Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Som forventet. Vi går virkelig et spennende halvår i møte. Ble oppringt av min faste eiendomsmegler i dag som prøvde å overtale meg til å selge kontra å fortsette utleie på en leilighet. Spurte henne hvordan det går med oppdragsmengden fremover - fikk inntrykk av at den er betydelig snevret inn. Kan godt være et enkelttilfelle, menmen…

1 Like

Jeg har fulgt noen budrunder i Oslo siste tiden. Disse objektene har gått over prisantydning.

2 Likes

Ja, mitt inntrykk er også at det går unna i Oslo

Tror denne artikkelen er inne på noe. Har hørt om flere som nå ser en mulighet for å komme seg inn på boligmarkedet.

1 Like

Sammen med historisk lav rente og bråstopp i nybygging, så kan dette sende boligprisen i Oslo til nye høyder tror jeg

2 Likes

Som i de fleste konflikter er det nok noe som har bygget seg opp over tid, jeg er en av dem som synes overdreven skryt er irriterende fordi det er støy i diskusjonen, spesielt når det kommer så mye fra samme kant.

Men her er selve kjernen:

Den siste jeg skrev, skrev jeg fordi jeg synes det ble for mye fokus rundt markedsføring og salg av @Morti sine spesifikke objekter, med tanke på at mange har opprettet egne tråder om deres interesser, salg osv.

Pdx opprettet tråden, ikke Morti.

Ellers tviler jeg ikke på at han er en dyktig megler, men jeg tviler på at han har mer kompetanse enn alle andre i tråden sammenlagt, inkludert tidligere og eksisterende eiendomsmeglere, erfarne eiendomsinvestorer osv. Morti er nok også enig i det tipper jeg, man skriver ting i affekt og entusiasme og så angrer man kanskje litt senere.

Og til slutt: bare for å ha sagt det - jeg er heller ikke så glad i janteloven. Derimot er jeg glad i å si ting som de er.

Edits: feil på quotes, manglet noen klammer, fortsatt noe feil men er vel forståelig.

5 Likes

Vi holder oss til boligmarkedet.

4 Likes

Meget skeptisk kjenner jeg, Følger markedet ganske tett og utenom de gode objektene som går fort. så virker det som omsetningstiden og prisen faller.
( her på vestlandet).

4 Likes

Boligmarkedet på bedringens vei, sier mann som er avhengig av at boligmarkedet er på bedringens vei…

9 Likes

Jeg jobber i bransjen i Rogaland og har sett (intern tall) og hørt ifra andre at salget har tatt seg kraftig opp. Mitt inntrykk er også at vi er tilbake til normalen - jeg er positiv enn så lenge👍

1 Like

Hvor i landet er dette? :slight_smile: jeg vurderer selv å kjøpe utleieleilighet. Har en leilighet sentralt i Oslo uten gjeld og 2 mill egenkapital.

1 Like

Evt om noen andre har gode råd og tips til gode invisteringer i bolig? Er 27 år og har lyst til å bygge meg opp tidlig :slight_smile:

1 Like

Da har du et utrolig god utgangspunkt! Har du også god betjeningsevne?

Mitt prosjekt er lokalisert i Bergen.

Send meg en PM, så kan vi ta oss en boligprat!

Ikke mange som tror at boligprisene i Oslo er lavere nå enn i begynnelsen av 2017, men det er faktisk fakta:

4 Likes

Jeg mener det var rundt 2017 de endret modeller for utregning av boligprisstatistikken.

2 Likes

Slik jeg husker det endret de retningslinjene for den såkalte “glattingen”.

Boligprisene glattes og har dermed et ikke-ubetydelig etterslep når boligprisene snur. Jeg lurer på om de faktisk økte glattingen i 2017, noen som husker mer inngående?

1 Like

Færre boliger i hovedstaden må da bety videre prisoppgang, napoleonskake og Champagne (på sikt)!

“I hele første kvartal i år er det gitt 11,2 prosent færre byggetillatelser enn på samme tid i fjor, viser SSB-tallene.”

2 Likes

Dette er tall fra Krogsveen. De har vel sine egne tall regner jeg med.

Eiendom Norge var vel de som endret sin metode.

1 Like


Meglere nordpå har litt andre definisjoner enn de sørpå…

6 Likes

Ser de skriver:
“Kilde: Krogsveens prisoversikt er basert på tall hentet fra Eiendom Norge, Eiendomsverdi AS og Finn.no.”

I realiteten tror jeg det er blåkopi av tallene til Eiendom Norge. Oppdateres alltid noen timer etter nye tall fra Eiendom Norge. Endret også regioner samtidig med Eiendom Norge i fjor en gang.

Men jeg synes det er et enkelt verktøy for rask og effektiv måling av grafer sammenlignet med Eiendom Norge sin tekniske løsning.

2 Likes