Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja, jeg vet ikke hva de faktisk baserer tallene på. De har jo ikke egentlig egne tall alle steder.

1 Like

Eiendom er hett om dagen

2 Likes

Denne fyren er vell en av ytterst få som faktisk har truffet i sine prognoser for boligmarkedet, spesielt i Bergen.

1 Like

Ser ut som jeg må finne meg en ny plass å bo til høsten pga huseier må ekspandere ( ungene vokser)
Har hatt en VELDIG god leiedeal, som gjorde det lønnsomt å leie kontra eie gitt av prisstigningen var lav de siste 3 årene.

“Må” låne opp til pipa + få 15 -20% hjelp fra min far som er gjeldsfri og går inn som deleier. Men da slipper jeg å selge aksjer på dagens nivåer.

Så tenker jeg hopper ut i markedet, så får dere andre selge siden det korrigerer etterpå :sweat_smile:

2 Likes

Skulle det gå dårlig er det bare å tenke på tipset til Nils Nordvik.

5 Likes

Ser enda ikke konturene av et boligkrakk

1 Like

Jeg skjønner ingenting av dette. Folk er tydeligvis ikke bekymret.

2 Likes

Bekymret?

Folk må jo ha et sted å bo

3 Likes

Da er vi to. Er egentlig ikke rart med så sterk oppgang; det ble jo solgt et hus til 250 millioner i mai + flere høyt prisede objekter. Vil tro disse var med på å pynte på tallene.

Er det forresten noen som vet om fritidseiendom også er med i beregningen? Flere hytter som har gått langt over prisantydning i det siste, så jeg lurer på om dette også har noe å si.

1 Like

Fritidseiendommer er ikke med i målingene til Eiendom Norge. Hadde de vært med ville det vært hjerteinfarkt-tilstander hos dere som er så overrasket over prisoppgangen siste 2 mnd.

Boliger kommer til å bli dyrere etter corona, og det som følge av at de som i utgangspunktet har planlagt boligkjøp, i stor grad har trygge jobber og ikke er de mest påvirkede av permitteringer og arbeidsledighet. Sett i sammenheng med ekstremt mye lavere rente, så er det en vei de neste årene for boligprisene, og det er opp.

6 Likes

Nokså på prikken hva jeg spådde i mars. @nofun

https://e24.no/naeringsliv/i/501WJX/nyboligsalget-fallet-videre-daarligste-mai-maaned-noensinne

3 Likes

Hei :smiley: Velkommen tilbake! Klart å holde deg unna røyken?

Blir litt “tvunget” inn på boligmarkedet nå @Morti etter en veldig lukrativ leiepris.
Orker ikke prøve på å time markedet, men antar du har en mening om hva som kan gjøre det bedre framover.

Ville du satset på brukt, delvis ny eller nybygg ? Tenker 3 roms og er null praktisk anlagt til oppussing :sweat_smile:

1 Like

Spent på å høre hva dere som jobber i bransjen sier.

Tenker selv at kombinasjonen av: urbanisering, fall i boligbygging og lave rente i lang tid fremover
må føre til økte priser i sentrale strøk.

Det eneste motargumentet virker å være høy arbeidsledighet, men de som er mest utsatt er vel de som uansett ikke hadde hatt penger til bolig.

9 Likes

Har sett mange objekter (nye boliger som har vært ubebodd en stund, flipper-objekter) som har gått ned mye i pris nylig og enda ikke blir solgt. De ligger nå og vaker på det de ble kjøpt for i 2017 og 2018 og representerer derfor et tap som følge av inflasjon og opportunity cost og meglerkostnader.

6 Likes

Har sett mange objekter (bruktbolig/leilighet) som blir solgt før visning m direkte bud til selger, alt fra 2-700k over prisantydning.

Hva man «har sett» blir bare meningsløst å diskutere, så lenge man ikke skriver hvilket område det gjelder.

6 Likes

Og direkte bud er det jo ingen utenom megler og selger som ser. Såe ja. Hver enkelt fåe vurdere sannhetsgehalten i påstanden

1 Like

Det skal også sies at takster og prisantydninger kan ha endret seg så det ser ut som at prisene er bra, men at takstmenn og meglere har blitt mer edruelige i sine prissettinger.

1 Like

Ser at mye boliger som har ligget lenge trekkes fra markedet for å komme tilbake et par uker senere med enda mer pimpa bilder.

2 Likes

Klassisk triks for å se nye ut i markedet. Dessverre har de blitt markedsført / fulgt opp for dårlig i starten, og/eller hatt en for høy pris (det henger gjerne sammen). Når et objekt blir liggende lenge i et marked der boliger normalt selges raskt, kan det gi inntrykk av at det er noe galt med boligen.

1 Like