Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Enig. Jeg har en 2-roms utleieleilighet som skal leies ut for 11500,- pr mnd. Lån utgjør ca 2mill, og dagens verdi er ca 2.9mill. Har 1,3% rente, og netto kontantstrøm pr måned er ca 5700kr. Ligger meget sentralt så forventer en god prisstigning i tillegg, så den skal beholdes. Bruttoavkastning mot dagens verdi er 4,7%, så ikke kjempebra, men på den andre siden så er det enklere å håndtere et rolig samboerpar der begge er i jobb, kontra 3 studenter som dusjer 3 ganger dagen og skrur av gulvvarmen på badet for å spare strøm.

4 Likes

Eneste stedet som er «trygt» nå, Oslo og sentrale deler av Østlandet

1 Like

Interessant med boligtråd! Slenger meg på her.

Høres ut som greie leieobjekter til greie priser. Jeg til sammenligning kjøpte enebolig i 2015 til 4.900.000 m/ 2 hybler, 15% EK. Utleie av hybler har dekket huslån siden dag en. Renovert tak og 1 hybel.

Nå i år fikk jeg endelig lån basert på fremtidig verdivurdering og skal bygge om kjeller til 2 hybelleiligheter. Har da totalt 4 hybler og 1 kollektiv hvor estimerte leieinntekter vil ligge på 53.000/mnd.

Total EK brukt: 970k. Dette inkluderer all oppussing. Ny verdi på bolig: 7.000.000 som gir meg mulighet til å refinansiere ut ca 500k til videre prosjekter.

Har tatt tid men er jaggu verdt det boys! :sunglasses::v:

4 Likes

Fantastisk!

1 Like

Hvorfor sammenligne den aller beste renta du kunne få i 2017 (i en svært kort periode) med den dårligste renta du kan få fremover i 2020? Just asking…

For mitt tilfelle som har Akademikeravtalen gjennom Danske Bank, har jeg gått fra 2,45% rente til 1,3% rente på 2 måneder nå. Per million utgjør det 11 500 i året eks. skatt. Jeg vet ikke medianen for låneverdi pr bolig i Norge, men jeg tipper 3 million. Så for Ola Nordmann utgjør det 34 500 i året eks. skatt.

1 Like
1 Like

Hvis du tror at 1,5% er den dårligste renta man får på utleiebolig i dagens marked tror jeg du er veldig optimistisk:)

2% var en god rente i 2017, akkurat som 1,5% er en god rente i dag.

Poenget mitt:
Selvsagt er rentenedgangen positiv, men det er ikke slik at penger ble helt gratis plutselig over natta. I 2017 betalte man 20 000,- for å låne en million. I 2019 betalte man 25 000,-. Nå betaler man 15 000,-, Tar man med skatt blir forskjellene enda mindre.
Rentene har vært lave lenge og dratt boligmarkedet høyt. På litt lengre sikt er jeg ikke overbevist over at den siste tids rentereduksjon veier opp for betraktelig høyere arbeidsledighet, lønnsnivå osv.

2 Likes

Gode poeng du har! Ja, lave renter har dratt opp gjeldsveksten noe kraftig de siste 10-15 årene. Rente på sparekonto i DNB er 0,35% i dag. Inflasjonsmålet er 2%, så pengene dine som du fikk 1,4% rente på i banken i februar er nå blitt nesten totalt spist opp av inflasjonen. Helt enig i at arbeidsledigheten fremover kan påvirke boligprisene negativt, men i det store og det hele tror jeg resultatet blir større forskjeller mellom folk. Det blir enda vanskeligere for sykepleieren å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo i dette tiåret, enn hva det var i forrige tiår. I den andre enden vil de med sikker jobb og god tilgang på kapital bli enda rikere. Noe som er synd.

2 Likes

Personlig tror jeg den største demperen for boligmarkedet er boliglånsforskriften.

Selvsagt er det en del som må selge om de permanent mister jobben, men selv da vil de ha garantert en inntekt i Nav over flere år, kanskje litt lavere enn normal lønn, men likevel burde det være mer enn nok til å betale i det minste renter på lånet.

Jeg tror hvis vi kommer i en situasjonen der mange risikerer å måtte tvangsselge bolig, så vil man lempe litt på boliglånsforskriften så det blir enklere å få avdragsfrihet.

1 Like

For april steg jo boligprisene med 0,5%.

2 Likes

Vil presisere at jeg ikke tror på noe krakk i boligmarkedet. Det jeg ser for meg er en liten korreksjon på kanskje 5% fra toppen på landsbasis.

En slik prisutvikling innebærer ikke at man tabber seg ut ved å kjøpe utleiebolig i dag, men jeg tror det heller ikke er noe å stresse med.

Dette er jo allerede gjort:

Jeg tror det er et undervurdert poeng at bankene nå i andre kvartal har høyere fleksibilitet opp mot kunder som normalt ikke tilfredsstiller lånekravene. Øker den kortsiktige etterspørselen, og bygger oppunder min teori om at prisfallet ikke kommer før til høsten og i 2021.

2 Likes

De boligene som ikke blir solgt fører til senere prisnedgang - hvis ikke de tas ut av markedet. Når omsetningstiden øker påvirker det nok også prisen på sikt…

Men lave renter vil gi ytterlig prispress på sikt.

2 Likes

Var ikke noe forsøk på å hausse boligmarkedet. Ville bare påpeke at DnBs analyse for april ikke traff blink.

1 Like

Vet vi sikkert at 12 dagers økt omsetningstid skyldes tregere salg for boliger lagt ut i april? Eller skyldes det at boliger som har ligget ute lenge nå blir solgt, og slår inn i statistikken.

1 Like

Ref arbeidsledighet:

1 Like

Hvis boliger som har ligget lenge har blitt solgt burde det gi negativt utslag på prisen… Jeg tipper det blir lenger omsetningstid, markedet blir mer selektivt. De beste objektene går først, de dårligste blir liggende, og det er muligens delvis årsak til boligprisoppgang i april… Vet ikke om det er omsatt færre boliger enn vanlig?

1 Like

Må føles ensomt å være så klok. Du høres veldig vellykket ut.

5 Likes

Hadde det vært «mer en noen andre», Ok. «Mer enn alle til sammen», flåsete tull! :slightly_smiling_face:

3 Likes

Jeg har ikke fått med meg forløpet til denne diskusjonen, men jeg har forstått at @Morti har kritisert bruk av janteloven i dette forumet, og det synes jeg forsåvidt kan være på sin plass. Dersom man er skikkelig flink til noe så bør det kanskje være lov å skryte av det uten å bli mobbet for det? Når det er sagt så ser det ut som denne diskusjonen har polarisert seg en del og de siste innleggene har blitt ganske flåsete.

3 Likes

Jeg har heller ikke fått med meg alt forløpet. Men takhøyden må gå begge veier. Jeg har lest mye av det Morti har skrevet om bolig og han er uten tvil dyktig på det. Han har jo også tatt selvkritikk enkelte ganger når det har tippet litt over ser jeg.
Men når noen tipper over i sånt flåseri så får jeg piggene litt ut hvertfall.
“Jeg vet masse men vil ikke si det til dere siden dere ikke alle stryker meg med hårene”

De jeg kjenner IRL som er dyktigst på forskjellige ting er som regel ganske ydmyke på at de ikke er verdensmestere også. Det kommer gjerne med kunnskapen.

5 Likes