tilhenger av at hvis man kjøper for å bo er alt ok. Da skal man ikke tenke så mye på prisutvikling.

Men dersom du har det fint i din nåværende leilighet, og ikke trenger mer plass med det første så ville jeg nok ikke oppgradert nå. Da ville jeg heller ventet seks mnd. , ettersom jeg tror prisene skal ned.

2: Kan godt prøve prøve kupp, tror det kan fungere bedre enn “vanlig” i dagens noe spesielle marked. Husk ellers på at du kan by i budrunde med forbehold om at budet er hemmelig. Litt samme taktikk.

3 Likes

Har et spørsmål jeg selv syns er litt interessant, så kanskje andre gjør det også. Det dreier seg altså mest om godt utenfor Oslo og de store byene…

Hvor mye kan man egentlig stole på prisen som en takstmann oppgir?

Spesielt når man befinner seg i et “dødt” eller lite aktivt boligmarked, altså feks et lite sted der det selges kanskje 3-4 boliger i året, 3000 innbyggere og de husene som blir solgt har svært forskjellig beliggenhet (utsikt, solforhold, nærhet til skole/butikk osv), så man forholdsvis lite sammenlignbar salgsdata.

Dersom jeg skal kjøpe fra noen i dette markedet uten at de legger eiendommen ut på markedet. Hvordan bør jeg gå frem?

2 Likes
4 Likes

For det første ikke stol på takstmannen, annet enn teknisk tilstand. Takstmenn har kontakt med ulike typer kunder og kan ofte godsnakkes litt til, spesielt i forbindelse med refinansiering (det var i hvert fall vanlig før). I de store byene er det lett å se hva som er en lav eller høy takst, men ikke på landsbygda.

Jeg ser for meg denne situasjonen: selger ville ta opp lån for å refinansiere, kontaktet takstmann og fikk forelagt taksten du har sett. Nå ønsker vedkommende å faktisk selge, og bruker den gamle taksten i salget. Han snakket opp takstmannen, det var noe han skulle beholde i lang tid, han trengte bare litt ekstra penger til X. Nå som han skal selge skjønner han at taksten egentlig er for høy.

En godtroende kan lett bli lurt i en sånn situasjon.

Du kan gå inn på seeiendom.no og se faktiske tinglyste salgspriser, for denne eiendommen og andre tilsvarende. Sjekk det. Og magefølelsen om du ser på eiendommen til salgs - hva sier den? Kribler det i magen når du ser eiendommen i forhold til taksten? Eller kribler det når du sammenligner taksten med den prisen du kan kjøpe for? Evt føles det som at taksten er høy? Finner du sammenlignbare prosjekter på finn? Hva slags priser får de, og hvor lang tid tar det å selge?

Det finnes nok av forlatte eiendommer på landsbygda, mange av dem er fine og ok å sette i stand, men det er ikke sikkert det vil lønne seg på noen måte økonomisk (bortsett evt med tiden til hjelp).

3 Likes

Støtter denne. Man kan enkelt være sin egen “takstmann/megler” ved å gjøre en grundig jobb på seeiendom.no. Dersom prisen er god sammenlignet med det som faktisk er betalt for sammenlignbare eiendom er det lovende.

For omsetning av eiendommer flere år tilbake i dag kan prisene justeres etter eiendom Norge sin oversikt over prisutviklingen i det spesifikke området. Da får man et godt sammenligningsgrunnlag.

2 Likes

Noen som har strategier ang. budrunder? Har fulgt noen nå, og veldig forskjellig med tanke på størrelser på budøkning.

1 Like

Skjult bud tror jeg er et undervurdert verktøy. Spesielt i situasjoner der det kun er to budgivere.

Altså at man byr med forbehold om at budet ikke videreformidles til andre enn selger.

2 Likes

Mitt inntrykk er at folk blir slitne av mange bud, så små budøkninger vi ofte føre til en lavere salgspris. Store budøkninger fører noen ganger til at andre faller fra, men ofte er det de mest interesserte som sitter igjen og klinker til med 100’ til som pusher prisen. Strategier kommer helt an på de andre budgiverne, markedet for akkurat den boligen på dette tidspunktet, dessuten har en god megler stor påvirkning på hva sluttprisen blir etter min erfaring (en del år som eiendomsmegler, ble til og med statsautorisert og greier, drevet et par kontorer og ansatt en del meglere - så meningene mine bør ikke være helt uten rot i virkeligheten). Jeg er ikke aktiv i markedet nå, kan hende ting har forandret seg litt de siste årene. Uansett vil hver enkelt situasjon gi ulike strategier.

2 Likes

Interessant innsikt her, VargVemund! Jeg trodde egentlig ikke megler hadde særlige virkemidler til å påvirke prisen slik, altså i en budrunde. Men jeg har jo hørt historier med usanne påstander som fiktive bud og andre lugubre taktikker, som jeg regner med ikke er det du sikter til. Er det noe du kan fortelle litt mer om? Er det typisk den “Jeg tror de slår til om du byr X”? Den har iallefall jeg fått fra flere meglere :sweat_smile:

1 Like

Det høres ikke lovlig ut.

Det er lovlig, men ganske dårlig deal for selger.

Ergo en god deal for kjøper.

Det er lovlig men det burde ikke vært det :slight_smile:
KISS prinsippet (Keep It Simple Stupid) burde vært innført og kun åpne bud burde vært lov.

Enda flere statlige reguleringer er ikke KISS. Det er det motsatte.

Det som er KISS er å la folk selge sin egen bolig som de selv ønsker.

Her tar du feil. Du kan ikke kreve at budet ikke blir formidlet til andre budgivere, tror heller ikke du finner mange meglere som godtar et slikt forbehold, siden det står i forbrukerombudets regler at megler “bør” sørge for at alle parter er informert om nye bud. Det betyr at du kan hvertfal ikke legge inn hindring om at andre budgivere skal få informasjonen, men du kan gi bud direkte til selger uten å gå via megler for eksempel. Men ønsker selger å informere andre, så kan du ikke stoppe det.

Du gjør jo livet bare vanskelig for selger, de må jo formidle dette videre muntlig til andre budgivere at de har et høyere bud.
Følg reglene for vanlig budgivning er mitt tips. Hvis det er noen som vil by mer enn deg, så gjør de det.

Er det ikke bedre å bare ti stille når man ikke vet hva man snakker om?

1 Like

12år gammel artikkel.

@Morti vi diskuterte jo dette en gang for lenge siden. Kan du ikke komme med noen betraktninger her som megler?.