Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Når man signerer kontrakten (forutsatt at utbygger har solgt 60% i prosjektet) betaler man et innskudd på 10% av kontraktens verdi - det er det jeg regner som investert kapital.
Man må forøvrig ha finansieringen klar (altså 15% EK og finansiering på leiligheten) når kontrakten tegnes.

Dette forutsetter videresalg av leiligheten før man overtar.

Mer tro på de klassiske bydelene i sentrum, finne riktige objekter der

Jeg kjøper ikke “gammelt ræl”, så da må det bli der det er utvikling :slight_smile:

Ensjø er skikkelig up and coming. I tillegg ville jeg kanskje kikket på om det er noe på G rundt Storo/Grefsen.

1 Like

Jeg kjøpte en kontrakt på leilighet på Ensjø Torg sent i 2016, kun uker før vi nådde pristoppen.

Satt på den fram til overtakelse i desember 2019, solgte den i februar før corona.

Kjøpte for 3 290’ solgte for 3 700’
Hadde meglerkost på 35’
Styling 10’

God butikk, og det var en dårlig periode for eiendomsspekulasjon i hovedstaden.

Har blitt mobbet mange ganger for det kjøpet der av kompiser, som mente jeg var dyktig som klokkereint klarte å treffe pristoppen, alle og enhver fikk tilsendt snap av oppgjørsoppstillingen etter salget😉

6 Likes

Jeg har mest tro på Dælenenga, virker underpriset mye der

1 Like

Hvilken megler?

Himla.no

Anbefales, ryddig opplegg.

Jeg kunne ikke forsvare å bruke 96 000,- på det salget, (tilbudet jeg fikk fra en annen megler)

Ny leilighet som omtrent selger seg selv, så skal meglere ta 100 lapper for dette, nei takk!

3 Likes

Jeg vurderte å selge denne leiligheten, men pga skatt ble jeg boende.
Da jeg tok kontakt med megler skulle han ha 120k :rofl:

2 Likes

Virker knallbra. Kanskje bare fasjonable strøk det er noe vits med dyre meglere. Generelt virker det jo som bransjen skal få noe å bryne seg på, ser ikke hva himla mangler? Prospekt?

1 Like

Helt absurd, de priser seg så høyt at det er nødt til å komme noen disruptive tjenester som velter den bransjen der.

2 Likes

Ikke prospekt, men de printer ut annonsen. Bare en visning er inkludert. Men det er det hos endel andre aktører også.

Det er sikkert mange eiendommer som vil lønne seg å betale en megler meg norges spisseste sko, sleikeste sleik, og største breitling på lanken.

Men med «melk og brød» eiendommer som har mange lett sammenlignbare objekter i markedet, så er min erfaring at det har meget lite å si hvordan megler du bruker.

3 Likes

(3700-3290-35-10)*0,72 = ca. 260kNOK i gevinst etter litt over 3 år i kontraktsposisjon?

I retrospekt var det kanskje en sure thing, men følte du noensinne på litt usikkerhet, f.eks i 2017 idet man så at prisveksten avtok til ingenting? Siden 2017 har vel boligprisene i Oslo egentlig stått stille, kanskje med unntak av inflasjon, eller at man fikk sikret seg god pris på kontraktsposisjon? Noen jeg kjenner er litt usikre på sine nylige kontraktsposisjonkjøp på Ensjø fordi det har blitt bygget så enormt mange enheter der de siste 5-10 årene. Det handler nok også litt om at de inngikk kontraktsposisjon på tilsvarende leiligheter som ville kostet dem 1 mill mindre å oppføre for 5 år siden. Timing.

Det bygges svært mye der nå ja, men alt handler om tidsperspektivet.
I forhold til hva jeg så på er det det som er sist ferdig, altså om 3-4 år som er aktuelt. På sikt vil nok Ensjø ta seg kraftig opp for det er så sentralt, samtidig som hele området blir nytt.

2 Likes

Ja, når det stupte så kjente jeg selvfølgelig på en viss usikkerhet hvor dette skulle ende.
Men i utgangspunktet så var ikke planen å flippe den så fort den var ferdig. Planen var å leie den ut, og da var det ikke så farlig om hva verdien var ved overtakelse.
Men siden den gang, har jeg landet på at de utleieobjektene jeg allerede har er mer enn nok. Har 4 stk objekter igjen nå, og har har to enheter til som står ferdig i 2022, Før overtakelse av de i 2022, skal jeg kvitte meg med 2 eller 3 av de eksisterende objektene. Det kommer litt an på om boliglånsforskriften eksisterer i 2022.

