Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hvis du føler deg sikker på at det kommer en ny runde med corona, ingen vaksine og lange perioder med strenge restriksjoner på verdensbasis, da anbefaler jeg deg å selge alt du har av eiendeler i dag!

Jeg solgte en bolig forrige uke!

Hvordan gikk det? Bedre enn fryktet?

Gratulerer, og du kjøpte ikke ny, eller? :slight_smile:

@InVivo, Gikk veldig bra. Solgte uten megler, annonse eller takst. Total kostnad ved salget er 9 000,- til en advokat som setter i stand kjøpekontrakt, tinglysing osv. Relativt deilig. Solgte boligen for 8% mer enn jeg kjøpte den for sommeren 2017. Kanskje en megler kunne fått litt høyere pris, men han ville også stukket av med 50-100 000,-,

@jojoo, Jeg skal kjøpe en ny utleieenhet, kanskje to, men det blir nok ikke før høsten/vinteren. Nettopp av de grunner jeg nevnte over:)

6 Likes

Grattis!:slight_smile:

Kult at du droppet megler, aldri skjønt poenget med megler etter at alle boliger kom på Finn.no

2 Likes

Ok! Jeg hadde planlagt salg av min utleieleilighet i sommer, men ser nå at gevinsten av å fortsette å leie ut er for bra med dagens renter, så jeg skal fortsette med utleie en stund til :slight_smile: Tror hvertfal ikke vi to bidrar til noe prisnedgang i boligmarkedet…

1 Like

Litt på samme måte som at det ikke er noe poeng med en advokat etter at lovverket kom på nett?

I mange tilfeller har du sikkert rett, men du undervurderer nok verdien av å ha en mellommann.

Det hviler også mye ansvar på selger ved en bolighandel, gjør man en liten feil og får feil kjøper så kan man ha årevis med stress og magesår foran seg, selv med eierskifteforsikring.

Forresten er 100.000 lite i forhold til det en god megler kan ha å si for sluttprisen etter min mening.

Men det er sikkert mange som får det til uten problemer og uten å tape så mye.

7 Likes

Jeg er enig i mye av det du skriver.

Noen ganger er en megler både hensiktsmessig og nødvendig, men slik jeg ser det ikke alltid avgjørende.

Så lenge boligen ikke har mangler nevnt i avhendingsloven §3-7 til §3-9 ser jeg ikke helt hva som kan bli et problem. Terskelen der er høy! En megler innebærer heller ikke noe garanti mot søksmål mot selger.
Men dette kan (vil) endre seg med ny avhendingslov som er forespeilet at trer i kraft i sommer.

I visse tilfeller vil en god budrunde organisert av en dyktig megler kunne dra opp prisen mer enn 100k. Men man kan også få en god pris hos en enkelt kjøper uten megler/annonse, ettersom da kjøper føler at man gjør et kupp før objektet kommer på markedet:)

3 Likes

Er helt i sluttfasen av å kjøpe utleiebolig nr.2. 200.000 i EK, 1.5% rente og avkastning på EK etter skatt med 66% (132.000,-). 4 soverom, nære universitet.

Til tross for skyhøy arbeidsledighet, klarer jeg ikke å se for meg det store boligprisfallet med rente godt under 2%. En kan jo til og med få fastrente nå på 1,99%. I verste fall faller prisene med 10%, dette er uansett tjent inn ila et par år.

Hva tenker dere? Er jeg for utålmodig? Eller bør man agere nå mens enkelte har litt covid-19-panikk? Kjenner veldig på TINA nå, og kanskje litt FOMO.

Flere i samme situasjon?

2 Likes

Hvordan er dette regnestykket?

Avkastning på EK 66% etter renteutgifter, faste kostnader (kommunale avgifter osv) og skatt?

Du kjøper altså et objekt til 1,5mnok som gir deg ca. 200 000,- i leieinntekter per år?

1 Like

Kjøper et objekt til netto 3.600.000,- ink omkost og renovering/møblering. Finansieres med 3.4mnok lån og 200k EK. Konservativ leiepris på 20.000/mnd. Felleskost på 2000, kom.avg ca 800/mnd. Etter alle fradrag utgjør dette 132.000 og 66% avkasting etter skatt på EK.

1 Like

Interessant, men 5,5% EK?

1 Like

Hvor finner du en bolig til 3.600.000 hvor 20.000/mnd er konservativt?

1 Like

fianansbevis opp til 3.465, tar sikkerhet i de andre boligene.

4 sov i nærheten av Universitet, 5.000 per sov. Prisene i området tilsvarende samme standard/størrelse er 5250-5750,-

2 Likes

Hvor er dette? Bergen, Stavanger, Trheim?

1 Like

Skjønner.

Ja - det virker som en relativt god deal. Bruttoavkastning på 6,6% (årlige leieinntekter/kjøpesum) er bra.

Til sammenligning har jeg sett på en bolig til 1 500 000,- med konservativ utleiepris på 8 500 per mnd,- til én leietaker. Nøyaktig samme bruttoavkastning på 6,6%. Nylig pusset opp i et bygg fra 2008.

På nettoavkastning kommer nok ditt objekt litt bedre ut, men bør også gjøre det pga. mer arbeid med fire ulike leietakere.

1 Like

(20x12)/3600 = 6,6%, den er helt grei. De fleste sier den bør opp mot 7,5%, men sliter med å finne dette i denne prisklassen.

Ønsker egentlig å få slengt i trynet at man skal være forsiktig nå. Men med boliglånsrenter der det nesten er gratis å låne penger, klarer jeg ikke å være noe annet enn positiv.

1 Like

Det er ikke Stavanger. Der tror jeg man skal være litt forsiktig nå.

1 Like

Jeg er naturligvis ikke sikker, og er selvsagt enig i at lav rente virker positivt. Men, det er faktisk ikke så enorm stor forskjell på at renta er 2% (som den var i 2017) og 1,5%. Vi snakker 5 000,- per million per år eks. skatt…

Tror det kommer en smell utover året/neste år da gjennomsnittsnordmannen faktisk vil oppleve redusert inntekt/kjøpekraft som en følge av corona. Husk at pt. er det få som er oppsagt, og staten har betalt ut tilnærmet full lønn. Hva skjer når mange dropper å betale husleien fullt ut ettersom de er oppsagt?

Tror også det vil være stor forskjell på landsdeler. Vestlandet hadde jeg holdt meg langt unna nå, spesielt litt dyrere objekter.

En joker er også at regjeringen kan finne på å gjøre noe med det særdeles gunstige rentefradraget nå som renten er så lav. Mange kommuner må nok også jekke opp eiendomsskatten betydelig.

2 Likes