Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

So what? Det er samme regler i dag. Herregud for en gjeng.

“Dette har jeg ikke hørt om så det kan ikke finnes”. Bruk google.

1 Like

Hvem skulle trodd dette???

https://www.nettavisen.no/okonomi/boligprisene-stiger/3423963507.html

1 Like

og med flere og flere som vender tilbake i jobb + enda lavere boliglånsrenter… ser vi oppbygningen til en ny voldsom vekst i boligprisene, slik som etter finanskrisen? For øvrig så spår Rystad Energy om oljemangel allerede fra høsten av, og oljepris rundt 68 dollar. Hvis det er et sted penga ikke vil bli plassert, så er det i banken til 0,3% i rente.

2 Likes

Jo du kan det. Her er en nyere artiikkel:
https://www.nettavisen.no/na24/boligmarkedet-koker-slik-kupper-de-budrunden-med-hemmelig-triks/3423589271.html

image

Jeg kan mer om alt dere her diskuterer enn alle dere til sammen. Det er brannsikkert. Men jeg er ferdig med å bruke tiden min på folk som mobber meg til stillhet i andre tråder og gidder bare ikke.

Spør igjen dersom jeg blir aktiv igjen. Akkurat nå leder jeg en salgskonkurranse med fin fin premie og puler en deilig dame. Tror jeg foretrekker å ha fokus på det :smile:

4 Likes

Enig Morti! Det er 100% viktigere med puling

2 Likes

Haha nice :wink:

1 Like

Den er selvsagt en gjenganger som brukes, ofte kommer det vel en annen budgiver etter at du har slått til med prisen selger egentlig skulle slå til på… :sweat_smile:

Men det er ikke skryt eller å lire av seg innøvde setninger som gjør en dyktig megler. Det er faktisk ikke spesielt smart å snakke for mye, oftest får man mer igjen for å lytte og stille aktive spørsmål - for da får megler informasjon som kan brukes senere.

En megler er en selger. Gode selgere er ofte dyktige menneskekjennere og interessert i psykologi, salg og overtalelsesteknikk. De aller fleste lærer så lenge de lever - med mindre de allerede er verdensmester selvsagt. Hvordan man stiller et spørsmål kan feks ha mye å si for utfallet av svaret.

Et eksempel er å forankre høye budøkninger som “normalen” ovenfor budgivere. Feks ved å foreslå “skal vi øke med 100.000?” istedenfor å foreslå økning på 10.000 eller ikke gjøre noe. Mye kommer an på hvordan kontakten er mellom budgiver og megler selvsagt og er 100% situasjonsavhengig.

De fleste budøkninger går over sms, men en god megler vil etter min mening holde løpende telefonkontakt med budgivere og potensielle budgivere.

Kort sagt: mennesker lar seg enkelt manipulere - og vi manipulerer og blir manipulert daglig. De fleste av oss skjønner det ikke selv. Om du er interessert i temaet kan du lese feks Robert Cialdini som er en av verdens ledende autoriteter på påvirkning og manipulasjon.

3 Likes

Når følger bankene etter denne gangen? Virker ikke som de har like stort press som første gang NB satt ned styringsrenten.

1 Like

Hmm… mon tro hvor nordmenns sparepenger blir plassert de neste årene når renta i banken er tilnærmet 0. Mitt tips er boligmarkedet, og først og fremst bruktboliger som folk kan få innen 1-3mnd etter kjøpt, kontra 2 år på nybolig. Ser vi ny pristopp i Oslo i 2021/2022?

1 Like

Virker som det ventede boligprisfallet er avlyst? Norske husholdninger får stadig med gjeld, men med tanke på rente og inflasjon er det vel mer problematisk for de som ikke har gjeld :joy: ?

3 Likes

What he said…:+1:

Ser Norges Bank sin prognose for boligmarkedet er et fall i boligpriser på
5 prosent i løpet av ett års tid. Kan fort bli større fall. Alt tilsier et relativt stort fall i boligpriser de kommende 2-3 år.

1 Like

Hvorfor? penger er jo gratis snart

3 Likes

Det er feil. De venter fall på 1,8% men med stor usikkerhet. Snakket med megler i Bergen i går, og det kuppes boliger Før visning over en lav sko… Med boligrenter mellom 1,3-1,5% så tørr jeg vedde ganske mye mot et fall i boligpriser fra i dag og fremover de neste 2-3 år!

3 Likes

Pengetrykking av en annen verden + nullrente taler ikke for snarlig nedgang.

Folk kommer til å sylte ned pengene et sted. Men når nedgangen virkelig slår til så kan det hende at det blir en annen historie.

1 Like

Nå er vi i en slags håp-fase på børsene hvor mye av det tapte er innhentet, og hvor børsene i mindre og mindre grad gjenspeiler realøkonomien. Mest sannsynlig er vi i en fase rett før børsene får seg en reell knekk nedover. Boligmarkedet vil da følge etter. Det er historisk mange arbeidsledige og det er svært høy gjeldsgrad i privathusholdninger. Om renta er svært lav er ikke ensbetydende med at arbeidsledige og personer med lav inntekt klarer å betjene lånene sine. Se feks. nyheten i dag angående opprettelse av 45 nye midlertidige stillinger hos Namsmannen for å tvangsinndrive mange krav og gjennomføre tvangssalg. Her blir det mange insolvente personer i tiden framover, og det gir definitivt ikke noe boost av boligmarkedet. Tar gjerne ta et veddemål om at boligprisen på nasjonalt nivå er lavere i mai 2021 enn den den er pr.dags dato😊

2 Likes
  1. Mai 2021 er et år til, du skrev «2-3 år med relativt stort fall», så da snakkes vi mellom mai 2022 eller 2023 :blush:
  2. Den store arbeidsledigheten du snakker om kommer fra arbeidstakere i typiske serviceyrker. De får mange av jobbene sine tilbake innen året er omme når restriksjoner er åpnet. Samtidig er lønn i disse yrkene relativt lav og fluktuerende, så kjøpekraften fra denne gruppen er begrenset.
  3. Jeg har på 2 mnd gått fra 2,5 til 1,3% rente på boliglånet, som veldig mange andre. For meg tilsvarer det ca 5000kr mindre kostnader i mnd. Når man plutselig kan kjøpe en dyrere bolig til samme mnd-kostnad, så kommer folk over tid til å presse prisene opp. Dette er enkel tilbud/etterspørsel-logikk. Mange nyboligprosjekt legges på hold i disse dager, og kjøpere dreier seg mot bruktboliger. Mange flere nå enn før har råd til å ha 2 boliger (kanskje ikke i Oslo). Gjeldsgraden er høy fordi renta er historisk lav, slik er det i hele Europa og US. Sett penga dine i banken til 0,2% rente heller da, sikkert lurere det :+1: eller se på chartet over boligprisutviklingen etter finanskrisen
1 Like

NOK har jo fått seg en smell, så kjøpekraften til flere har blitt redusert en del. Feks dyrere mat. Hvor mye dette motveier lavere renter er jeg usikker på.

1 Like

Det er mange som har planlagt kjøp av bolig denne perioden, og som nå ser at de kan betale litt mer pga. lav rente. I tillegg er våren/sommeren soleklar høysesong for flytting, så det finnes fortsatt en del kjøpere som “må” kjøpe i vår.

Vi får se til høsten og vinteren. Det positive rentesjokket har lagt seg, det kommer en ny runde med Covid-19 (mannen i gata tror faren er over nå), folk blir oppsagt - ikke permittert osv osv.

Jeg tror boligprisene er lavere i juni 2021 enn juni 2020.

3 Likes