2 Likes

Jaja siste 2 ukene har jeg solgt boliger for totalt 3 300 000 over prisantydning :kissing_heart: Den ene gikk 2 millioner over. Betalte meg 160 000 for jobben.

I dag gikk en 200 000 over og selger var så fornøyd at de kom med 2 håndlagde og selvlagde gaver til meg, som jeg satte stor pris på selvsagt.

Fornøyde kunder i ett sett. At folk selger arvesølv uten profesjonell hjelp er helt uforståelig . Skryter over hvor mye de sparte, mens de trolig tapte på det valget :joy:

Har forresten en meget fornøyd erfaren tekinvestor også, selv om jeg vet han vil være anonym. Han fikk 700 000 over for en mnd siden :smiley:

7 Likes

Vel, jeg solgte en leilighet og måtte gjøre nesten hele jobben selv.

Jeg ønsket en drone video da det var en del elementer som ikke var mulig å vise like klart via bilder. Han kom opp med det mest patetiske greiene jeg har sett. 10-20 sek video totalt. Så ringte jeg en nerd jeg fant på nettet og han ordnet noe som var 10 ganger bedre for 5 000 kr.

Så hadde han ikke tid til visninger, så det måtte vi ordne selv. Ikke fikk vi noen oversikt over hvor mange som var på sidene hver dag, ingen statistikk. Bildene han ordnet var helt OK, kunne ringt fotografen selv, og sikker funnet en som var bedre på det også.

Så slenger han på AdSense og facebook reklame i tillegg til finn.no. Det var det.

Kostet 140.000 for tilnærmet null og niks.

På toppen av det har du alltid det elementet at eiendomsmeglere lever av volum, så de er egentlig mest motivert for å komme i mål, om det er på selgers bekostning eller på kjøpers. Så lenge vi får en deal og han/hun kan komme seg videre. Det frister faktisk ikke så veldig med en megler neste gang.

Og at man er god til å selge over takst kan bety flere ting;

  • Man er flink til å sette lav takst
  • Eller at man er flink til å få mange på visning
  • At man feier over så mange objekter at det blir en stor sum uansett
  • Eller bare at markedet er bull
13 Likes

For å si det sånn, hvis du hadde solgt leiligheten jeg solgte på Ensjø til mange hundre tusen over takst. Når det var 4 sammenlignbare leiligheter til salg i samme bygg samtidig, da hadde jeg hengt opp bilde av deg over senga mi.

I noen tilfeller kan megler tilføye verdi som bare det, men når det er helt vanlige objekter i områder hvor omsetningen er såpass stor at man ser hva markedet er villige til å gi pr kvm. Da handler det for min del å minimere kostnaden til megler.

Har solgt privat også en gang, holdt visninger, leide inn fotograf og hadde advokat til oppgjør/kontrakt. Kostet meg under 15000,- inkl Finn.no annonse. Da fikk jeg 140 000,- mer enn hva megler mente at leiligheten var verdt.

Har skjønt at du opererer i et spesifikt marked som du har spesialisert deg på, og det virker som du tilfører merverdi for selger. Da vil det selvfølgelig lønne seg å benytte seg av slik kompetanse. Men i Oslo har jeg vært på såpass mange visninger opp igjennom, at jeg blir skremt av hvor lite merverdi brorparten av disse meglerne tilfører salgsprosessen. Uinteresserte og dårlig tid er følelsen jeg stort sett sitter igjen med.

8 Likes

Har du tenkt på at grunnen til at mye går over prisantydning i disse tider kanskje skyldes andre ting enn at det benyttes eiendomsmegler? Kanskje det har noe med rekordlave renter og økonomier som åpner opp? Jeg kaller dere «svindyre tilretteleggere». Det skal godt gjøres å argumentere for at meglere skaper merverdi utover de kostnadene de innebærer, på 2-3-roms leiligheter i sentrum Oslo/Bergen/Trheim. Jeg støtter bruk av meglere på dyrere objekter, fordi det er mer komplisert å selge, og kontaktnettverk med potensielle interessenter kan være viktig, spesielt i tosifret-millionklassen.

1 Like

De rike satser på boliger

1 Like